Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Edukacji Narodowej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Henryka Stokłosy, złożone na 29. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):

Warszawa, dnia 11.02.1999 r.

Szanowna Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek!

W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez senatora Henryka Stokłosę podczas 29. posiedzenia Senatu RP w dniu 29 stycznia 1999 r. w sprawie obaw nauczycieli i rodziców związanych z wprowadzeniem reformy oświaty przedstawiam stosowne wyjaśnienia.

Pan Senator RP pyta m.in.: jak konkretnie zostanie zreformowana oświata?

W prezentowanych publicznie w 1998 roku projektach reformy systemu edukacji ukazywano całościową koncepcję zmiany systemu oświatowego. Prace przygotowawcze nad wdrożeniem reformy systemu oświaty odbywają się zgodnie z założonym harmonogramem. Z dniem 30 września 1998 r. zakończona została powszechna dyskusja środowisk nauczycielskich nad przedstawionym projektem reformy. Przeanalizowano ponad 2000 uwag
i wniosków, które napłynęły do MEN w ramach publicznej debaty.

Zmiana struktury oświaty nie jest jedynym i najważniejszym celem przygotowywanej reformy edukacji. W odbiorze społecznym wprowadzenie gimnazjum jest rzeczywiście postrzegane jako symbol wprowadzanej reformy edukacji. Jednak najważniejszym celem reformy są zmiany programowe, których celem jest stworzenie warunków do wszechstronnego rozwoju ucznia. Przygotowywane zmiany uwzględniają dorobek wielu środowisk oświatowych, które zgłaszały liczne projekty w latach 90-tych.

Programy nauczania poszczególnych przedmiotów na kolejnych etapach kształcenia są w myśl reformy programami autorskimi. W oparciu o projekt nowej Podstawy Programowej kształcenia ogólnego powstały w ostatnich tygodniach projekty programów nauczania. Do 15 stycznia 1999 r. wpłynęło do MEN 230 propozycji programowych. Najlepsze programy, wyłonione w konkursie ogłoszonym przez MEN, będą udostępnione wszystkim szkołom. MEN uruchomił znaczne środki budżetowe na doskonalenie nauczycieli,
którzy już od jesieni 1998 roku korzystają z nowych form kształcenia i samokształcenia. Stale poszerzana jest oferta edukacyjna dla nauczycieli.

Projektowana reforma systemu edukacji jest reformą całościową i obejmuje wszystkie obszary życia szkolnego.

Poza zmianami ustawowymi, które uchwalił Parlament RP przygotowanych jest kilkadziesiąt projektów rozporządzeń wykonawczych. MEN podejmuje dalsze prace nad kolejną nowelizacją ustawy o systemie oświaty. Spodziewamy się, że stosowne projekty zmieniające ustawę o systemie oświaty wpłyną do Parlamentu RP wiosną 1999 r.

Podstawa Programowa kształcenia ogólnego dla sześcioletniej szkoły podstawowej oraz gimnazjum staje się "małą konstytucją" polskiej szkoły. Podejmuje ona troskę o wszechstronny rozwój ucznia, przywracając w szkołach znaczenie pracy wychowawczej podejmowanej przez wszystkich nauczycieli.

Rozpoczęte są intensywne prace programowe i organizacyjne nad wdrożeniem od 2002 roku egzaminów zewnętrznych, których celem jest dostarczenie uczniom, nauczycielom i rodzicom rzetelnej informacji o edukacyjnej pracy szkół.

Proces tworzenia gimnazjów przebiega zgodnie z ustalonym harmonogramem:
- do dnia 15 marca br. Rady Gmin ustalą sieć gimnazjów publicznych i granice ich obwodów;
- do dnia 15 kwietnia br. organa prowadzące gimnazja publiczne powierzą stanowiska dyrektorów gimnazjów;
- do dnia 30 kwietnia br. dyrektorzy szkół podstawowych sporządzą i przekażą dyrektorom gimnazjów listę nauczycieli, którzy z p
owodu zmian organizacyjnych nie mogą być zatrudnieni w pełnym wymiarze zajęć;
- do dnia 15 maja br. dyrektorzy gimnazjów przygotują arkusze organizacyjne szkół.
Zrozumiałe jest zaniepokojenie nauczycieli, którzy już dziś chcieliby wiedzieć, w której szkole
będą zatrudnieni.

Nauczyciele szkół powinni posiadać wszelkie potrzebne w chwili obecnej informacje, które są przekazywane kilkoma drogami, w szczególności poprzez:
- kuratorów;
- publikacje broszurowe (tzw. Biblioteczkę reformy);
- czasopisma oświatowe (MEN rozprowadza plakat-list dla nauczycieli);
- internet;
- telewizyjne programy oświatowe.

Przy każdym kuratorze powołany został pełnomocnik do spraw reformy oświaty, który odpowiada za przekaz informacji na terenie województwa. Powstała w MEN linia telefoniczna, która umożliwia każdej zainteresowanej osobie bezpośrednie uzyskanie informacji na temat reformy.

O tym, czy cele reformy będą urzeczywistnione zdecydują nauczyciele. Nadzór pedagogiczny ma podjąć przede wszystkim nowe zadania w zakresie systemowego wspierania nauczycieli. Dowartościowanie pracy wychowawczej w polskich szkołach jest jednym z zasadniczych celów strategicznych reformy edukacji.

Uruchomione zostały zespoły monitorujące wdrażanie reformy edukacji. Jeżeli pojawią się nowe problemy, to Rząd RP zamierza natychmiast reagować i korygować sposoby wdrażania reformy.

Łączę wyrazy nadziei, że złożone wyjaśnienia przysłużą się rozwianiu wątpliwości dotyczących wdrażanej reformy systemu edukacji.

Z poważaniem
w/z Ministra
Podsekretarz Stanu
Wojciech Książek


Spis oświadczeń, oświadczenie