Informację w związku z oświadczeniem senatora Ryszarda Sławińskiego, złożonym na 66. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 72), przekazał Minister Transportu i Gospo
darki Morskiej:Warszawa, 3 listopada 2000 r.
Szanowna Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
W związku z oświadczeniem Pana senatora Ryszarda Sławińskiego, złożonym w dniu 5 października 2000 roku podczas 66 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej, po zapoznaniu się ze sprawą uprzejmie informuję.
Mosty nad rzeką Wartą oraz zalewem Ulgi w miejscowości Koło do 1993 roku, tak jak wiele innych obiektów inżynierskich zlokalizowanych na całym odcinku drogi krajowej nr 2, były intensywnie eksploatowane. Wynikało to głównie, z prowadzonego tą drogą tranzytowego ruchu samochodów ciężarowych.
W roku 1993 zakończono budowę i oddano do użytkowania obwodnicę miejscowości Koło, stanowiącą nowy odcinek drogi nr 2. Inwestycja finansowana była ze środków Generalnej Dyrekcji Dróg Publicznych. Od tego roku, tranzytowy ruch pojazdów ciężarowych realizowany jest wybudowaną obwodnicą. Tym samym, w sposób znaczący zmniejszono uciążliwość ruchu drogowego dla mieszkańców. Jednocześnie dotychczas użytkowaną drogę wewnątrz
miasta, przekwalifikowano na drogę wojewódzką.W związku z reformą ustrojową państwa, wprowadzoną z dniem 1 stycznia 1999 roku, przedmiotowa droga wojewódzka przebiegająca przez miasto Koło, stała się z mocy prawa drogą powiatową. Finansowanie przedsięwzięć dotyczących dróg powiatowych, w tym remontu obiektów mostowych znajdujących się w ich ciągach, pozostaje w gestii samorządu powiatowego. Stanowią o tym przepisy ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku - o finansowaniu dróg publicznych.
Minister Transportu i Gospodarki Morskiej, na podstawie ww. ustawy, upoważniony jest do finansowania budowy, modernizacji, utrzymania i ochrony jedynie dróg krajowych. Sfinansowanie kosztów remontu mostów w miejscowości Koło, jest więc poza kompetencjami Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej.
Biorąc pod uwagę, określony w wykonanych ekspertyzach stan techniczny obiektów mostowych przez rzekę Wartę w miejscowości Koło oraz funkcję jaką pełni miasto będąc siedzibą powiatu, wydaje się zasadnym podjęcie przez uprawnione organy samorządowe starań, o pozyskanie środków finansowych na remont mostów, w ramach ustawy o zasadach wspierania rozwoju gospodarczego.
Z poważaniem
Jerzy Widzyk