Pełnomocnik Rządu do spraw Decentralizacji Finansów Publicznych, Sekretarz Stanu w Ministerstwie Finansów przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Zygmunta R
opelewskiego, złożonym na 40. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 43):Warszawa, 1999-08-30
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek
W związku z otrzymanym przy piśmie z dnia 28 lipca 1999 r. Nr AG/043/331/99/IV oświadczeniem Pana Senatora Zygmunta Ropelewskiego w sprawie środków finansowych przewidzianych w tegorocznym budżecie na działalność Podlaskiego Urzędu Wojewódzkiego przedstawiam następujące informacje:
Zaplanowana w ustawie budżetowej na rok 1999 rezerwa na koszty wdrożenia reformy terytorialnej musi być w pierwszej kolejności przeznaczona na spłatę zobowiązań, o których mowa w art. 80 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną,
dofinansowanie zadań w dziedzinie kultury i sztuki (nie mniej niż 100 000 tys. zł), a także wypłatę należnych świadczeń dla zwalnianych pracowników. Refundacja kosztów zwolnień może dotyczyć tylko takiej liczby pracowników, która stanowi różnicę między pracownikami skierowanymi do pracy w urzędzie a liczbą etatów kalkulacyjnych wynikającą z wielkości ujętych w ustawie budżetowej na rok 1999. Natomiast świadczenia dla pracowników, z którymi stosunki pracy wygasają w trybie przewidzianym w art. 58 ust. 1 ww. ustawy z dnia 13 października 1998 r. powinny zostać sfinansowane w ramach wydatków zaplanowanych dla województwa podlaskiego w ustawie budżetowej na rok 1999.W związku z powyższym z rezerwy celowej na koszty wdrożenia reformy terytorialnej budżet województwa podlaskiego zwiększono następującymi decyzjami:
- z dnia 13 lipca 1999 r. Nr FS3T-433-20-3/99 o kwotę 2.119.153 zł na dofinansowanie zadań, o których mowa w § 1 pkt 1 i 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 27 kwietnia 1999 r. w sprawie określania zakresu zadań objętych dofinansowaniem oraz szczegółowych zasad i trybu udzielania dotacji celowych dla powiatów i samorządów województw na dofinansowanie bieżących zadań własnych (Dz.U. Nr 39, poz. 385) oraz na sfinansowanie wcześniejszego, niż z dniem okr
eślonym w art. 26 ust. 2 ustawy budżetowej na rok 1999, podwyższenia wynagrodzeń pracowników zatrudnionych w starostwach powiatowych wykonujących zadania z zakresu administracji rządowej i w powiatowych inspektoratach nadzoru budowlanego, którzy w 1998 r. byli objęci przepisami ustawy z dnia 23 grudnia 1994 r. o kształtowaniu środków na wynagrodzenia w państwowej sferze budżetowej (Dz.U. z 1995 r. Nr 34, poz. 163 z późniejszymi zmianami),- z dnia 3 sierpnia 1999 r. Nr FS8-44/D/99 o kwotę 246.687 zł na sfinansowanie spłaty zobowiązań Skarbu Państwa powstałych do dnia 31 grudnia 1998 r. w państwowych jednostkach budżetowych oraz zakładach budżetowych, które z dniem 1 stycznia 1999 r. zostały przejęte przez jednostki samorządu terytorialnego,
- z dnia 16 sierpnia 1999 r. Nr FS3T-433-20-6/99 o kwotę 71.949 zł na wypłatę wynagrodzeń byłego Wojewody i Wicewojewodów,
- z dnia 19 sierpnia 1999 r. Nr FS3T-433-20-5/99 o kwotę 1.730.291 zł na sfinansowanie kosztów zwolnień pracowników urzędu wojewódzkiego oraz wojewódzkiego inspektoratu nadzoru budowlanego w trybie art. 58 ust. 3 ustawy z dnia 13 października 1998 r. - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną.
Przedstawiając powyższe pragnę jednocześnie poinformować Panią Marszałek, że problem sfinansowania kosztów reorganizacji gospodarstw pomocniczych obsługujących byłe Urzędy Wojewódzkie w Łomży i Suwałkach (koszty zwolnień pracowników) jest aktualnie rozpatrywany
Z poważaniem
Jerzy Miller