Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji w odpowiedzi na oświadczenie senatora Jerzego Suchańskiego złożone podczas 23. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 27) przekazał wyjaśnienie:
Warszawa, dnia 17.12.1998 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Jerzego Suchańskiego złożone podczas 23 posiedzenia Senatu RP w dniu 18 listopada br. w sprawie wdrażania reformy administracji publicznej w województwach i przesłane przy piśmie Pani Marszałek AG-043-237-98/IV z dnia 25 listopada 1998 r. przedkładam następujące wyjaśnienia.
Niestety, nie da się jednoznacznie określić jednej, nawet szacunkowej liczby, ani też procentowego wskaźnika przekazywania etatów ze szczebla wojewódzkiego do urzędu marszałkowskiego. Liczba osób przekazywanych z urzędów wojewódzkich do urzędów marszałkowskich waha się od 6 do 20 procent zatrudnionych. W znacznym stopniu zależy to od tego, jak zorganizowany jest obecny urząd wojewódzki i jaka liczba osób wykonuje określone zadania. Zakres kompetencji obecnych urzędów wojewódzkich określają ustawy prawa materialnego, zaś liczba etatów była kształtowana dowolnie. Liczba pracowników zatrudnionych w urzędzie wojewódzkim czasem jest równa liczbie etatów kalkulacyjnych ustalanych w ustawie budżetowej, a czasem jest od niej zdecydowanie mniejsza. Zależało to od lokalnych uwarunkowań, polityki dotychczasowych wojewodów, jak również wojewodów z poprzednich kadencji.
Zatem, nie ma jednoznacznego wskaźnika określającego liczbę osób przekazywanych do urzędów marszałkowskich i nie można w ten sposób określić zakresu kompetencji przejmowanych przez samorząd wojewódzki.
Odnośnie ostatniego pytania Pana Senatora, ustawodawca nie określił, gdzie należy kierować skargi na niewłaściwy podział zadań i etatów, ponieważ - jak to zostało pokazane powyżej - nie można określić, ze względu na brak wiarygodnych i jednoznacznych kryteriów, jaki podział byłby właściwy, a jaki niewłaściwy.
U podstaw reformy administracyjnej państwa przeprowadzanej przez rząd Premiera Jerzego Buzka leży założenie, iż samorządy terytorialne potrafią optymalnie zarządzać urzędami wykonującymi zadania z zakresu administracji publicznej.
Janusz Tomaszewski