Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Pracy i Polityki Socjalnej przekazał informację w związku z oświadczeniem wicemarszałka Tadeusza Rzemykowskiego, złożonym na 41. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 44):

Warszawa, 1999.08.30

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 16 sierpnia 1999 r. znak: AG/043/336/99/IV oświadczeniem Pana Senatora Tadeusza Rzemykowskiego dotyczącym skierowanej na jej ręce petycji Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów z dnia 28 lipca 1999 r. - upoważnienia Prezesa Rady Ministrów - pragnę uprzejmie przedstawić treść odpowiedzi na podnoszone w petycji kwestie leżące w kompetencjach resortu pracy i polityki socjalnej.

Odnośnie kwestii obniżenia podstawy waloryzacji emerytur i rent w 1993 r. pragnę poinformować, że Trybunał Konstytucyjny w dniu 10 stycznia 1995 r. orzekł niezgodność z Konstytucją - obniżenia (na mocy ustawy budżetowej na 1993 r.) podstawy waloryzacji emerytur i rent do 91% przeciętnego wynagrodzenia. Jednakże Sejm RP rozpatrując wspomniane orzeczenie, odrzucił je wymaganą większością 2/3 głosów . Ustały w związku z tym przesłanki prawne, dla których ustawa budżetowa na 1993 r. w tym zakresie została zaskarżona do TK.

Ustawą z dnia 6 lipca 1995 r. zmieniającą ustawę z 17.X.1991 r. o rewaloryzacji..., Sejm RP postanowił, że procentowy wskaźnik przeciętnego wynagrodzenia, o którym mowa w art. 17 ust. 2 tej ustawy ulega podwyższeniu o 1 punkt procentowy w terminie każdej kolejnej waloryzacji aż do osiągnięcia 100% przeciętnego wynagrodzenia. Ustawa ta weszła w życie z dniem 1 stycznia 1996 r.

Poczynając od waloryzacji w czerwcu br., kwota bazowa służąca do obliczania świadczeń o przyznanie których wniosek został zgłoszony po 31 maja br. wynosi 100% przeciętnego wynagrodzenia w poprzednim kwartale. Natomiast osoby, którym w dniu wejścia w życie ustawy o emeryturach i rentach z FUS przysługiwały emerytury i renty na podstawie dotychczasowych przepisów, zachowują do nich prawo na dotychczasowych zasadach. Stanowi tak art. 180 ustawy z 17.XII.1998 r.

Odnośnie kwestii utraty przez część emerytów i rencistów prawa do dodatków branżowych, pragnę poinformować, że w dniu 23 lipca br. Sejm uchwalił nowelizację ustawy z dnia 6 marca 1997 r. o zrekompensowaniu okresowego niepodwyższania płac w sferze budżetowej oraz utraty niektórych wzrostów lub dodatków do emerytur i rent. Ustawa zakłada, że środki na realizację wypłat gotówkowych w danym roku byłyby ustalane corocznie w ustawie budżetowej. Wypłata gotówkowych rekompensat nastąpiłaby w okresie 5 lat poczynając od 2000 roku. Omawiana ustawa stanie się obowiązującym prawem po przyjęciu jej przez Senat i podpisaniu przez Prezydenta.

Analiza skutków stosowania mechanizmu waloryzacji obowiązującego w latach 1990-95, opartego o dynamikę wzrostu wynagrodzeń - tzw. waloryzacji płacowej - wykazała, że metoda waloryzacji w której skalę podwyżki wyznacza jedynie wzrost przeciętnego wynagrodzenia a pomijana jest relacja między liczbą emerytów i rencistów a liczbą pracujących, może doprowadzić do załamania się systemu finansowania ubezpieczeń społecznych. Przeciwdziałając temu zagrożeniu, w 1996 r. wprowadzono nowy mechanizm waloryzacji, który opierał się na założeniu, że emerytury i renty będą rosły realnie nieco wolniej niż płace oraz, że będą corocznie waloryzowane w celu zachowania co najmniej ich realnej wartości, tzn. aby nie traciły swej siły nabywczej w relacji do kosztów utrzymania. Również w uchwalonej przez Parlament ustawie z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych (Dz.U. Nr 162, poz. 1118) przyjęto ściśle określony tryb przeprowadzania waloryzacji emerytur i rent. Waloryzacja jest przeprowadzana w taki sposób, aby zachowana została co najmniej realna wartość emerytur i rent w odniesieniu do wzrostu cen towarów i usług konsumpcyjnych. Wskaźnik waloryzacji emerytur i rent, zgodnie z art. 93 powołanej wyżej ustawy jest ustalany przez Sejm w ustawie budżetowej.

