Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Gospodarki przekazał informację w związku z oświadczeniem wicemarszałka Tadeusza Rzemykowskiego, złożonym na 62. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 67):

Warszawa, dnia 29.08. 2000 r.

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W nawiązaniu do pisma z dnia 26 lipca 2000 r. znak: AG-043-226-2000-IV w sprawie oświadczenia złożonego przez Senatora Tadeusza Rzemykowskiego przedstawiam poniżej wyjaśnienia odnośnie kwestii poruszanych przez Pana Senatora:

Ad.1. Jak jest realizowany program rozwoju gazyfikacji kraju?

W 1999 r. rozprowadzono krajowym systemem gazowniczym 10,9 mld m3 (48,6%), gazu ziemnego w przeliczeniu na gaz ziemny wysokometanowy. Sprzedaż gazu dla przemysłu wyniosła 5,3 mld m3 (48,6%), natomiast dla odbiorców indywidualnych i na pozostałe cele 5,6 mld m3 (51,4%). Krajowe źródła gazu stanowiły 3,6 mld m3 (33,0% popytu krajowego), zaś import gazu wyniósł 7,3 mld m3 (67,0%), w tym import gazu z Niemiec 0,4 mld m3 (3,7%) a import z Rosji (63,3%).

PGNiG S.A. realizuje program zaopatrzenia Polski w gaz ziemny zgodnie z decyzjami Rządu i Sejmu Rzeczypospolitej Polskiej.

"Założenia polityki energetycznej Polski do 2020 r." przyjęte w dniu 22 lutego br. przez Radę Ministrów określają zwiększenie zużycia gazu ziemnego za jeden z podstawowych kierunków polityki energetycznej kraju. W dokumencie tym przewiduje się wzrost zapotrzebowania na gaz z 10,9 mld m3 w 1999 roku do 18,4 - 22,0 mld m3 w 2010 r. i 26 - 29,3 mld m3 w roku 2020 w zależności od konkurencyjności gazu w stosunku do innych nośników energetycznych.

Prace nad programem rozwoju gazyfikacji kraju są procesem systematycznie weryfikowanym przez PGNiG S.A. w oparciu o prognozy zmian w zakresie:

- zapotrzebowania na gaz w grupie odbiorców komunalno-bytowych w wyniku postępu gazyfikacji nowych miejscowości i przyłączenia odbiorców do sieci gazowej,

- przyłączenia nowych odbiorów przemysłowych zużywających gaz w wysokosprawnych, zautomatyzowanych procesach technologicznych,

- wykorzystania gazu w energetyce i ciepłownictwie,

- zachodzących zmian w wielkości odbieranego gazu przez istniejących odbiorców przemysłowych i komunalno-bytowych,

- możliwości finansowania rozwoju przez PGNiG S.A.

Pokrycie wzrastającego popytu na gaz przewidywane jest z zasobów krajowych oraz z importu.

Polskie udokumentowane zasoby gazu ziemnego wysokometanowego i ziemnego zaazotowanego, w przeliczeniu na gaz ziemny wysokometanowy są na ok. 110 mld m3. Obecnie z tych zasobów wydobywa się 3,6 mld m3/rok, a w roku 2010 będzie można wydobyć 2,8 mld m3 gazu ziemnego rocznie. Zakłada się natomiast, że kolejne 1,4 mld m3 będzie można pozyskiwać w wyniku zagospodarowania udokumentowanych zasobów oraz udokumentowania i zagospodarowania nowych zasobów. W roku 2020 wydobycie z zasobów spadnie poniżej 2,0 mld m3, co oznacza, że utrzymanie wydobycia krajowego na poziomie 3,6 mld m3 będzie wymagało udokumentowania i zagospodarowania nowych zasobów. Zbilansowanie potrzebnych ilości gazu będzie możliwe tylko pod warunkiem podpisania długoterminowych umów na import gazu ziemnego.

