Minister Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora
Ryszarda Sławińskiego, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 60):Warszawa, 2000-05-30
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W odpowiedzi na pismo z dnia 19.04.2000 r., znak AG/043/111/2000/IV przesyłające oświadczenie Senatora Ryszarda Sławińskiego uprzejmie informuję.
Zgodnie z art. 14 ust. 10 pkt 1 lib.b) oraz art. 14a ust. 7 pkt 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) zwolnień od podatku od towarów i usług oraz zwrotów wpłaconej kwoty podatku nie stosuje się do podatników podatku akcyzowego oraz innych podatników sprzedających wyroby akcyzowe, z wyjątkiem wyrobów wymienionych w załączniku nr 6 w poz. 8, 9, 11 i 20.
Uprzejmie informuję, że częściowy lub całkowity zwrot wpłaconej kwoty podatku od towarów i usług na podstawie art. 14a ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. nie ma charakteru dotacyjnego. Jest to przywiej przysługujący podatnikom prowadzącym zakład pracy chronionej lub zakład aktywności zawodowej, z pewnymi wyjątkami dotyczącymi podatników podatku akcyzowego, lub też sprzedających wyroby akcyzowe inne niż wymienione w załączniku nr 6 do ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. w poz. 8, 9, 11 i 20.
Należy podkreślić, że:
- względy społeczne i budżetowe,
- wątpliwości wynikające z różnic o orzecznictwie Naczelnego Sądu Administracyjnego co do zakresu podmiotowego stosowanego do końca ub. roku zwolnienia,
- bardzo wysoka akumulatywność finansowa towarów akcyzowych i ryzyko ponoszenia przez budżet państwa wysokich strat w przypadku funkcjonowania w tej dziedzinie określonego rodzaju zwolnień (zaobserwowano tendencję do nasilania się w ostatnich dwóch latach wchodzenia jednostek uprawnionych do ulg w sferę obrotów towarami akcyzowymi),
przemawiały za tym, aby wprowadzając od 1 stycznia 2000 r. zapisy nowelizujące art. 14a ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. utrzymać wyłączenie dla podatników podatku akcyzowego jak i sprzedających wyroby akcyzowe z prawa do otrzymywania częściowego lub całkowitego zwrotu wpłaconej kwoty podatku VAT.
Nadto należy zauważyć, że konstrukcja podatku od towarów i usług uniemożliwia obliczenie zobowiązania w podatku VAT, oddzielnie dla wyrobów akcyzowych i oddzielnie dla wyrobów nieakcyzowych, dlatego też nie można było brać po uwagę wprowadzenia odmiennej regulacji, odnoszącej się np. do podatników, u których sprzedaż wyrobów akcyzowych nie przekracza 10% obrotów.
Należy podkreślić, że sprzedaż wyrobów akcyzowych również w Unii Europejskiej podlega szczególnym rygorom i kontrolnemu nadzorowi podatkowemu i egzekucyjnemu, co uniemożliwia stosowanie przywilejów podatkowych dla podatników zajmujących się obrotem tymi towarami.
Z poważaniem
Z upoważnienia MINISTRA FINANSÓW
PODSEKRETARZ STANU
Jan Rudowski