Stanowisko w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 68. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 74), przekazał Minister Skarbu Państwa:
Warszawa, 2000.12.22
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z przesłanym oświadczeniem złożonym przez senatora Jerzego Suchańskiego podczas 68 posiedzenia Senatu RP w dniu 9 listopada 2000 r. wyrażam następujące stanowisko:
Zgodnie z art. 39 ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz.U. Nr 118, poz. 561 z późn. zm.) prywatyzacja bezpośrednia polega na rozporządzeniu wszystkimi składnikami materialnymi i niematerialnymi majątku przedsiębiorstwa państwowego przez:
- sprzedaż przedsiębiorstwa,
- wniesienie przedsiębiorstwa do spółki,
- oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania.
W myśl art. 41 ustawy o komercjalizacji - prywatyzacji bezpośredniej w imieniu Skarbu Państwa dokonuje organ założycielski, w szczególności gdy z wnioskiem wystąpi dyrektor przedsiębiorstwa państwowego i rada pracownicza, albo wobec złożonej oferty nabycia przedsiębiorstwa, zawiązania spółki, o której
mowa w art. 39 ust. 1 pkt 2 ustawy, lub zawarcia umowy o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania.Zadysponowanie przedsiębiorstwem w rozumieniu art. 55'kc w ramach prywatyzacji bezpośredniej na podstawie art. 39 ust. 1 pkt 3, tj. oddania przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania następuje na wniosek zainteresowanych osób i odbywa się w trybie bezprzetargowym. Jest to więc jedyna ścieżka prywatyzacji nie wymagająca wyłonienia w trybie publicznym strony umowy prywatyzacyjnej.
Wszelkie istotne warunki prywatyzacji, wynikające przede wszystkim z ustawy o komercjalizacji oraz przepisów wykonawczych do ustawy, w tym także cena, zobowiązania inwestycyjne oraz pracownicze, gwarancje wykonania przyjętych zobowiązań, ustalane są w drodze negocjacji przejmującego ze Skarbem Państwa. Powyższe ustalenia zostają umieszczone w treści umowy prywatyzacyjnej, której projekt jest parafowany przez przejmującego przedsiębiorstwo.
W związku z tym, warunki przejęcia przedsiębiorstwa zostają w pełni zaaprobowane przez przejmującego jeszcze przed zawarciem stosownej umowy. Etap negocjacji jest więc właściwym momentem do podjęcia przez przejmującego ostatecznych decyzji zarówno co do zamiaru jak i ewentualnych zasad, na których zawarta zostanie umowa prywatyzacyjna.
Należy przy tym zwrócić uwagę, że w wyniku prywatyzacji bezpośredniej poprzez oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania przejmujący wstępuje we wszelkie prawa i obowiązki przedsiębiorstwa państwowego, bez względu na charakter stosunku prawnego, z którego te prawa i obowiązki wynikają, a pracownicy przedsiębiorstwa państwowego prywatyzowanego w tym trybie stają się pracownikami podmiotu przejmującego przedsiębiorstwo do odpłatnego korzystania.
Powstała w celu zawarcia umowy ze Skarbem Państwa spółka przejmującego działa w obrocie gospodarczym we własnym imieniu i na rachunek własny ponosząc z tego tytułu pełne ryzyko.
Z uwagi na specyfikę tego typu umów prywatyzacyjnych, przepisy ustawy o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, w szczególności art. 52 i 53, przewidują trwałość, aczkolwiek w ściśle określonych granicach, stosunku prawnego powstałego w wyniku zawarcia umowy o odpłatne korzystanie z przedsiębiorstwa. Zgodnie z postanowieniami ustawy niniejsza umowa może zostać rozwiązana w przypadku zaistnienia podstaw, o których mowa w art. 53 ustawy, gdzie prawo wypowiedzenia umowy przysługuje Skarbowi Państwa, o ile przejmujący przedsiębiorstwo nie wykonuje lub nienależycie wykonuje zobowiązania wynikające z zawartej umowy.
Reasumując, sytuacja sygnalizowana w oświadczeniu Pana Senatora Jerzego Suchańskiego dotyczy umowy o oddanie przedsiębiorstwa do odpłatnego korzystania, która wypełnia warunki określone w ustawie z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych, w związku z tym w przypadku jednostronnego odstąpienia od umowy przez przejmującego, skutki ekonomiczne i prawne wynikające z ustania stosunku umownego obciążą jego spółkę.
Z poważaniem
Andrzej Chronowski