Zapotrzebowanie na gaz musi być realizowane z zachowaniem bezpieczeństwa energetycznego państwa, w tym bezpieczeństwa dostaw gazu z importu, które można osiągnąć wyłącznie na drodze dywersyfikacji dostępu do złóż gazu ziemnego eksportera bezpośrednim połączeniem z terytorium Polski opartej na długoterminowych kontraktach.

W 1996 roku Polskie Górnictwo Naftowe i Gazownictwo S.A. podpisało z GAZPROM S.A. kontrakt na dostawy gazu ziemnego z Rosji do Polski. Kontrakt przewiduje dostawę 250 mld m3 gazu ziemnego w ciągu 25 lat za pośrednictwem gazociągu tranzytowego Jamal - Europa Zachodnia. Gazociąg tranzytowy łączy największe udokumentowane źródła gazu na świecie znajdujące się w Rosji z terytorium Niemiec.

W latach 1992 - 1998 zrealizowano 3 lokalne połączenia gazociągowe z systemem przesyłowym Niemiec w rejonie Świnoujścia, Zgorzelca i Gubina, przez które realizowana jest wymiana i dostawy gazu z Niemiec. Przez połączenie w Zgorzelcu realizowany będzie import w ilości ok. 440 mld m3 rocznie w okresie do 30.09.2006 r. w ramach zawartego w lipcu br. pięcioletniego kontraktu z niemieckimi firmami gazowniczymi VNG/Ruhrgas.

Podstawowym, spośród potencjalnych partnerów strategicznych dla dywersyfikacji gazu jest Norwegia, reprezentowana przez Norweski Komitet Negocjacyjny (GFU), w którego skład wchodzą przedstawiciele firm właścicieli zagospodarowanych złóż. Wiodącą rolę w GFU pełni państwowa firma Statoil. Priorytetowe traktowanie oferty norweskiej wynika z faktu, że największe złoża europejskie występują na szelfie norweskim oraz możliwe jest poprowadzenie połączenia infrastrukturalnego łączącego bezpośrednio złoża szelfowe z wybrzeżem polskim. Zgodnie z przyjętą w lipcu br. wspólną deklaracją premierów Polski i Norwegii w okresie do końca br. przewiduje się zawarcie długoterminowego kontraktu na dostawy tą drogą do Polski ok. 5,3 mld m3 gazu ziemnego rocznie. Wcześniej, bo już w październiku br. przez terytorium Niemiec i istniejące połączenie systemów Niemiec i Polski w Zgorzelcu (niezależnie od dostaw 440 mln m3 gazu zakontraktowanego z VNG/Ruhrgas) rozpocznie się realizacja dostaw gazu w ramach kontraktu pięcioletniego zawartego w maju ubiegłego roku i zaktualizowanego w lipcu br. między PGNiG S.A. i norweskim GFU w ilości do 500 mln m3 rocznie.

W okresie od października 2000 r. do końca września 2001 r. przez połączenie w Zgorzelcu zostanie przesłane 200 mln m3 gazu norweskiego. W następnym roku i kolejnych latach do końca września 2006 r. przez połączenie w Zgorzelcu realizowane więc będą dostawy gazu łącznie ok. 940 mln m3 - w tym z Norwegii w ilości 500 mln m3/rok i z Niemiec w ilości 440 mln m3/rok.

Ad. 2. Kto i w jakiej formie będzie ponosił koszty importu gazu z Norwegii przekraczające poziom cen gazu rosyjskiego oraz poziom kosztów wydobywanego w kraju?

PGNiG S.A. realizuje politykę Rządu RP zgodnie z wytycznymi zawartymi w "Założeniach polityki energetycznej Polski do 2020 r." w zakresie dywersyfikacji i bezpieczeństwa dostaw gazu ziemnego. PGNiG S.A. w swoich programach zaopatrzenia rynku w gaz uwzględnia różne warianty popytu oraz różne źródła jego pokrycia. Pod uwagę brana jest zarówno produkcja krajowa jak i wszystkie realne kierunki importu gazu ze szczególnym uwzględnieniem bezpieczeństwa energetycznego kraju.

