Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej przesłał informacje w związku z oświadczeniem senatora Henryka Stokłosy, złożonym na 31. posiedzeniu
Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 34):Warszawa, 1999.03.25
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Szanowna Pani Marszałek
W odpowiedzi na pismo z 10 marca 1999 r. nr AG/043/96/99/IV w sprawie oświadczenia Senatora Pana Henryka Stokłosy, wygłoszonego podczas 31 posiedzenia Senatu w dniu 4 marca 1999 r., uprzejmie informuję Panią Marszałek, że Ministerstwo Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej konsekwentnie realizuje kompleksowy program rządowy "Średniookresowa strategia rozwoju rolnictwa i obsz
arów wiejskich". Obejmuje on cele związane z poprawą sytuacji dochodowej rolników oraz warunków życia i pracy mieszkańców wsi, zwiększeniem konkurencyjności na rynkach krajowych i zagranicznych, jak również przygotowaniem do negocjacji oraz dostosowaniem polskiego rolnictwa i jego otoczenia do wymogów członkostwa w Unii Europejskiej, szczególnie pod względem prawnym i instytucjonalno-systemowym. Program ten ma charakter długofalowy, a tempo jego realizacji zależy przede wszystkim od dopływu środków na wsparcie procesu przebudowy wsi i rolnictwa. jednak główne cele i zadania określone w Średniookresowej strategii..." są realizowane, jakkolwiek powoli, konkurując o środki z bieżącymi potrzebami rolnictwaPragnę zwrócić uwagę Pani Marszałek, że znaczące pogorszenie się sytuacji dochodowej rolników, spowodowane jest nie tylko olbrzymimi potrzebami rolnictwa i obszarów wiejskich - wynikającymi z wieloletnich zaniedbań, o czym mówił Pan Senator, ale również kryzysem w Rosji oraz notowaną na świecie dekoniunkturą w
rolnictwie. Nawet w krajach o wysokiej, systemowej interwencji na rynku rolnym i ze znacznie efektywniejszym rolnictwem, sytuacja w ostatnich latach jest w rolnictwie niekorzystna i wywołuje protesty rolników. Faktem jest, że notowany obecnie kryzys wystąpił w niespodziewanym nasileniu i zbiegł się w Polsce z ogólnie słabą kondycją gospodarstw rolnych oraz koniecznością wydatkowania znacznych środków na zasadnicze reformy ustrojowe państwa. W tej sytuacji trudno było wygospodarować środki na potrzeby rolnictwa. Niemniej zakres realizacji zadań doraźnych resortu rolnictwa w 1999 r. został zwiększony. Uwzględniono postulaty związków zawodowych zawarte w Protokole z rozmów z 8 lutego 1999 r., dotyczące: zwiększenia bieżącej interwencji na rynku rolnym, w tym zwłaszcza na rynku żywca wieprzowego, zmiany zasad w systemie preferencyjnego kredytowania na cele rolnicze (przedłużenia terminów spłat i zwiększenia kwoty kredytów preferencyjnych na 1 ha do powierzchni 100 ha) oraz ochrony rynku wewnętrznego przed importem. Przygotowywane są także zmiany w systemie interwencji na rynku zbóż po zbiorach 1999 r., polegające na stosowaniu bezpośrednich dopłat dla rolników.Podjęte niezbędne działania doraźne ograniczają możliwości koncentracji środków na realizację celów strategicznych, których efekty widoczne są po upływie dłuższego okresu czasu, ale mają cechy trwałych, systemowych zmian.
Zespół ds. Wsi powołany przez Premiera Jerzego Buzka w celu wypracowania - wspólnie ze stroną związkową - propozycji rozwiązań kryzysowej sytuacji w rolnictwie, podjął także uzgodnienia w sprawach, które zapewnić mają obniżkę kosztów produkcji jak np.: podatku VAT, zastosowania spirytusu bezwodnego jako dodatku do produkcji paliw, obniżenia podatku od nieruchomości dla podmiotów gospodarczyc
h świadczących usługi dla rolnictwa, stosowania jednolitego kryterium dochodowego w działalności rolniczej, od którego zależy możliwość uzyskania świadczeń socjalnych (zasiłek rodzinny, stypendium, świadczenie pomocy społecznej), a także w sprawach giełd towarowych i domów składowych oraz kontraktacji produkcji rolniczej.Podstawowym dokumentem określającym wszystkie doraźne i długofalowe zadania zmierzające do poprawy sytuacji w rolnictwie, ma być wspólnie opracowany Pakt dla wsi i rolnictwa, aktualnie uzgadniany w podzespołach roboczych.
