Minister Zdrowia przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora
Jerzego Suchańskiego, złożone na 58. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 62):Warszawa, dnia 30 maja 2000
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senatora Jerzego Suchańskiego na 58. posiedzeniu Senatu w dniu 11 maja 2000 r. w sprawie informacji o zwrocie szpitalom kosztów udzielonych świadczeń zdrowotnych osobom nieubezpieczonym i ich dzieciom, przekazane przy piśmie AG/043/143/2000/IV w dniu 17.05.2000 r. uprzejmie wyjaśniam co następuje:
obowiązująca od 1 stycznia 1999 r. ustawa z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. Nr 28, poz. 153 z póź. zm.) zmieniła system ubezpieczenia zdrowotnego. W związku z tym liczne grupy osób z mocy ustawy zostały objęte obowiązkowym ubezpieczeniem zdrowotnym - w tym wszyscy, którzy są wymienieni w art
. 8 ustawy, czyli, np.: renciści, emeryci, pracownicy, rolnicy, osoby pobierające rentę socjalną, bezrobotni.Fakt, iż dana grupa osób nie spełnia warunków do objęcia ubezpieczeniem z tytułu bycia emerytem, pracownikiem, z tytułu prowadzenia pozarolniczej działalności gospodarczej itp. nie oznacza, iż jest pozbawiona możliwości korzystania z ubezpieczenia zdrowotnego, gdyż, np.:
- osoba będąca członkiem rodziny osoby ubezpieczonej korzysta z ubezpieczenia zdrowotnego,
- osoba nie osiągająca z żadnego źródła przychodu może uzyskać status osoby bezrobotnej, z mocy ustawy osoby takie są ubezpieczone,
- dziecko pozostające na wyłącznym utrzymaniu dziadka lub babci (którzy są ubezpieczeni) może zostać przez nich zgłoszone do ubezpieczenia zdrowotnego.
Należy zwrócić uwagę również na fakt, iż ustawa o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym obejmuje obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego osoby, które z różnych przyczyn nie spełniają przesłanek koniecznych, do objęcia obowiązkiem ubezpieczenia zdrowotnego - czyli takie,
którym przyznano świadczenia: rentę socjalną, zasiłek stały, zasiłek stały wyrównawczy lub gwarantowany zasiłek okresowy z pomocy społecznej - art. 8 pkt 17 ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym - a nie są objęte ubezpieczeniem zdrowotnym z innego tytułu i jednocześnie jest to ich jedyne źródło utrzymania. W takiej sytuacji osoby otrzymujące powyższe świadczenia do ubezpieczenia zdrowotnego zgłasza ośrodek pomocy społecznej - art. 16 ust. 8 ustawy.Podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne tych osób jest kwota odpowiadająca wysokości renty socjalnej, zasiłku stałego, zasiłku stałego wyrównawczego lub gwarantowanego zasiłku okresowego z pomocy społecznej - art. 21 ust. 3 pkt 7.
Natomiast art. 25 ust. 1 wskazuje, że składki na ubezpieczenie zdrowotne osób pobierających rentę socjalną, zasiłek stały, zasiłek stały wyrównawczy lub gwarantowany zasiłek okresowy z pomocy społecznej opłaca jednostka pomocy społecznej przyznająca rentę lub zasiłek.
Odnosząc się do oświadczenia Pana Senatora, należy zwrócić uwagę, iż zgodnie z ustawą o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym osoba bezrobotna podlega obowiązkowi ubezpieczenia zdrowotnego - art. 8 pkt 15. Obowiązek ubezpieczenia bezrobotnych - powstaje z dniem uzyskania statusu bezrobotnego, a wygasa z dniem utraty tego statusu. Przesłanki uzyskania oraz utraty statusu osoby bezrobotnej określa ustawa z dnia 14 grudnia 1994 r. o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu - Dz.U. z 1997 r. Nr 25, poz. 128 z późn. zm. Zgodnie z art. 16 ust. 7 ustawy o powsze
chnym ubezpieczeniu zdrowotnym bezrobotnych do ubezpieczenia zdrowotnego zgłasza urząd pracy. Podstawą wymiaru składek na ubezpieczenie zdrowotne dla omawianej grupy osób jest kwota odpowiadająca wysokości pobieranego zasiłku lub stypendium, a w przypadku nie pobierania przez bezrobotnego zasiłku lub stypendium - kwota odpowiadająca wysokości zasiłku stałego z pomocy społecznej - art. 21 ust. 3 pkt 5.Jeżeli chodzi o opłacanie składki na ubezpieczenie zdrowotne za bezrobotnego pobierającego zasiłek lub stypendium, składkę jako płatnik oblicza, pobiera z dochodu ubezpieczonego i odprowadza właściwy urząd pracy. W przypadku zaś bezrobotnego nie pobierającego zasiłku składkę opłaca właściwy urząd pracy.
W związku z powyższym należy podkreślić, iż osoba bezrobotna - bez względu na fakt czy posiada prawo do zasiłku czy też nie - może korzystać ze świadczeń zdrowotnych w ramach systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego.
