Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 1
Minister Finansów przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Zbyszka Piwońskiego, złożonym na 52. posiedzeniu Senatu ("
Diariusz Senatu RP" nr 59):Warszawa, 2000-05-06
Pani
Alicja Grześkowiak
Szanowna Pani Marszałek,
Nawiązując do otrzymanego przy piśmie z dnia 22 marca 2000 r. nr AG/043/57/2000/IV oświadczenia złożonego przez Senatora Zbyszka Piwońskiego podczas 52 posiedzenia Senatu RP w dniu 16 marca 2000 r. w sprawie rozstrzygnięcia kwestii zobowiązań zakładów opieki zdrowotnej, które zostały przekształcone w samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej przed końcem 1998
r., pragnę wyjaśnić, co następuje.Obsługą zobowiązań ochrony zdrowia zajmuje się Bank Handlowy w Warszawie S.A. Zgodnie z umową zawartą pomiędzy Ministrem Finansów i Bankiem Handlowym w dniu 1 kwietnia 1999 r. Bankowi powierzona została obsługa zobowiązań zaciągniętych przez:
- urzędy wojewódzkie z tytułu refundacji dopłat do leków dla uprawnionych,
- publiczne zakłady opieki zdrowotnej utworzone przez organ administracji rządowej - zaciągniętych do dnia 31 grudnia 1998 r., nie później jednak niż do chwili przekształcenia w samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej,
- jednostki budżetowe i zakłady budżetowe klasyfikowane w dziale ochrona zdrowia i utworzone przez organ administracji rządowej, przejęte od 1 stycznia 1999 r. przez jednostki samorządu terytorialnego, jeżeli zobowiązanie powstało do dnia 31 grudnia 1998 r.
Z umowy tej wyłączone zostały zobowiązania powstałe w ochronie zdrowia wobec budżetu państwa, budżetów gmin i wobec ZUS oraz z tytułu zasądzonych rent i odszkodowań za szkody popełnione podczas leczenia w byłych państwowych jednostkach budżetowych ochrony zdrowia. Są one finansowane z budżetu państwa. Umową z dnia 1 kwietnia 1999 r. nie zostały objęte zobowiązania powstałe w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej.
Należy zauważyć, iż zgodnie z przepisami art. 35b ust. 1 oraz art. 60 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. nr 91, poz. 408 z późn. zm.), posiadający osobowość prawną samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej pokrywa uj
emny wynik finansowy we własnym zakresie. Również art. 40 ust. 1 Kodeksu cywilnego stanowi, że Skarb Państwa nie odpowiada za zobowiązania innych osób prawnych.W związku ze zgłaszanymi zarzutami, iż w wielu przypadkach zobowiązania w samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej powstały w wyniku nie wywiązania się wojewodów z umów zawartych z tymi zakładami w sprawie świadczenia odpłatnych usług zdrowotnych, a więc niewątpliwie są to zobowiązania Skarbu Państwa, podjęta została decyzja o rozszerz
eniu roli Banku Handlowego w zakresie regulowania zobowiązań ochrony zdrowia powstałych do dnia 31 grudnia 1998 r.W dniu 29 marca 2000 r. podpisany został z Bankiem Handlowym Aneks nr 3 do Umowy w sprawie powierzenia Bankowi obsługi wierzytelności wobec Skarbu Państwa, wynikających z nieuregulowanych zobowiązań ochrony zdrowia.
Zgodnie z w/w Aneksem Bankowi powierzono dodatkowo obsługę nie uregulowanych zobowiązań:
- wobec samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, z tytułu uregulowanych przez te zakłady, po ich przekształceniu w samodzielne publiczne zoz-y, zobowiązań Skarbu Państwa;
- zaciągniętych przez wojewodów z tytułu umów o udzielanie świadczeń zdrowotnych zawartych z samodzielnymi publicznymi zakładami opieki zdrowotnej, które zgodnie z tymi umowami były realizowane do dnia 31 grudnia 1998 r.
Jednocześnie pragnę poinformować, iż realizacja postanowień wynikających z aneksu do Umowy zawartej z Bankiem Handlowym nie może następować bezkrytycznie. Przejęcie zobowiązań w każdym przypadku musi być uzasadnione pod względem formalno-prawnym.
Na urzędach wojewódzkich spoczywa obowiązek rzetelnej weryfikacji, zgłaszanych przez samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, roszczeń wynikających z nie wywiązania się przez wojewodów z zawartych z tymi jednostkami umów o przekazaniu środków publicznych w celu udzielenia świadczeń zdrowotnych. Obsługą przez Bank Handlowy będą objęte tylko zobowiązania bezsporne. Ocena czy zobowiązanie jest czy nie jest bezsporne należy wyłącznie do wojewody. Ocena ta
jest dokonywana po wnikliwym przeanalizowaniu treści zawartej umowy i jej wykonania przez obie strony. Za bezsporne będą przede wszystkim uznawane zobowiązania, które powstały w związku z nie wywiązaniem się wojewody z realizacji postanowień umowy w następujących sytuacjach:- ustalona została kwota świadczenia pieniężnego, która była niezależna od liczby wykonanych świadczeń (a wojewoda nie wypłacił jej w całości),
- ustalony został jednoznacznie sposób obliczenia należności i nie określono limitów na poszczególne składniki określające wysokość należności, podczas gdy kwota zapłacona nie pokrywała w całości ustalonego w ten sposób zobowiązania wojewody,
- ustalona została cena jednostkowa świadczenia lub ogólna kwota zapłaty oraz limit zakupionych świadczeń, który miał podlegać renegocjacjom w razie wcześniejszego wykonania.
Nawet w tych sytuacjach, w których umowa została zawarta niekorzystnie dla Senatu Państwa, lecz precyzyjnie określa wzajemne obowiązki a z całokształtu okoliczności wynika, że wojewoda nie wywiązał się z przyjętych zobowiązań należy uznać odpowiedzialność Skarbu Państwa.
Zdarzały się sytuacje, w których pomimo usamodzielnienia zakładu opieki zdrowotnej wojewoda kontynuował dotychczasowe zasady jego finansowania. Niektóre sprawy zostały skierowane przez SP ZOZ-y lub innych wierzycieli do sądów. W tych sprawach również jest dokonywana analiza stanu zobowiązań wojewody i w zależności od jej wyniku albo kontynuowany jest spór sądowy, albo dąży się do zawarcia przed sądem ugody.
Odpowiednio do podjętych działań, Bank dokona spłaty zobowiązań Skarbu Państwa wynikających z zawartych przez wojewodów przed sądem ugód z wierzycielami lub objętych wyrokami sądowymi, łącznie z kosztami sądowymi.
Przedstawiając powyższe, uważam, iż realizacja postanowień aneksu do Umowy zawartej z Bankiem Handlowym w sprawie obsługi zobowiązań Skarbu Państwa zaciągniętych w ochronie zdrowia powinna rozwiązać problem przedstawiony w oświadczeniu złożonym przez Senatora Zbyszka Piwońskiego.
Jednocześnie pragnę przeprosić Panią Marszałek za powstałe opóźnienie w udzieleniu wyjaśnień na powyższe oświadczenie.
Z wyrazami szacunku
Z upoważnienia Ministra Finansów
PODSEKRETARZ STANU
Halina Wasilewska-Trenkner