Informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego, złożonym na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44), przekazał Minister Pracy i Polityki Socj
alnej:Warszawa 1999.09.06
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z przekazanym przy piśmie Pani Marszałek z dnia 16 sierpnia 1999 r. znak: AG/043/353/99/IV oświadczeniem senatora Jerzego Suchańskiego dotyczącym zweryfikowania decyzji w sprawie okresu wypłacania gwarantowanego zasiłku okresowego uprzejmie przekazuję następujące stanowisko:
Zgodnie z art. 31 ust. 4a ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414, Nr 106, poz. 668, Nr 117, poz. 756, Nr 162, poz. 1118 i 1126 oraz z 1999 r. Nr 20, poz. 170) gwarantowany zasiłek okresowy przysługuje osobie, która utraciła prawo do zasiłku dla bezrobotnych oraz samotnie wychowuje co najmniej jedno dziecko, do dnia ukończenia przez dziecko szkoły podstawowej, nie dłużej jednak niż do 15 roku życia dziecka.
W związku z reformą systemu oświaty z dniem 1 stycznia 1999 r, szkoła podstawowa stała się szkołą sześcioletnią. Razem ze skróceniem okresu pobierania nauki w szkole podstawowej skróceniu uległ również okres pobierania gwarantowanego zasiłku okresowego przez osoby do niego uprawnione, których dzieci kończą szkołę podstawową. Zmiana przepisów o systemie oświaty podana została do publicznej wiadomości we wrześniu 1998 r. z chwilą ukazania się Dziennika Ustaw Nr 117 publikującego ustawę z dnia 25 lipca 1998 r. o zmianie ustawy o systemie oświaty (poz. 759). Wcześniej prezentowane były i szeroko dyskutowane założenia tych zmian. Zatem osoby uprawnione do tej formy pomocy, bądź już z niej korzystające, a także ośrodki pomocy społecznej przyznające świadczenie miały możliwość przygotowania się do tych zmian.
Nadmienić należy, iż w styczniu br., z inicjatywy senatorskiej, dokonano nowelizacji tego przepisu (Dz. U. Nr 99, poz. 170) polegającej na wprowadzeniu możliwości zawieszenia gwarantowanego zasiłku okresowego w przypadku, gdy osoba otrzymująca to świadczenie podejmie pracę, miała na celu zmobilizowanie kobiet do poszukiwania i podjęcia pracy, a w konsekwencji do usamodzielnienia się i uniezależnienia od świadczeń z pomocy społecznej. W uzasadnieniu tej nowelizacji wskazywano na niekorzystny de facto dotychczasowy zapis tego artykułu, przyczyniający się do bierności zawodowej i roszczeniowych postaw wśród młodych, zdolnych do pracy kobiet, które jedynie poprzez podjęcie pracy mogą sensownie rozwiązać swoje problemy w sytuacji, gdy ich nastoletnie dzieci nie wymagają szczególnej opieki i całodobowej obecności matki.
W związku z powyższym Ministerstwo Pracy i Polityki Socjalnej nie przewiduje wprowadzenia zmian w zapisie art. 31 ust. 4a ustawy o pomocy społecznej w zakresie rozszerzenia uprawnień do korzystania z tej formy pomocy i przyznania ich osobom, których dzieci uczą się w gimnazjum.
Jednocześnie uprzejmie informuję, iż utrata prawa do omawianego świadczenia nie wyklucza możliwości przyznania pomocy w innej formie np. zasiłku celowego lub okresowego, o ile osoba znajduje się nadal w trudnej sytuacji i spełnia kryteria ustawowe.
Minister
Up. Sekretarz Stanu
Joanna Staręga-Piasek