Zwiększenie bezpieczeństwa dostaw, poprzez eliminację ryzyka zwłaszcza technicznego jest związane z wymogiem ponoszenia dodatkowych kosztów dywersyfikacji, które to koszty z natury rzeczy będą przeniesione na odbiorców i użytkowników gazu.

Prognozowanie zapotrzebowania na gaz ma charakter procesu ciągłego i uwzględnia wszelkie zmiany zachodzące w możliwościach i potrzebach zaopatrzenia gospodarki w paliwa i energię. Przewidywane zużycie gazu w 2010 roku na poziomie około 20 mld m3 rocznie uzależnione jest od tempa rozwoju gospodarki, procesów modernizacji, nowych kierunków wykorzystania gazu i sytuacji na rynku paliw konkurencyjnych.

Koszt pozyskania gazu z importu oparty jest na prognozach cenowych ropy naftowej i produktów ropopochodnych. W ślad za wzrostem cen ropy następuje wzrost cen produktów ropopochodnych, a następnie wzrost cen gazu ziemnego na rynku europejskim, a zatem także i dla Polski. Na cenę gazu na granicy importera składają się 3 zasadnicze elementy:

- cena energii zawartej w gazie,

- roczna opłata za moc (za zarezerwowanie przepustowości gazociągu),

- cena za transport gazu.

W kontraktach wieloletnich wymienione powyżej elementy składowe ceny gazu są indeksowane w zależności od zmiany sytuacji rynkowej. Opłata za moc i transport jest najczęściej uzależniona od inflacji i/lub wzrostu średniej płacy, natomiast cena gazu od zmiany cen konkurencyjnych źródeł energii, za które najczęściej uważa się ciężki i lekki olej opałowy. Stosuje się również element stały stabilizujący ruch cen.

Cena gazu rosyjskiego na granicy polskiej uwzględnia cenę energii oraz transportu i jest indeksowana w oparciu o lekki i ciężki olej opałowy. Cena gazu wyliczana zgodnie z formułą jest korygowana w zależności od rzeczywistej wartości opałowej dostarczanego gazu.

Cena gazu norweskiego na granicy Polski jest obecnie wyższa o 20-30% od ceny gazu rosyjskiego, ponieważ należy zapłacić za moc i transport niemieckim firmom transportowym za przesył gazu norweskiego przez terytorium Niemiec z Emden do Zgorzelca.

W przypadku bezpośredniego połączenia do Niechorza cena w punkcie lądowania powinna kształtować się na poziomie ceny w Emden, z ewentualnym uwzględnieniem transportu przez Bałtyk (ok. 200 km). W tej sytuacji cena gazu norweskiego dla rejonów Polski północno-zachodniej bałaby konkurencyjna w stosunku do ceny gazu rosyjskiego.

W ostatnim czasie media nagłośniły możliwość zapłacenia przez PGNiG S.A. za gaz norweski o 20-30% wyżej od ceny gazu rosyjskiego. Informacje takie, które publicznie pojawiły się w ostatniej fazie negocjacji kontraktu zakupowego postawiły PGNiG S.A. w bardzo trudnej pozycji negocjacyjnej, gdyż wskazywały jednoznacznie, że jesteśmy skłonni zapłacić za dostawy ze źródeł alternatywnych do rosyjskich znacznie drożej niż było to stawiane przez ekspertów zachodnich podczas wcześniejszych rozmów.

Zupełnie inaczej wygląda sytuacja cen gazu ziemnego, po których gaz ziemny sprzedawany jest odbiorcom. Wprowadzone przez Prawo energetyczne zasady oznaczają odejście od dotychczasowej praktyki określania cen gazu corocznie przez Ministra Finansów i nałożenie obowiązku ustalania taryf przez URE w oparciu o koszty tzw. uzasadnione. Ustalone raz w roku taryfy nie uwzględniają zmian cen zakupu gazu.