Ustawa budżetowa na 1999 rok z dnia 17 lutego 1999 r. (Dz.U. Nr 17, poz. 154) ustaliła ten wskaźnik od dnia 1 czerwca br. w wysokości 108,7%. Parlament przyjmując taki wskaźnik kierował się prognozowanym średniorocznym wskaźnikiem cen towarów i usług konsumpcyjnych oraz prognozowanym średniorocznym wskaźnikiem wzrostu przeciętnego wynagrodzenia w gospodarce narodowej.

W efekcie czerwcowej waloryzacji - przeciętna emerytura i renta brutto w 1999 roku powinna być wyższa od przeciętnej emerytury i renty brutto w 1998 roku o 9,6%. Zachowany zostanie w ten sposób, założony na 1999 rok - 1%-wy realny wzrost emerytur i rent ponad inflację (109,6% :108,7% = 101%).

Wobec zarzutu dot. niekorzystnych zmian zasad ustalania wysokości najniższych emerytur i rent pragnę poinformować, że zarówno według poprzednio, jak i obecnie obowiązujących zasad - emerytury i renty najniższe waloryzowane są takim samym wskaźnikiem i w tych samych terminach do pozostałe świadczenia emerytalno-rentowe. Od 1 stycznia br. wynika to z art. 85 ust. 3 ustawy z dnia 17 grudnia 1998 r. o emeryturach i rentach z Funduszu Ubezpieczeń Społecznych.

Odnośnie przytoczonych w petycji problemów zaistniałych w środowisku osób niepełnosprawnych przekazuję poniższe wyjaśnienia:

Zasady współpracy administracji publicznej oraz Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych z samorządem powiatowym i organizacjami pozarządowymi działającymi w środowisku osób niepełnosprawnych zostały dostosowane do wymogów reformy ustrojowej państwa.

Zgodnie z ustawą z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz.U. Nr 123, poz. 776 z późn. zm.) podstawowe zadania związane z rehabilitacją zawodową i społeczną realizują obecnie władze i instytucje powiatowe.

Środki finansowe na realizację tych zadań w poszczególnych powiatach ustalane są przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w sposób określony w rozporządzeniu Rady Ministrów z dnia 26 stycznia 1999 r. w sprawie algorytmu podziału Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych na realizację określonych zadań jednostek samorządu terytorialnego oraz sposobu przedstawiania sprawozdań o wykorzystaniu tych środków (Dz.U. Nr 8, poz. 73).

Wysokość środków przekazywanych starostom ustala się m.in. w zależności od liczby osób niepełnosprawnych w powiecie oraz kwot przewidzianych w planie finansowym Funduszu na dany rok na poszczególne zadania.

Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych powiadomił starostów o ostatecznej wielkości środków PFRON na 1999 rok pismem z dnia 1.06.br., a do tego czasu przekazywał starostom zaliczki na realizację zadań z zakresu rehabilitacji zawodowej i społecznej.

Zasady realizacji poszczególnych zadań zostały określone zgodnie z w/w ustawą.

Zasady udzielania, oprocentowania , spłaty i umarzania pożyczek udzielanych osobom niepełnosprawnym na rozpoczęcie działalności gospodarczej lub rolniczej oraz zasady uzyskiwania przez pracodawców zwrotu kosztów utworzenia miejsc pracy dla osób niepełnosprawnych, podobnie jak zasady tworzenia i funkcjonowania warsztatów terapii zajęciowej oraz sprawy związane z funkcjonowaniem powiatowych zespołów do spraw orzekania o stopniu niepełnosprawności, regulują rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Socjalnej.

Natomiast - zgodnie z art. 51 ust. 3 pkt 4 w/w ustawy - Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych opracował zasady dofinansowania uczestnictwa osób niepełnosprawnych w turnusach rehabilitacyjnych oraz udzielania dofinansowania osobom niepełnosprawnym na likwidację barier architektonicznych, urbanistycznych i w komunikowaniu się.

