Minister Skarbu Państwa przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Zygmunta Ropelewskiego, złożone na 43. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 48):
Warszawa, 28.X.1999 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na wystąpienie z dnia 12 października 1999 r. w sprawie oświadczenia złożonego przez senatora Zygmunta Ropelewskiego podczas 43 posiedzenia Senatu RP w dniu 7 października 1999 r. dotyczącego sprzedaży Wojskowego Domu Wypoczynkowego w Augustowie, przedstawiam następujące wyjaśnienie w tej sprawie.
Po wejściu w życie przepisów ustawy z dnia 13 października 1998 r. Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. Nr 133, poz. 872 z późn. zm.) wniosek o przekazanie Wojskowego Domu Wypoczynkowego w Augustowie na rzecz nowo tworzonego powiatu w trybie art. 72 wymienionej ustawy został zgłoszony przez Pełnomocnika ds. Organizacji
Urzędu Powiatowego w Augustowie Pana Franciszka Wićniewskiego, późniejszego Starostę Powiatu Augustowskiego. Z wniosku tego wynikało, że obiekt ten powinien być przekazany powiatowi nieodpłatnie na cele związane z wykonywaniem przez powiat zadań wynikających z art. 4 ust. 1 pkt 8 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz.U. Nr 91, poz. 577), tj. zadań publicznych związanych z kulturą fizyczną i turystyką.Odpowiadając na powyższe starania Starostwa Powiatu Augustowskiego, Zastępca Prezesa Agencji Mienia Wojskowego w piśmie Nr 1566 z dnia 22.12.1998 r. zaproponował Starostwu przekazanie nieruchomości na rzecz powiatu na podstawie umowy sprzedaży za cenę 2.457 zł, tj. 50% wartości nieruchomości oszacowanej przez rzeczoznawcę majątkowego. St
arosta Powiatu w Augustowie powyżej propozycji Agencji nie przyjął, podtrzymując wcześniejsze stanowisko nieodpłatnego przekazania obiektu z przeznaczeniem na utworzenie Powiatowego Centrum Sportów Wodnych i Turystyki.Zastępca Prezesa Agencji w kolejnej odpowiedzi przedstawionej w piśmie Nr 122 z dnia 27.01.1999 r. poinformował Starostę o podtrzymaniu dotychczasowego stanowiska Agencji, tj. sprzedaży przedmiotowej nieruchomości za cenę 50% jej wartości, uzasadniając jednocześnie to stanowisko, że Agencja o
bok realizacji zadań wynikających z powyższej ustawy ma również obowiązek realizowania zadań określonych w przepisach ustawy z dnia 30 maja 1997 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz.U. Nr 90, poz. 405 z późn. zm.)Dalsza korespondencja pomiędzy Agencją i Starostwem Powiatu Augustowskiego nie spowodowała zmiany stanowisk żadnej ze stron.
W dniu 30.07.1999 r. Agencja Mienia Wojskowego ogłosiła nieograniczony publiczny przetarg pisemny na sprzedaż nieruchomości położonej w Augustowie przy ul. Kardynała Wyszyńskiego, oznaczonej w ewidencji gruntów jako działki o nr 856/1 i 856/3 o łącznej powierzchni 3,7318 ha, Przetarg ten zakończył się wynikiem negatywnym z powodu niezgłoszenia żadnej oferty do p
rzetargu.Po pierwszym przetargu nieruchomość została wpisana decyzją Podlaskiego Wojewódzkiego Konserwatora Zabytków z dnia 18.09.1999 r. do rejestru zabytków, jako zespół dawnego Oficerskiego Yacht Clubu Rzeczypospolitej Polskiej z lat 1934-1936, w skład którego wchodzi między innymi ww. Wojskowy Dom Wypoczynkowy. W uzasadnieniu powyższej decyzji wskazano, iż zespół ten powstał w latach 1934-1936 z dobrowolnych składek kadry oficerskiej Wojska Polskiego. Autorem projektu był architekt warszawski Juliusz N