W każdym z przedstawionych powyżej przypadków, jeżeli dana osoba uzyska status bezrobotnego a przez to zostanie włączona do systemu powszechnego ubezpieczenia zdrowotnego, to dzieci pozostające na wyłącznym utrzymaniu takiej osoby będą mogły korzystać z jej ubezpieczenia - z tytułu bycia członkiem rodziny osoby ubezpieczonej (art. 7 pkt 21 usta
wy). Należy przy tym zaznaczyć, iż z tytułu bycia członkiem rodziny osoby ubezpieczonej korzystają nie tylko dzieci ale również małżonek pozostający na wyłącznym utrzymaniu. Jeżeli więc dana osoba bezrobotna straci prawo do zasiłku to i tak nadal pozostaje wraz z rodziną ubezpieczona.Problem pomocy osobom nie posiadającym uprawnień z tytułu ubezpieczenia uregulowany został również w ustawie z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. 1990 r. Nr 87, poz. 506 z późn. zm.).
Zgodnie z art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy o pomocy społecznej "do zadań własnych z zakresu pomocy społecznej o charakterze obowiązkowym, realizowanych przez gminy, należy udzielanie zasiłku celowego na pokrycie wydatków na świadczenia zdrowotne osób bezdomnych i innych osób nie mających dochodu i możliwości ubezpieczenia się na podstawie przepisów o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym".
Art. 11 pkt 2b stanowi, iż: "zadania zlecone gminie obejmują opłacanie składek na ubezpieczenie zdrowotne określonych w przepisach o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym". Zgodnie z powyższym, osoby nie objęte ubezpieczeniem zdrowotnym mają zapewnioną opiekę zdrowotną.
Powyższe zadania pomocy społecznej nie oznaczają wprost uprawnienia do bezpłatnego leczenia lecz obowiązek jednostek organizacyjnych pomocy społecznej do udzielania tym osobom zasiłków pieniężnych na pokrycie kosztów leczenia. Przy przyznawaniu takiej pomocy obowiązują wszystkie zasady i tryb przyznawania zasiłków, określone w ustawie. A więc również i te, że potrzeby osoby i rodziny korzystającej z pomocy powinny zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają celom i możliwościom pomocy społecznej oraz, że w uzasadnionych przypadkach, a w szczególności korzystania ze świadczeń pieniężnych z pomocy społecznej w sposób niezgodny z przeznaczeniem, pomoc winna być przyznana w formie niepieniężnej. W stosunku do osób nie ubezpieczonych lub bezdomnych z reguły jest to wcześniej zadeklarowane pokrycie należności za świadczenia zdrowotne bezpośrednio na rachunek zakładu opieki zdrowotnej.
Jako dużą nieprawidłowość należy ocenić sytuację, w której zakłady opieki zdrowotnej bez porozumienia z jednostką pomocy społecznej podejmują kosztowne leczenie osoby nieubezpieczonej, a po zakończeniu leczenia ośrodkowi pomocy społecznej przesyłają rachunek do uregulowania. Tego typu sytuacje powodują liczne nieporozumienia.
Niezbędna jest w tym zakresie bezpośrednia i dobrze zorganizowana współpraca między jednostkami organizacyjnymi pomocy społecznej a zakładami opieki zdrowotnej. Udzielanie pomocy lub jej odmowa następuje w drodze decyzji administracyjnej, a to oznacza poddanie decyzji ponownemu rozpatrzeniu przez organ odwoławczy, a w dalszej kolejności przez Sąd Administracyjny.
Jednocześnie zaznaczyć należy, iż w sytuacji gdy ośrodek pomocy społecznej nie płaci szpitalowi za udzielone świadczenia zdrowotne osobie bezdomnej, czy osobie nie posiadającej uprawnień z tytułu ubezpieczenia zdrowotnego, to szpital powinien wystąpić na drogę sądową. Do ustawowych zadań pomocy społecznej należy bowiem sfinansowanie świadczeń zdrowotnych udzielonych osobom bezdomnym bez dochodu czy osobom nie mającym możliwości ubezpieczenia się zdrowotnego.
Dodać należy, iż w przypadku udzielania świadczeń zdrowotnych zgodnie z ustawami wymienianymi w art. 165 ust. 1 ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym, koszty udzielonych świadczeń pokrywa budżet państwa.
Przedstawione wyżej sytuacje dotyczą osób nieubezpieczonych, które leczone są w szpitalu, a które z różnych przyczyn, nie są w stanie same sfinansować świadczeń zdrowotnych, przy czym wszczęcie postępowania egzekucyjnego byłoby w większości przypadków bezskuteczne. W obecnym stanie prawnym istnieje - na podstawie ustawy o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym oraz ustawy o pomocy społecznej - wiele rozwiązań mających na celu pomoc w uzyskaniu świadczeń zdrowotnych osobom nieubezpieczonym. W interesie całego państwa jest, by jak największa część obywateli była ubezpieczona, nie będzie wtedy problemu zwrotu kosztów świadczeń za osoby nieubezpieczone - stąd powyższe propozycje rozwiązania problemu.
Ponadto uprzejmie informuję, że w Ministerstwie Zdrowia trwają prace nad ustawą o ochronie zdrowia, która ma na celu m.in. sprecyzowanie, które świadczenia zdrowotne będą bezpłatne, zapewnione przez państwo obywatelom nieubezpieczonym oraz zapewne zostaną wskazane mechanizmy finansowania tych świadczeń.
Z wyrazami szacunku
Franciszka Cegielska