Ustalenie szczegółowych zasad realizacji tych zadań ma na celu m.in. zapewnienie adresowania pomocy do tych osób niepełnosprawnych, które bez uzyskania dofinansowania musiałyby zrezygnować np. z rehabilitacji w formie turnusu lub przystosowania mieszkania do potrzeb wynikających z niepełnosprawności.

Opracowane zostały także szczegółowe procedury postępowania przy realizacji innych zadań, przekazywania środków finansowych z PFRON oraz rozliczeń. Kompleksowa dokumentacja została przekazana starostom.

Wymienione wyżej dokumenty mają zapewnić stosowanie jednolitych, najskuteczniejszych form realizacji zadań na szczeblu powiatu i racjonalne wydatkowanie środków Funduszu.

Jeśli praktyczna realizacja zadań na rzecz osób niepełnosprawnych wskaże na potrzebę zmiany przyjętych obecnie zasad, zostaną one zmodyfikowane tak, aby możliwe było sprawne udzielanie pomocy osobom niepełnosprawnym.

Stosownie do uregulowań wynikających z reformy ustrojowej państwa, działalność Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych uległa decentralizacji.

Znaczna część zadań Funduszu jest realizowana przez oddziały terenowe, co pozwala na uproszczenie procedur, a więc powinno ułatwić współpracę z instytucjami korzystającymi z pomocy Funduszu i przyspieszyć rozpatrywanie wniosków.

Najistotniejszą zmianą jest przejęcie przez oddziały Funduszu kompetencji decyzyjnych w wielu dziedzinach wymagających dotychczas decyzji Zarządu Funduszu.

Ponadto, zarówno władze samorządowe jak i organizacje pozarządowe mogą podejmować współpracę z Państwowym Funduszem Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych w formach przewidzianych rozporządzeniem Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 13 stycznia 1999 r. w sprawie zlecania przez Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych organizacjom pozarządowym oraz jednostkom samorządu terytorialnego z zakresu rehabilitacji zawodowej, społecznej i leczniczej.

Nowa forma współpracy z organizacjami pozarządowymi działającymi w środowisku osób niepełnosprawnych - wprowadzona w/w rozporządzeniem - umożliwia powierzanie zadań tym, którzy najlepiej znają problemy niepełnosprawnych, zapewniając jednocześnie istotne wsparcie finansowe organizacjom, które skorzystają z oferty Funduszu lub same zgłoszą ofertę współpracy.

Z pewnością można przyjąć, że jedną z przyczyn trudności, na jakie napotykała dotychczas realizacja zadań na rzecz osób niepełnosprawnych, były między innymi niedostatki organizacyjne - wynikające z etapu wdrażania zmian w funkcjonowaniu administracji publicznej. Należy jednak nadmienić, że został przygotowany kolejny cykl szkoleń pracowników samorządowych, które odbędą się jesienią br., co z równolegle podejmowanymi innymi działaniami umożliwi poprawę i ustabilizowanie sytuacji w omawianym zakresie.

Odpowiadając na zawarte w petycji zarzuty Polskiego Związku Emerytów, Rencistów i Inwalidów odnoszące się do pogorszenia warunków życiowych tej grupy społeczeństwa w części dotyczącej pomocy społecznej, przedstawiam następujące wyjaśnienia:

