Minister Edukacji Narodowej przekazał odpowiedź na oświadczenie wicemarszałka Tadeusza Rzemykowskiego, złożone na 61. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 65):
Warszawa, 2000-07-19
Pani
Alicja Grześkowiak
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Tadeusza Rzemykowskiego podczas 61. posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 29 czerwca br. w sprawie środków finansowych przeznaczonych na wdrożenie znowelizowanej ustawy Karta Nauczyciela w gminach należących do Związku Gmin Krajny (AG/043/201/2000/IV) uprzejmie informuję, co następuje:
I. Zgodnie z art. 30 ust. 5 ustawy z dnia 26 stycznia 1982 r. - Karta Nauczyciela (Dz.U. z 1997 r. Nr 56, poz. 357 ze zm.) w brzmieniu nadanym nowelą z dnia 18 lutego 2000 r. (Dz.U. Nr 19, poz. 239) minister właściwy do spraw oświaty i wychowania, w porozumieniu z ministrem właściwym do spaw pracy, określił, w drodze rozporządzenia, dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego: wysokość minimalnych stawek wynagrodzenia zasadniczego, szczegółowe zasady zaszeregowania nauczycieli, sposób obliczania wysokości stawki wynagrodzenia za jedną godzinę przeliczeniową, ogólne warunki przyznawania dodatku motywacyjnego, wykaz stanowisk oraz dodatkowych zadań i zajęć uprawniających do dodatku funkcyjnego.
W świetle powyższej ustawy organ prowadzący szkołę będący jednostką samorządu terytorialnego (art. 30 ust. 6) określa dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, w drodze regulaminu: wysokość stawek dodatków motywacyjnego, funkcyjnego i za warunki pracy oraz szczegółowe warunki przyznawania tych dodatków, szczegółowy sposób obliczania wynagrodzenia za godziny ponadwymiarowe i za godziny doraźnych zastępstw, a także wysokość i warunki wypłacania nagród i innych świadczeń, o ile nie zostały one określone w Karcie Nauczyciela lub odrębnych przepisach w taki sposób, aby średnie wynagrodzenia nauczycieli na obszarze działania danej jednostki samorządu terytorialnego odpowiadały co najmniej średnim wynagrodzeniom nauczycieli, o których mowa w art. 30 ust. 3 i 4 Karty Nauczyciela.
Jak wynika z wskazanych powyżej przepisów i w nawiązaniu do art. 12 ust. 1 ustawy z dnia 18 lutego 2000 r. o zmianie ustawy - Karta Nauczyciela oraz o zmianie niektórych innych ustaw - średnie wynagrodzenie nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego w 2000 roku kształtuje się następująco:
a) nauczyciel stażysta - 1 222 zł
b) nauczyciel kontaktowy - 1 479 zł
c) nauczyciel mianowany - 1 772 zł
W myśl art. 30 ust. 8 i 9 Karty Nauczyciela państwo gwarantuje w dochodach jednostek samorządu terytorialnego środki niezbędne na wskazane powyżej średnie wynagrodzenie (wraz z pochodnymi od wynagrodzeń i odpisami) dla nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego, zatrudnionych zgodnie ze standardami. Wszelkie regulacje płacowe wobec nauczycieli, jakie wynikają ze znowelizowanej ustawy - Karta Nauczyciela, w tym przyznane jednostkom samorządu terytorialnego kompetencje do stanowienia o wysokości dodatków (art. 30 ust. 6) powinny uwzględniać powyższe zapisy. Przesądzają bowiem one jednocześnie o wysokości zobowiązań państwa w zakresie finansowania zadań oświatowych.
Środki na wdrożenie nowego systemu wynagradzania nauczycieli, realizowanego w oparciu o zasady wskazane wyżej zostały zapewnione w przyznanej dla jednostek samorządu terytorialnego na 2000 rok części oświatowej subwencji ogólnej.
II. Mając nadzieję czytelnie wyjaśnić przywołane zależności pozwalam sobie załączyć kalkulację skutków wdrożenia nowego systemu wynagradzania w gminach należących do Związku Gmin Krajny: Jastrowiu, Lipce, Okonku oraz Tarnówku, opartą na średniorocznej liczbie etatów nauczycielskich oraz powyższym przeciętnym wynagrodzeniu nauczycieli poszczególnych stopni awansu zawodowego.
Należy zwrócić uwagę, że rzeczywiste koszty wdrażania nowego systemu wynagradzania (do wysokości przeciętnych wynagrodzeń określonych w ustawie Karta Nauczyciela) absorbują:
- w Gminie Jastrowie - 88,97%,
- w Gminie Lipka - 73,59%,
- w Gminie Okonek - 75,05%,
- w Gminie Tarnówka - 64,52%
subwencji oświatowej (zał. 1 tab. 3).
Wniosek Gminy Jastrowie, ze względu na wysoki procentowy udział środków przeznaczonych na wynagrodzenia nauczycieli w ramach subwencji oświatowej, został przyjęty i rozpatrzony będzie po zbilansowaniu skutków wynikających z analizy wszystkich wniosków oraz ustaleniu ostatecznych kryteriów ich rozpatrywania.
Jednocześnie pozwolę sobie poinformować Panią Marszałek, iż z uwagi na ograniczone możliwości finansowe, państwo nie może akceptować wszystkich możliwych rozwiązań w tym zakresie, tym bardziej, iż nie ma obecnie praktycznie żadnego wpływu na politykę zatrudnieniową prowadzoną w jednostkach samorząd
u terytorialnego oraz kształtowania wysokości dodatków przewidzianych w art. 30 ust. 6 Karty Nauczyciela.Ministerstwo Edukacji Narodowej rozpatruje w trybie indywidualnym wszystkie wpływające wnioski z tytułu wdrożenia przepisów ustawy Karty Nauczyciela oraz dokona rozdziału środków z tego tytułu, w ramach wyodrębnionej 1% rezerwy subwencji oraz przewidywanej rezerwy wynikającej z art. 47 ustawy budżetowej. Każdorazowo jednak warunkiem naliczenia dodatkowych środków będzie zgodność z przywoływanymi powyżej
zasadami przesądzonymi ustawą Karta Nauczyciela oraz potwierdzenie ewentualnych dodatkowych skutków szczegółowymi kalkulacjami.Z wyrazami szacunku
wz MINISTRA
PODSEKRETARZ STANU
Andrzej Karwacki