Minister Kultury i Dziedzictwa Narodowego przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Ryszarda Sławińskiego, złożone na 47. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 53):
Warszawa, dnia 15 marca 2000 r.
Pani
prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Szanowna Pani Marszałek
W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Ryszarda Sławińskiego dotyczące oddania do użytku nowego gmachu i funkcjonowania Muzeum Narodowego w Poznaniu w 2000 roku uprzejmie informuję:
Szczegółowe zasady, tryb i terminy opracowania materiałów do projektu budżetu państwa na rok 2000 określone zostały w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 8 kwietnia 1999 r.
Biorąc pod uwagę określony harmonogram konstruowania budżetu - dyrektor Muzeum Narodowego w Poznaniu - prof. Konstanty Kalinowski - nie zgłosił w wyznaczonym do dnia 26.04.1999 r. terminie, nowych potrzeb rzeczowo-finansowych, przewidzianych do realizacji w roku 20
00.W piśmie z dnia 15.04.1999 r. dyrekcja Muzeum Narodowego w Poznaniu potwierdziła, że wieloletnia inwestycja - budowa nowego gmachu - zostanie zakończona do dnia 30.11.1999 r. w ramach przewidzianych na ten cel środków w ustawie budżetowej na rok 1999.
Brak odpowiedniego zgłoszenia, we właściwym czasie, nie dał mi podstaw do wystąpienia do Ministerstwa Finansów o przyznanie w budżecie na rok 2000 dodatkowych środków finansowych zarówno na dokończenie inwestycji jak i na eksploatację nowego skrzydła Muzeum.
Dopiero pismem z dnia 25 czerwca 1999 dyrektor Muzeum zgłosił brak środków na dokończenie inwestycji w wysokości 3 mln zł (wniosek oparty zresztą na błędnych przesłankach) oraz potrzeby finansowe na rok 2000, związane z eksploatacją nowego gmachu na kwotę 26.734 tys. zł (koszty związane z utrzymaniem nowego gmachu - 1.107 (tys. zł ora wzrost zatrudnienia o 101 etatów - 1.527 tys. zł).
W piśmie z dnia 27.08.1999 r. dyr. K. Kalinowski rozszerzył swoje potrzeby o 1.900 tys. zł ("organizacja działalności ekspozycyjnej") oraz o środki na prace remontowo-konserwatorskie.
W sumie daje to kwotę ponad 7 mln zł.
W dniu 7 października br. dyr. K. Kalinowski zwrócił się z wnioskiem o zwiększenie wartości kosztorysowej inwestycji o kwotę 4.230 tys. zł (większą o 1.230 tys. zł w stosunku do wniosku z dnia 25.06.1999 r.) zakładając zakończenie zadania inwestycyjnego w połowie 2000 r.
Biorąc powyższe pod uwagę, należy uznać postępowanie dyr. K. Kalinowskiego za nieodpowiedzialne i wysoce naganne. Nie przestrzegając terminów wyznaczonych do składania wniosków na nowe zadania Muzeum w 2000 roku - występuje o coraz większe kwoty na zakończenie inwestycji i pozostałe wydatki, obarczając winą za zaistniałą sytuację Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, stawiając je w s
ytuacji bez wyjścia.Po przeanalizowaniu zaistniałej sytuacji uznałem, że w pierwszym rzędzie należy definitywnie zakończyć budowę nowego gmachu Muzeum Narodowego w Poznaniu.
Minister Finansów decyzją z dnia 29.10.1999 r., dodatkowo przyznał kwotę w wysokości 3 mln zł na ostateczne zakończenie tej wieloletniej inwestycji.
Pozostałe potrzeby zostaną rozpatrzone przez Kierownictwo Resortu, w ramach możliwości uchwalonego budżetu na rok 2000, w wyniku przedstawienia przez dyrektora muzeum na nowo opracowanych,
rzetelnych i realnych wniosków.Przykładowo, trudno uznać za uzasadniony wniosek o przyznanie od 1.01.2000 dodatkowego funduszu płac na 101 etatów, skoro oba budynki: stary i nowy będą stanowić jedną całość funkcjonalną i ekspozycyjną - a nowy gmach zostanie oddany do użytku w końcu 2000 r.
Dyrekcja Muzeum nie przedstawiła żadnej koncepcji racjonalizacji zatrudnienia w ramach posiadanych w chwili obecnej 346 etatów.
Dyrektor Konstanty Kalinowski, pisząc do parlamentarzystów, że "Wielkopolski nie stać na niegospodarność" zapomniał, że właśnie on jest gospodarzem Muzeum Narodowego i do jego obowiązków należy bezpośredni nadzór nad przebiegiem i kosztami inwestycji, jak również opracowania realnej, perspektywicznej, merytoryczno-organizacyjnej wizji działalnoś
ci Muzeum.Należy dodać, że liczne muzea, nie tylko rangi narodowej, dzięki aktywności ich dyrekcji, pozyskują na swą działalność bardzo znaczne przychody, które mają swe źródła w ponadplanowych dochodach, w rozwijającym się sponsoringu, czy w uzyskiwaniu funduszy ze środków Unii Europejskiej oraz międzynarodowych fundacji.
Efekty działań dyrektora K. Kalinowskiego w zdobywaniu środków pozabudżetowych są niewspółmiernie niskie w stosunku do wyników osiąganych przez dyrektorów wielu polskich muzeów.
Przedstawiając powyższą informację, jestem przekonana, że nowy gmach Muzeum Narodowego w Poznaniu zostanie udostępniony zwiedzającym w końcu 2000 r.
Pragnę jednocześnie nadmienić, że w najbliższym czasie dokonam oceny dotychczasowej działalności Muzeum Narodowego w Poznaniu.
Z wyrazami szacunku
Anna Popowicz