Spis oświadczeń, oświadczenie 1, oświadczenie 2
Prezes Głównego Urzędu Ceł przekazał stanowisko w związku z oświadczeniami senatora Jerzego Suchańskiego, złożonymi na 40. posie
dzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 43):Warszawa, 1999.08.06
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Odpowiadając na wystąpienie Pani Marszałek z dnia 28 lipca 1999 r. Nr AG/043/328/99/IV, w załączeniu przesyłam stanowisko w sprawie oświadczeń Senatora Jana Suchańskiego złożonych podczas 40 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej.
Zał. - 1
Zbigniew Bujak
Do wiadomości:
Pan Jerzy Suchański
Senator Rzeczypospolitej Polskiej
Zał. 1
Warszawa, 1999.08.06
Stanowisko w sprawie oświadczeń Senatora Jerzego Suchańskiego złożonych podczas 40 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej
w dniu 23 lipca 1999 r.
Uprzejmie informuję, że w przygotowywanym w Głównym Urzędzie Ceł projekcie rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie właściwości rzeczowej i miejscowej organów celnych przewidziano włączenie całego województwa świętokrzyskiego do właściwości miejscowej dyrektora Urzędu Celnego w Krakowie. Tym samym Posterunki Celne w Staszowie i Sandomierz
u będą wchodziły w skład Urzędu Celnego w Krakowie.Nadmieniam ponadto, że decyzja o likwidacji Posterunku Celnego w Skarżysku-Kamiennej wynikała z kilku przesłanek.
Posterunek ten charakteryzował się najniższymi w Urzędzie Celnym w Krakowie wskaźnikami poboru należności celnych i podatkowych oraz najmniejszą ilością odpraw celnych.
W 1998 roku wpływy z należności celnych i podatkowych, pobranych w Skarżysku-Kamiennej, stanowiły 0,38% dochodów Urzędu Celnego, natomiast ilość dokonanych odpraw celnych stanowiła 1,14% ogólnej liczby odpraw.
Likwidacja Posterunku Celnego w Skarżysku-Kamiennej przyniesie Urzędowi Celnemu w Krakowie wymierne oszczędności, co ma ogromne znaczenie w sytuacji, gdy wydatki budżetowe administracji celnej zostały w znacznym stopniu ogra
niczone.Pragnę również wyjaśnić, że w niewielkiej odległości od Skarżyska-Kamiennej funkcjonuje Posterunek Celny w Starachowicach, który pod względem wyposażenia i infrastruktury w znacznym stopniu przewyższa Posterunek Celny w Skarżysku-Kamiennej. Wspomniana niewielka odległość tej komórki organizacyjnej od Skarżyska-Kamiennej nie powinna w istotny sposób wpłynąć na sprawne dokonywanie odpraw celnych przez podmioty gospodarcze z tego terenu.
Stwierdzić należy, że wielokrotne starania dyrektora Urzędu Celnego w Krakowie o poprawę warunków pracy w Posterunku Celnym w Skarżysku-Kamiennej nie dały efektów.
Odnosząc się natomiast do koncepcji dostosowania struktur administracji celnej do nowego podziału państwa na szesnaście regionów, uprzejmie informuję, że stosownie do przepisów ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o administracji rządowej w województwie (Dz.U. Nr 91, poz. 577) organy celne należą do organów administracji niezespolonej, w związku z tym nie podlegają zasadom wspomnianego podziału państwa.
Chciałbym jednak uprzejmie wyjaśnić, że w Głównym Urzędzie Ceł prowadzone są prace mające na celu usprawnienie funkcjonowania administracji celnej oraz zmniejszenie kosztów jej funkcjonowania. Założeniem tych prac jest również usytuowanie komórek organizacyjnych ur
zędów celnych w największych centrach gospodarczych kraju.Pragnę nadmienić, że wspomniana przez Pana Senatora Jerzego Suchańskiego zmiana struktury wymagałaby dużych nakładów finansowych i wydaje się, że w sytuacji kiedy obniża się wydatki na administrację państwową, realizacja takiego przedsięwzięcia byłaby bardzo trudna do przeprowadzenia.
Ponadto uprzejmie informuję, że innym ważnym aspektem przy omawianym problemie, jest kwestia przystąpienia Polski do Unii Europejskiej. Już teraz należy założyć, że oprócz likwidacji przejść granicznych na granicy zachodniej i południowej będziemy zmuszeni do zniesienia wielu komórek organizacyjnych administracji celnej, działających wewnątrz kraju, a w tym i prawdopodobnie niektórych urzędów celnych. Z drugiej zaś stro
ny większość naszych sił będziemy musieli przesunąć na granicę wschodnią, która stanie się granicą Unii Europejskiej.Powyższe zamierzenia organizacyjne są przedmiotem badań w administracji celnej. Dodam do tego, że Prezes Głównego Urzędu Ceł powołał specjalny zespół pracowników, który przygotuje stosowne opracowanie, uwzględniające m.in. problemy finansowe oraz kadrowe, będące przedmiotem dalszych uzgodnień międzyresortowych, co do sposobów i terminów ich realizacji.
Reasumując, pragnę uprzejmie wyjaśnić, że na pewno ostatecznym efektem prowadzonych prac organizacyjnych, będą takie zmiany w strukturze urzędów celnych, które z jednej strony usprawnią ich fiskalny charakter działania, a z drugiej strony pozwolą podmiotom gospodarczym na sprawne dokonywanie od
praw celnych towarów handlu zagranicznego.p.o. Dyrektora
Gabinetu Prezesa
Jacek Kapica