Informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 45. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 51), przekazał Minister Spraw Wewnętrznych i
Administracji:Warszawa, dn. 23.12.1999 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Szanowna Pani Marszałek
W odpowiedzi na skierowane do Prezesa Rady Ministrów oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego, złożone w dniu 19 listopada 1999 r., podczas 45 posiedzenia Senatu RP, w sprawie zatrudnienia wicekuratora oświaty i wychowania w Kielcach, z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów uprzejmie przedstawiam następującą informację.
Zasadniczym utrudnieniem w realizacji zadań administracji rządowej wykonywanych przez jednostki podległe wojewodzie jest niedobór środków przewidzianych w ustawie budżetowej na 1999 r. Ponadto zaistniałą sytuację komplikuje fakt usunięcia z budżetów wojewodów rezerwy na nieprzewidziane wydatki, której tworzenie umożliwiała ustawa - Prawo budżetowe. Przyjęte rozwiązanie sprawiło, iż obecnie niemożliwe są przedsięwzięcia zmierzające do eliminowania doraźnie występujących problemów, które wymagają podjęcia szybkich działań, a które pojawiają się w trakcie wykonywania budżetu i ze względu na ich charakter nie mogły wystąpić na etapie planowania budżetowego.
Obowiązująca ustawa z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 1014) w sposób zdecydowany ogranicza możliwość przesuwania przez dysponentów środków pomiędzy poszczególnymi podziałami klasyfikacji budżetowej. W świetle powyższego, wojewoda, jako dysponent główny części budżetowej, zmuszony jest odejmować radykalne rozwiązania, które pozwolą na realizację nałożonych zadań.
Trudno jest zgodzić się z tezą, iż sytuacja Kuratorium Oświaty w Kielcach oraz budżetu Wojewody Świętokrzyskiego kompromituje finanse publiczne i reformę edukacji. Finanse publiczne to nie tylko środki na edukację, ale również m.in. na pomoc społeczną, ochronę zdrowia, bezpieczeństwo publiczne, naukę i kulturę.
Braku wystarczających środków na zatrudnienie wicekuratora nie powinno się uznawać za kompromitację finansów publicznych. Należy ten stan traktować jako sytuację przejściową. Decyzja Wojewody Świętokrzyskiego i Świętokrzyskiego Kuratora Oświaty została podjęta z myślą o zapewnieniu jak najlepszego wykorzystania środków publicznych i jednocześnie zrealizowaniu założeń reformy edukacji.
Z poważaniem
Marek Biernacki