Jakkolwiek Pan Senator w swoim oświadczeniu podkreślił złożoność sytuacji w rolnictwie i długoletnie zaniedbania, zwracając uwagę na znaczenie informacji i edukacji, to jednak zdaniem moim, zbyt małą uwagę przywiązuje do zabezpieczenia środków finansowych, tak trudnych do uzyskania w napiętym budżecie, oraz do działań programowych, które są niezbędne dla pozyskania pomocy z różnych źródeł, w tym z Unii Europejskiej.
Komisja Europejska określiła w "Partnerstwie dla Członkostwa" priorytety, które warunkują uzyskanie pomocy finansowej oraz integrację z UE. Polska w "Narodowym Programie Przygotowania do Członkostwa w Unii Europejskiej" zobowiązała się do realizacji tych priorytetów. W rolnictwie i na wsi za jedno z najważniejszy
ch zadań uznano przygotowanie i wdrożenie "Spójnej polityki strukturalnej rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa", będącej aktualnie w końcowej fazie uzgodnień międzyresortowych. Program ten określa zamierzone działania Rządu w odniesieniu do aspektów strukturalnych rozwoju obszarów wiejskich oraz rolnictwa na okres najbliższych kilkunastu lat. Obejmuje on okres przygotowań Polski do członkostwa w Unii Europejskiej oraz kilku lat po akcesji. W czasie tym prowadzone będą także przygotowania w zakresie nowych procedur polityki strukturalnej w Polsce, dostosowanych do wymogów ustawodawstwa Unii Europejskiej. Opracowywane na szczeblu regionalnym programy będą realizowane przy wsparciu z Funduszy Przedakcesyjnych i Strukturalnych UE.Przebudowa obszarów wiejskich będzie realizowana z inicjatywy i w ścisłej współpracy bezpośrednio zainteresowanych środowisk: mieszkańców wsi zarówno rolników, jak i osób nie związanych i pośrednio związanych z rolnictwem, podmiotów gospodarczych oraz administracji rządowej i samorządowej, a także organizacji samorządowych, zawodowych i związkowych.
Informacje o formach pomocy w ramach programów proponowanych przez państwo dla wsi oraz o działaniach jakie będą mogły być podjęte przy współfinansowaniu ze środków publicznych, samodzielnie w celu zwiększenia możliwości rozwoju zarówno osobistego jak i otoczenia, będą systematycznie upowszechniane.
Warto zwrócić uwagę, że w Unii Europejskiej podstawowe znaczenie mają programy lokalne wspierane na określonych centralnie zasadach.
W Polsce polityka strukturalna rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa ma na celu poprawę następujących struktur:
Realizacja tych celów wymaga działań zarówno ze strony Rządu jak i władz lokalnych.
"Spójna polityka strukturalna rozwoju obszarów wiejskich i rolnictwa" traktuje rolnictwo jako jedną z możliwych działalności gospodarczych na obszarach wiejskich i źródło utrzymania dla części ludności wiejskiej. Do tych, którzy swoją obecną pracę lub przyszłość wiążą w stopniu znaczącym z działalnością rolniczą (gospodarstwa rozwojowe) kierowane będą instrumenty pomocy państwa mające na celu zwiększenie dochodowości produkcji. Szczególną rolę w poprawie dochodowości gospodarstw rolnych będą odgrywały instrumenty służące racjonalizacji struktury agrarnej: obszarowej, produkcyjnej, jakości produkcji, kierowane do rolników tworzących gospodarstwa towarowe o parytetowych dochodach w porównaniu do ludności pozarolniczej. Do rolników traktujących działalność rolniczą jako dodatkowe źródło utrzymania, kierowane są i będą instrumenty pomagające w rozwinięciu lub uruchomieniu działalności pozarolniczej w ich miejscu zamieszkania, a także znalezieniu zatrudnienia w nowych miejscach pracy tworzonych na terenach wiejskich oraz w małych miastach i miasteczkach. Pomoc państwa jest ukierunkowana na przekwalifikowanie zawodowe osób szukających zatrudnienia poza rolnictwem. Stosowane będą zachęty m.in. do przechodzenia na wcześniejsze emerytury strukturalne i do zaprzestania działalności rolniczej.