agórski. W ramach tego projektu zrealizowano rozległe założenie przestrzenne będące jednym z nielicznie zachowanych na trenie województwa podlaskiego przykładów modernistycznej architektury kurortowej i towarzyszącego jej parku leśnego, powiązanego krajobrazowo z jeziorem. Nad całością góruje budynek Yacht Clubu będący jednym z najlepszych przykładów modernistycznej "architektury okrętowej" w Polsce.W trakcie postępowania w sprawie wpisania powyższego zespołu do rejestru zabytków sprzeciw wniósł Starosta Augustowski, podnosząc, iż objęcie tego zespołu ochroną konserwatorską stworzy formalne bariery zarówno w jego nabyciu, jak również w jego wyremontowaniu i doprowadzeniu do stanu na miarę potrzeb XXI wieku. W tej sprawie Zarząd Miasta Augustowa oraz Starost
a Augustowski złożyli odwołania do Generalnego Konserwatora Zabytków. Decyzją z dnia 29.09.1999 r. Generalny Konserwator Zabytków umorzył postępowanie odwoławcze ze względu, iż wymienione organy nie zostały uznane za stronę w postępowaniu.W dniu 14.09.1999 r. odbył się drugi nieograniczony przetarg pisemny, w wyniku którego sprzedano nieruchomość za cenę 2000,5 tys. zł, stanowiącą 50% ceny ustalonej w wyniku przetargu wynoszącej 4001 tys. zł, obniżonej o 50% na podstawie art. 68 ust. 3 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami, w związku z wpisem nieruchomości do rejestru zabytków.
Odnosząc się do powyższej sprzedaży Wojskowego Domu Wypoczynkowego stwierdzić należy, że Agencja Mienia Wojskowego zachowała w tym zakresie niezbędne procedury wymagane przepisami prawa. Potwierdziły to w toku rozpatrywania oświadczenia Senatora Zygmunta Ropelewskiego kontrole służb prawnych oraz komórek merytorycznych Agencji Mienia Wojskowego.
Wniosek Pana Senatora dotyczący rozważenia możliwości przekazania przedmiotowej nieruchomości powiatowym władzom samorządowym w Augustowie wydaje się trudny do spełnienia. Przepisy art. 72 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. nakładają na Agencję Mienia Wojskowego obowiązek przekazania nieruchomości w drodze umowy wojewodzie lub organowi jednostki samorządowej na cele związane z wykonywaniem przez te organy zadań administracji publicznej. Przepis ust. 2 tego artykułu stanowi, że do przekazania nieruchomości stosuje się art. 23 ustawy z dnia 30 maja 1996 r. o gospodarowaniu niektórymi składnikami mienia Skarbu Państwa oraz o Agencji Mienia Wojskowego (Dz.U. Nr 90, poz. 405 z późn. zm.).
Zgodnie z tym przepisem Agencja może na rzecz organu jednostki samorządowej, w drodze umowy, daną nieruchomość:
- sprzedać lub zamienić albo oddać grunt w użytkowanie wieczyste,
- oddać w użytkowanie, najem, dzierżawę, użyczenie, zarząd lub do korzystania na podstawie innego stosunku prawnego,
- przekazać na własność organowi samorządowemu,
Biorąc pod uwagę nałożone na Agencję inne ustawowe zadania dotyczące racjonalnego gospodarowania powierzonym jej mieniem Skarbu Państwa oraz przekazywania dochodów z zagospodarowanego mienia na inwestycje Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, realizowanie każdego wniosku organów samorządowych o przekazanie nieruchomości w ramach przepisu art. 72 cytowanej ustawy nie jest w pełni możliwe. Istotnym zatem warunkiem przy składaniu wniosków jest wskazanie konkretnego celu z zakresu zadań administracji publicznej oraz wykazanie, że na jego realizację niezbędne jest przeznaczenie wskazanej przez organ samorządowy nieruchomości.
Wniosek Starosty Powiatu Augustów nie spełniał powyższych wymogów formalnych poza ogólnikowymi sformułowaniami oraz żądaniem przekazania nieruchomości. Z tego też powodu nie uznaję za zasadne podjęcia ze strony Ministerstwa. Państwa działań interwencyjnych w stosunku do Agencji Mienia Wojskowego mających na celu unieważnienie umowy sprzedaży Wojskowego Domu Wypoczynkowego w Augustowie i jego przekazanie Starostwu Powiatu Augustowskiego.
Z wyrazami szacunku
Emil Wąsacz