Ważnym ogniwem w systemie bezpieczeństwa społecznego w Polsce jest system pomocy społecznej. Zbudowany jest on m.in. na konstytucyjnej zasadzie pomocniczości oraz zasadzie mówiącej o tym, że osobom niepełnosprawnym władze publiczne udzielają... pomocy w zabezpieczeniu egzystencji... (art. 69 Konstytucji RP - Dz.U. z 1997 r. Nr 78, poz. 483). W ramach polityki społecznej prowadzonej przez organy administracji rządowej i samorządowej współdziałające w tym zakresie także z organizacjami społecznymi, od 1990 roku funkcjonuje na podstawie ustawy z dnia 29 listopada 1990 r. o pomocy społecznej (Dz.U. z 1998 r. Nr 64, poz. 414, Nr 106, poz. 668, Nr 117, poz. 756, Nr 162, poz. 118 i 1126. Dz.U. z 1999 r. Nr 20, poz. 170) ustawicznie doskonalony system pomocy społecznej. Umożliwia on osobom i rodzinom uzyskiwanie wsparcia w przezwyciężaniu trudnych sytuacji życiowych, związanych także z niewystarczającymi środkami utrzymania, których nie są one w stanie pokonać, wykorzystując własne środki, możliwości i uprawnienia. System pomocy społecznej ma na celu zaspokojenie niezbędnych potrzeb życiowych osób i rodzin oraz umożliwienie im bytowania w warunkach odpowiadających godności człowieka. Zgodnie z zasadą sformułowaną w ustawie o pomocy społecznej rodzaj, forma i rozmiar świadczenia pomocy społecznej powinny być odpowiednie do okoliczności uzasadniających udzielenie pomocy. Ponadto potrzeby osoby i rodziny korzystającej z pomocy społecznej powinny zostać uwzględnione, jeżeli odpowiadają celom i możliwościom pomocy społecznej. W ostatniej dekadzie rozszerzeniu uległ katalog świadczeń udzielanych w ramach pomocy społecznej. Należy podkreślić, iż mimo racjonalizowania wydatków publicznych, kondycja finansowa pomocy społecznej pozwala na zwiększanie się liczby osób korzystających z różnych form świadczeń, w tym np. z fakultatywnych świadczeń udzielanych w formie zasiłków pieniężnych, np. w 1997 roku z zasiłków okresowych skorzystało 784 171 osób na kwotę 791 904 449 zł., a zatem jedno świadczenie wypłacane średnio przez okres 5,1 miesiąca w roku wyniosło 196,5 zł., podczas gdy w 1998 roku z pomocy finansowej w tej formie skorzystało 918 167 osób na kwotę 953 570 685 zł., a zatem jedno świadczenie wypłacane średnio przez okres 5,2 miesiąca w roku wyniosło 198,8 zł. Podobną dynamikę wzrostu odnotowano także w odniesieniu do zasiłku celowego, który dla wielu osób starych i niepełnosprawnych posiadających niewystarczające środki utrzymania był znaczącym wsparciem. W 1997 roku tą formą pomocy społecznej objęto 790 861 osób. Średnio 1 osoba otrzymała kwotę 327,6 zł., zaś w 1998 roku pomoc w tej formie uzyskało 803 372 osób (średnio 341,4 zł.). Jest otwartą kwestia, jaka będzie w przyszłości efektywność pomocy społecznej. W znacznej mierze będzie ona pochodną ustalanego w ustawach budżetowych państwa poziomu finansowania wielu zadań pomocy społecznej, a także możliwości i gotowości władz samorządowych wspierania najuboższych mieszkańców gminy, powiatu, czy województwa samorządowego. W 1997 roku z różnych form pomocy społecznej korzystało 1 928 481 rodzin (liczba osób w tych rodzinach - 6 823 839), a w 1998 roku 1 989 124 rodziny (liczba osób - 6 862 046).

W petycji PZERI, jako jeden z argumentów uzasadniających krytykę aktualnej polityki społecznej realizowanej przez Rząd Pana Premiera Jerzego Buzka wymienia się "Obarczenie samorządów terytorialnych nadmiarem obowiązków bez zapewnienia odpowiednich środków finansowych. Spowodowało to ograniczenie pomocy społecznej dla najbiedniejszych". Trudno zgodzić się z tym argumentem. Bez decentralizacji pomocy społecznej, bez umacniania się samorządu jako najważniejszego ogniwa systemu pomocy społecznej, bez oparcia pomocy społecznej o zasadę pomocniczości - nie byłoby możliwe racjonalizowanie wykorzystania zasobów przeznaczanych na pomoc społeczną. Faktem jest, iż tak jak w innych dziedzinach życia społecznego potrzeby zawsze wyprzedzają możliwości ich zaspokojenia. Rząd RP konsekwentnie czynić będzie starania, by zmiany w systemie pomocy społecznej nie skutkowały nieuzasadnionym ograniczaniem pomocy dla najbiedniejszych osób i rodzin. Wyrażam przekonanie, iż organy władzy samorządu terytorialnego działać będą również w tym kierunku.

Rząd Rzeczypospolitej Polskiej czynić będzie ustawiczne wysiłki mające na celu zapewnienie warunków dalszego funkcjonowania i rozwoju systemu pomocy społecznej, jako jednego z elementów różnorodnego systemu osłon socjalnych dla osób i rodzin znajdujących się w szczególnie trudnej sytuacji życiowej.

Z poważaniem

MINISTER

Up. SEKRETARZ STANU

Joanna Staręga-Piasek


Spis oświadczeń, oświadczenie