Realizacja polityki strukturalnej w szybszym niż dotychczas tempie wymaga, obok zwiększenia środków, spełnienia szeregu warunków jak np. poprawy edukacji i rozwoju infrastruktury, które nie można osiągnąć od razu.
W realizacji celów polityki strukturalnej istotną rolę odgrywać będzie informacja i doradztwo. Sprawny przepływ informacji i efektywne doradztwo, są niezbędnymi warunkami funkcjonowania w rolnictwie mechanizmów rynkowych oraz realizacji polityki państwa. Stanowić one będą elementy obecne w realizacji każdego z celów tej polityki.
Informacja i doradztwo obejmować będzie nie tylko tradycyjne zagadnienia związane z produkcją rolniczą, ale także zagadnienia marketingu, zarządzania, jakości, dostosowywania się do wymogów konkurencji i integracji z Unią Europejską, w tym możliwości korzystania z wprowadzanych w okresie przedakcesyjnym instrumentów polityki strukturalnej.
W ramach działań dostosowawczych w procesie integracji tworzone są podstawy prawno-instytucjonalne dla funkcjonowania rynku rolno-żywnościowego jako źródła poprawy sytuacji produkcyjno-dochodowej w rolnic
twie przez:W marcu br. Rząd przyjął jako rządowy "Program budowy i rozwoju rynków hurtowych i Warszawskiej Giełdy Towarowej".
Przygotowywane są koncepcje zmian systemowych w sposobach, w zakresie i trybie działania Agencji Rynku Rolnego, która przewidziana jest jako jedna z dwóch agencji płatniczych po wdrożeniu w Polsce Wspólnej Polityki Rolnej.
Prowadzone są również działania dotyczące zmian regulacji w handlu zagranicznym towarami rolno-spożywczymi, korzystnych dla naszego kraju. Mają one na celu:
-zapewnienie praktycznego stosowania specjalnych klauzul ochronnych (SSG) przed nadmiernym lub konkurencyjnym, bo dotowanym w kraju eksportera, importem,
- poprawę handlu i salda obrotów w ramach CEFTA,
- korzystniejszych warunków dostępu do rynku UE,
- likwidację barier i ograniczeń w dostępie polskich towarów rolno-spożywczych do rynków zagranicznych, w tym poprz
ez rozwój promocji.Zostały zintensyfikowane prace w zakresie:
- zwiększenia kontroli jakości towarów rolno-spożywczych, przyśpieszenia prac nad regulacjami i wdrożeniami standaryzacji, normalizacji i certyfikacji produktów,
- dostosowań prawnych, których celem jest doprowadzenie do pełnej zgodności z przepisami wspólnotowymi, umożliwiającej polskiemu rolnictwu i gospodarce żywnościowej funkcjonowanie w ramach jednolitego rynku w momencie akcesji. Uzyskano istotny postęp w zakresie harmonizacji prawa dotyc
zącego weterynarii, hodowli i rozrodu zwierząt gospodarskich oraz ochrony zwierząt oraz wyrobów winiarskich (zakres prac legislacyjnych aktualnie prowadzonych w Ministerstwie Rolnictwa i Gospodarki Żywnościowej pozwalam sobie przesłać w załączeniu),- tworzenia zunifikowanego systemu rachunkowości gospodarstw rolnych zgodnego z metodyką i zakresem FADN (Farm Accountancy Data Network),
- rozwoju krajowego systemu informacji o sytuacji na rynkach rolnych,
- przygotowania do wdrożenia w Polsce w życie mechanizm
ów Wspólnej Polityki Rolnej (WPR).Jak z powyższego wynika, w resorcie rolnictwa i gospodarki żywnościowej realizowanych jest wiele zadań, zwłaszcza programowych, które tworzą warunki do trwałych zmian w rolnictwie i na wsi. Mam nadzieję, że moja odpowiedź uznana zostanie zarówno przez Panią Marszałek, jak i Pana Senatora za wyczerpującą.
Z poważaniem
Leszek Kawski