Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 44. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP"
nr 49):Warszawa,1999.11.10
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z oświadczeniem złożonym przez senatora Henryka Stokłosę podczas 44 posiedzenia Senatu RP w dniu 22 października 1999 roku w sprawie zlikwidowania pociągu ekspresowego "Kujawiak", w oparciu o wyjaśnienia otrzymane z Dyrekcji Generalnej PKP, uprzejmie informuję:
1) Pociąg ekspresowy "Kujawiak" należy do grupy pociągów kwalifikowanych. Pociągi kwalifikowane realizują przewozy między centrami dużych aglomeracji miejskich, a ich dostępność jest ograniczona do większych miast na trasie przejazdu i niektórych stacjach węzłowych. Ze względu na konieczność samofinansowania się tej kategorii pociągów są one przedmiotem szczególnych badań
marketingowych, obejmujących zarówno ciągłą analizę danych o wykorzystaniu miejsc pochodzących z systemu rezerwacji, jak i z okresowych badań wykonywanych bezpośrednio w pociągach. Kursowanie każdego pociągu kwalifikowanego musi być uzasadnione wielkością potoku podróżnych i generowanymi przez ten potok wpływami przewozowymi.2) Skrócenie relacji pociągu ekspresowego "Kujawiak" na odcinku Piła-Bydgoszcz-Piła było konieczne ze względu na bardzo niekorzystny wynik ekonomiczny. Koszt kursowania wynosił 4167 zł w dobie (125 tys. zł miesięcznie). Skład pociągu ekspresowego "Kujawiak" jest zestawiony z 8 wagonów z miejscami do siedzenia i wagonu barowego.
3) Pociągiem tym, na wyżej wymienionym odcinku, podróżowało średnio 24 osoby za dobę, co dawało PKP przychody w wysokości średnio 967 zł w dobie. Zarówno wielkość bezpośredniego potoku Piła-Warszawa, jak i wpływy na pociąg "Kujawiak" nie stanowią uzasadnienia dla ewentualnego przywrócenia bezpośredniego połączenia pociągiem kwalifikowanym w tej relacji. Koszt kur
sowania pociągu ekspresowego "Kujawiak" wynosi:- w relacji Warszawa Wschodnia - Bydgoszcz Gł. - Warszawa Wschodnia 16 408 zł na dobę,
- w relacji Warszawa Wschodnia - Piła Gł. - Warszawa Wschodnia 20 575 zł na dobę.
4) Przedsiębiorstwo państwowe "Polskie Koleje Państwowe" posiada pełną samodzielność w zakresie kształtowania oferty przewozowej. Ustawa z dnia 15 listopada 1984 roku Prawo przewozowe, upoważnia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej do nałożenia na przewoźnika obowiązku wykonania określoneg
o zadania dotyczącego przewozu tylko jeśli jest to niezbędne ze względu na potrzeby obronności lub bezpieczeństwa państwa, bądź w przypadku klęski żywiołowej.5) W ramach obsługi ruchu regionalnego, mogą być doskonalone połączenia między Piłą a Poznaniem i Bydgoszczą również szybkimi pociągami. Organizacja tych przewozów może być wykonywana w oparciu o kontrakt handlowy zawarty między PKP a samorządem.
6) Obowiązujące przepisy prawne (§ 3 ust. 1 rozporządzenia MT i GM z dnia 23 maja 1996 roku w sprawie przewozu osób i bagażu - Dz. U. Nr 64, poz. 312) dopuszczają możliwość wprowadzenia zmian do rozkładów jazdy, pod warunkiem ich podania do publicznej wiadomości co najmniej na 7 dni przed terminem obowiązywania. Przy skracaniu relacji pociągu ekspresowego "Kuj
awiak" - warunek ten został dotrzymany.7) Istnieją alternatywne połączenia pomiędzy Piłą a Warszawą przez Poznań, (z przesiadką z pociągu Inter City "Lech" do pociągu pospiesznego nr 78 103). Jest to połączenie pod względem czasu przejazdu krótsze o 30 min
ut, przy porównywalnym koszcie przejazdu.Z poważaniem
Podsekretarz Stanu
Witold Chodakiewicz