Informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 69. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 75), przekazał Minister Transportu i Gospod
arki Morskiej:Warszawa, 2000-12-27
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
Nawiązując do oświadczenia złożonego przez senatora p. Jerzego Suchańskiego w dniu 23 listopada br. na 69. posiedzeniu Senatu uprzejmie dziękuję za zainteresowanie problemem uprawnień budowlanych w dziedzinie budowy dróg.
Starania resortu transportu o przywrócenie uprawnień w specjalności "mosty" i "drogi i nawierzchnie lotniskowe" trwają od czasu wejścia w życie obecnie obowiązującej ustawy Prawo budowlane, tj. od stycznia 1995 r. Prawo budowlane z 1961 r. i z 1974 r. umożliwiało uzyskiwanie odrębnych uprawnień w wymienionych dziedzinach. Zgodnie z art. 14 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. Prawo budowlane osoby, które chcą wykonywać
samodzielne funkcje techniczne w budownictwie drogowym i mostowym muszą uzyskać uprawnienia budowlane do projektowania lub kierowania robotami budowlanymi w specjalności konstrukcyjno-budowlanej. Zakres egzaminu jest wspólny dla całej specjalności, niezależnie od tego czy osoba ubiegająca się o uprawnienia jest specjalistą od dróg, czy też od budownictwa kubaturowego.Liczne wystąpienia resortu transportu z inicjatywą zmiany obowiązujących przepisów, wspierane przez organizacje zawodowe specjalistów od budownictwa drogowego i mostowego oraz przez środowiska naukowe, nie uzyskały aprobaty MSWiA i GUNB. Podstawą wystąpień MTiGM jest delegacja zawarta w art. 16 ust. 2 Prawa budowlanego. Opracowane na podstawie tego przepisu projekty rozporządzeń regulujących sp
rawy uprawnień budowlanych w dziedzinie dróg i mostów były odrzucane przez MSWiA i GUNB (rozporządzenie powinno być wydane w porozumieniu z Ministrem SWiA). Celem MSWiA i GUNB było utrzymanie zasady "o zachowaniu jednolitej specjalności inżynierskiej", bez podziału na różne dziedziny budownictwa. MTiGM transportu reprezentuje inne stanowisko. Budowle drogowe i mostowe różnią się od budowli kubaturowych i powinny być projektowane i realizowane tylko przez osoby z odpowiednim wykształceniem i doświadczeniem zawodowym.Grono specjalistów, którzy otrzymali drogowe uprawnienia budowlane przed rokiem 1995 ciągle się zmniejsza, a od 1995 r. uzyskanie takich uprawnień jest niemożliwe. Utrzymanie dotychczasowego stanu prawnego w dziedzinie uprawnień budowlanych może wkrótce doprowadzić do drastycznego zmniejszenia kadry technicznej, a tym samym do nieodwracalnych szkód w budownictwie drogowym. W listopadzie br. skierowałem pismo w tej sprawie do Pana Ministra Jerzego Kropiwnickiego (kopia pisma w załączeniu) mając nad
zieję, że resort odpowiedzialny obecnie za budownictwo wykaże więcej zrozumienia dla propozycji TMiGM.Licząc na poparcie Pani Marszałek dla działań resortu transportu zmierzających do zmiany przepisów regulujących wykonywanie samodzielnych funkcji technicz
nychpozostaję z wyrazami szacunku
Jerzy Widzyk