Budowa gazociągu łączącego złoża norweskie z polskim wybrzeżem jest bardzo istotne ze względu na możliwość bezpośredniego uczestnictwa PGNiG S.A. w obrocie gazem na rynku europejskim. Analizowany jest również rozwój rynku gazu poprzez rozbudowę systemu odbioru gazu na terenie północno-zachodniej Polski (stworzenie możliwości zasilania rejonu Trójmiasta, zasilanie zespołu miejskiego w Szczecinie i Zakładów Chemicznych Police oraz Elektrowni w Żarnowcu i innych), jak również połączenie gazociągowe z krajami nadbałtyckimi, tranzyt gazu norweskiego do Europy Południowej.

Obszar północno-zachodniej Polski może być połączony z systemem niemieckim, co pozwoli skierować część dostaw norweskich do północno-wschodnich Niemiec dając możliwość obrotu gazem. Projekt budowy tego gazociągu jest postrzegany jako bardzo ważny projekt w rozszerzeniu Unii Europejskiej o Polskę i kraje nadbałtyckie. Koszt budowy bezpośredniego gazociągu łączącego złoża norweskie z polskim wybrzeżem, wraz z terminalem w Niechorzu, szacowany jest na ok. 900 mln USD.

Ad. 3. Czy w związku z przygotowywanym kontraktem na import 5 mld m3 gazu rocznie z Norwegii planuje się docelowo zmniejszyć import gazu rosyjskiego?

Kontrakt zawarty pomiędzy PGNiG S.A. i RSA Gazprom zawiera klasyczną dla wieloletnich kontraktów gazowych klauzulę "take or pay", która zakłada elastyczność odbioru gazu w poszczególnych latach kontraktowych w % dostaw rocznych i wieloletnich.

Poziom 5 mld m3 rocznie gazu norweskiego jest poziomem docelowym, a jego osiągnięcie przewiduje się w okresie 2-3 lat począwszy od pierwszego roku rozpoczęcia dostaw kontraktowych z Norwegii do Polski.

Zakłada się, że odpowiednia koordynacja strumieni gazu z obu podstawowych kierunków dostaw tj. Rosji i Norwegii wystarczy na zaplanowanie odbioru w ilościach umożliwiających realizację obu kontraktów. W poszczególnych latach umożliwi tę realizację odpowiednia elastyczność przewidziana w warunkach kontraktów. PGNiG S.A. jest przygotowany do prowadzenia bieżących negocjacji w miarę potrzeb.

Ad. 4. W jakim zakresie i z jakich środków będą budowane w Polsce podziemne zbiorniki gazu umożliwiające znaczący wzrost sprzedaży gazu w okresie zimowym?

Wzmocnienie bezpieczeństwa energetycznego państwa w zakresie dostaw gazu wymaga budowy podziemnych magazynów gazu dla potrzeb handlowych w celu pokrycia sezonowej nierównomierności zapotrzebowania na gaz oraz przygotowania warunków do tworzenia strategicznych zapasów gazu. Potrzeby handlowe magazynowania gazu w celu pokrywania sezonowej nierównomierności zapotrzebowania na gaz wynikającej z zawieranych z odbiorcami umów sprzedaży gazu ocenia się na 4,1 - 5,1 mld m3 w 2010 roku i 5,3 - 6,8 mld m3 w roku 2020. W Polsce istnieją korzystne warunki dla budowy podziemnych magazynów gazu w wyeksploatowanych złożach gazu ziemnego zlokalizowanych zarówno na Niżu Wielkopolskim jak i na Podkarpaciu oraz w złożach soli. Realizowana jest budowa zbiornika w złożu soli w Mogilnie (I-szy etap obejmujący 8 kawern o pojemności ok. 400 mln m3 ) oraz budowa w wyeksploatowanym złożu gazu ziemnego Wierzchowice o pojemności 3,5 mld m3 i rozbudowa zbiornika Husów do pojemności 400 mln m3 . Rozpatrywane są również możliwości budowy małych zbiorników lokalnych w wyeksploatowanych złożach gazu i starych wyrobiskach górniczych.

