Minister Zdrowia przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 58):
Warszawa, dnia 13.06.2000 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z Pani pismem z dnia 19 kwietnia 2000 r. nr AG/043/104/2000/IV, (przekazującym oświadczenie senatora Henryka Stokłosy, złożone podczas 55 posiedzenia Senatu w dniu 14 kwietnia), otrzymanym za pośrednictwem Kancelarii Prezesa Rady Ministrów z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów przy piśmie z dnia 27 kwietnia br. nr DSPR 4404-40/00, w sprawie przekazania funkcji organu założycielskiego Szpitala Specjalistycznego w Pile w gestię Marszałka Sejmiku Województwa Wielkopolskiego, uprzejmie informuję:
Ministerstwo Zdrowia przekazało projekt rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 23 listopada 1998 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wykazu samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz jednostek samorządu terytorialnego właściwych do przejęcia uprawnień organu, który je utworzył (DzU Nr 145, poz. 941 i Nr 166, poz. 1204 oraz z 1999 r. Nr 60, poz. 641), do uzgodnień międzyresortowych, po których projekt przedstawiony zostanie do podpisu Prezesowi Rady Ministrów.
Z przykrością jednak informuję, że problem Szpitala Specjalistycznego w Pile nie może być rozwiązany poprzez ww. rozporządzenie. Wynika to z faktu, że stanowi ono delegację ustawową dla Ministra Zdrowia, uwzględniającą stan na dzień 31 grudnia 1998 r., obejmujący usytuowanie samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej w odpowiednich strukturach samorządu terytorialnego według wpisów do rejestrów prowadzon
ych przez wojewodów. Sporządzając załącznik stanowiący wykaz samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, Ministerstwo Zdrowia opierało się na propozycjach przekazywanych przez wydziały zdrowia urzędów wojewódzkich w listopadzie 1998 r.W związku z faktem, że według wpisu do rejestru samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, prowadzonego przez Wojewodę Wielkopolskiego, organem założycielskim dla tego zakładu opieki zdrowotnej jest Starosta Pilski, taki zapis został dokonany w części XV
województwo wielkopolskie, w rubryce "Jednostka samorządu terytorialnego właściwa do przyjęcia uprawnień organu, który utworzył zakład opieki zdrowotnej".Zmiana organu założycielskiego może jednak nastąpić w drodze zarządzenia właściwego organu administracji rządowej (zgodnie z art. 36 i 43 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej DzU Nr 91, poz. 408 z późn. zm.), wobec zgodnych uchwał właściwych jednostek samorządu terytorialnego (Rady Powiatu Pilskiego o przekazaniu i Rady Sejmiku
Województwa Wielkopolskiego o przejęciu funkcji organu założycielskiego).Zgodnie z literą prawa, może to nastąpić poprzez likwidację zakładu i utworzenie nowego - ze wskazaniem w rejestrze wojewody na inny organ założycielski.
W myśl art. 43 ust. 1 cytowanej ustawy - "Zarządzenie lub uchwała o likwidacji publicznego zakładu opieki zdrowotnej powinny określać sposób i formę zapewnienia osobom korzystającym z oznaczonych rodzajowo świadczeń zdrowotnych likwidowanego zakładu dalsze, nieprzerwane udzielanie ta
kich świadczeń, bez istotnego ograniczenia ich dostępności, warunków udzielania i jakości oraz termin zakończenia działalności, nie wcześniej niż 3 miesiące od daty wydania zarządzenia lub podjęcia uchwały o likwidacji.Projekt zarządzenia lub uchwały o likwidacji publicznego zakładu opieki zdrowotnej wymaga opinii wojewody oraz opinii właściwych organów gminy i powiatu, których ludności zakład udziela świadczeń zdrowotnych, a także sejmiku województwa, jeśli zasięg działania zakładu obejmuje województwo lu
b jego znaczną część".Natomiast w myśl art. 13 ust. 1 "Podstawą wpisu do rejestru jest stwierdzenie przez organ prowadzący rejestr, że zakład opieki zdrowotnej spełnia wymagania określone w art. 9-11 cytowanej ustawy.
Z poważaniem
Sekretarz Stanu
w Ministerstwie Zdrowia
Maciej Piróg