Ustawa z dnia 30 maja 1996 roku o rezerwach państwowych oraz zapasach obowiązkowych paliw, a także rozporządzenie Ministra Gospodarki z dnia 20 kwietnia 1998 roku nakłada na dostawców obowiązek tworzenia odpowiednich rezerw magazynowych paliw, w tym gazu. Dla realizacji tego zobowiązania konieczne jest przygotowanie koncepcji i zapewnienie odpowiednich środków. Wielkość PMG, która umożliwia magazynowanie rezerw strategicznych, jak również źródło finansowania przedsięwzięć w tym zakresie, będą możliwe do określenia po wydaniu niezbędnych regulacji prawnych. Przygotowania PGNiG S.A. do prywatyzacji powinny uwzględniać w programach restrukturyzacji zabezpieczenie środków na wspomaganie finansowania inwestycji, szczególnie podziemnych magazynów gazu, aby przenoszenie tych obciążeń na taryfy gazowe nie powodowało hamowania rozwoju rynku gazu w Polsce.

Ad.5. Czy istnieją techniczne i ekonomiczne warunki wzrostu wydobycia gazu krajowego? Jaki jest racjonalny poziom tego wydobycia w ramach realizowanego programu gazyfikacji kraju i w jaki sposób planuje się zagospodarować bogate złoża gazu zaazotowanego znajdujące się w zachodniej Polsce?

W celu utrzymania dotychczasowego poziomu produkcji krajowej PGNiG S.A. wykorzystało przyznany przez Bank Światowy i Europejski Bank Inwestycyjny kredyt o łącznej wysokości ok. 310 mln USD na zakup sprzętu i wyposażenie dla poszukiwań geologicznych oraz budowę magazynu kawernowego i rozbudowę systemu przesyłowego.

Krajowe udokumentowane zasoby gazu ziemnego mają szczególnie ważne znaczenie w sytuacji, gdy nie posiadamy jeszcze zapasów strategicznych.

Podstawą zaopatrzenia w gaz odbiorców zlokalizowanych w zasięgu oddziaływania systemu gazu ziemnego zaazotowanego stanowi obecnie gaz stabilizowany do podgrupy GZ-35.

Na Niżu Polskim w rejonie Kościana, Brońska, Wielichowa i Ruchocic zostały odkryte i udokumentowane nowe duże złoża gazu ziemnego, głównie podgrupy GZ-41,5, o łącznych zasobach wydobywalnych 30,9 mld m3 . Przeprowadzone analizy potwierdzają, że zagospodarowanie gazu ziemnego podgrupy GZ-41,5 z tych złóż w ilości do 1,5 mld m3 /rok w wydzielonej części systemu gazu ziemnego zaazotowanego w rejonie Zielonej Góry jest możliwe z punktu widzenia warunków technicznych i ekonomicznie efektywne.

Utrzymanie ciągłości dostaw gazu ziemnego zaazotowanego do odbiorców przy wzrastającym zapotrzebowaniu na gaz, szczególnie w okresach zimowych, wymaga etapowego przestawiania odbiorców z poboru gazu ziemnego zaazotowanego GZ-35 na pobór gazu ziemnego wysokometanowego GZ-50 i gazu ziemnego zaazotowanego GZ-41,5.

Pozostające do dyspozycji ilości gazu ziemnego zaazotowanego proponuje się kierować do odazotowania w istniejącej odazotowni w Odolanowie i projektowanej nowej odazotowni. Wyniki analizy ekonomicznej proponowanego przedsięwzięcia potwierdzają jego wysoką efektywność.

Proponowane rozwiązanie wpłynie na:

- zwiększenie przepustowości istniejących gazociągów przesyłowych i sieci rozdzielczej umożliwiając rozwój gazyfikacji rejonu,

- obniżenie kosztów eksploatacji systemu przesyłowego gazu,

- zwiększenie wielkości sprzedaży gazu,

- podwyższenie efektywności pracy kopalń i ZOG Odolanów oraz pewności ruchu instalacji odazotowania i odhelowania,

- poprawę bezpieczeństwa energetycznego kraju poprzez zwiększenie wykorzystania złóż krajowych.

Z wyrazami szacunku

MINISTER

z up.

Andrzej Karbownik

Podsekretarz Stanu


Spis oświadczeń, oświadczenie