Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Zbyszko Piwońskiego, złożone na 33. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 35):
Warszawa, 1999-04-23
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W związku z oświadczeniem Pana Senatora Zbyszko Piwońskiego, złożonym podczas 33. posiedzenia Senatu RP w dniu 31 marca 1999 r. dotyczącym krytyki rozporządzenia Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej z dnia 26 marca 1998 r. w sprawie warunków ustalania i zasad zwrotu kosztów używania do celów służbowych samochodów osobowych, motocykli i motorowerów nie będących własnością pracodawcy (Dz.U. Nr
41, poz. 239 z późn. zmianami) uprzejmie informuję, że rozporządzenie to było przedmiotem uzgodnień międzyresortowych i na tym etapie nie wniesiono żadnych zastrzeżeń. Miesięczne limity na jazdy lokalne ustalone w § 3 ust. 3 ww. rozporządzenia są rozwiązaniem, które w sposób najbardziej obiektywny odzwierciedla zapotrzebowanie na ilość kilometrów przeznaczanych na jazdy lokalne.Poprzednio obowiązujący akt prawny regulujący te zagadnienia - zarządzenie Ministra Transportu, Żeglugi i Łączności z dnia 9 maja 1989 r. w sprawie używania samochodów osobowych, motocykli i motorowerów do celów służbowych (M.P. Nr 16, poz. 117 i Nr 35 poz. 279 - posiadał właśnie taki zapis ujednolicający maksymalną ilość kilometrów na jazdy lokalne w wysokości 500 km. Jednak takie
rozwiązanie nie satysfakcjonowało niektórych grup społecznych, które zgłaszały swoje postulaty. W wyniku uzgodnień międzyresortowych w rozporządzeniu uwzględniono następujące uwagi. Na wniosek Ministerstwa Ochrony Środowiska, Zasobów Naturalnych i Leśnictwa oraz Związku Leśników Polskich limit dla służb leśnych został podwyższony do 1500 km, zaś limit kilometrów dla służb ratowniczych w sytuacjach zagrożenia klęską żywiołową lub katastrofą ekologiczną do 3000 km - na wniosek Ministra - Członka Rady Ministrów - Pana Jerzego Widzyka. Specyfika wykonywanych jazd przez te grupy zawodowe wymagała odpowiedniego zwiększenia limitów kilometrów. Wprowadzono również podział na trzy grupy, w zależności od ilości mieszkańców i obecnie limity przedstawiają się następująco:- 300 km - przy ilości mieszkańców poniżej 100 tys.
- 500 km - przy ilości mieszkańców 100 tys. - 500 tys.
- 700 km - przy ilości mieszkańców ponad 500 tys.
Takie rozwiązanie odzwierciedla panującą sytuację, gdzie przy większej ilości mieszkańców istnieje potrzeba większej aktywności zawodowej, a co za tym idzie większego limitu kilometrów.
Należy podkreślić, że są to limity maksymalne i pracodawca może je odpowiednio zmniejszyć, jeżeli limit ten uważa za zbyt duży.
W przypadku wyjazdu służbowego wykraczającego poza granice administracyjne danego obszaru, za który przyznany jest ryczałt na jazdy lokalne, rozliczenie następuje na podstawie iloczynu przejechanych kilometrów i stawki obowiązującej za 1 km - § 4 ust. 2 ww. rozporządzenia.
Oczywistą rzeczą jest fakt, że jakiekolwiek przyjęte rozwiązanie nie będzie w pełni satysfakcjonujące dla wszystkich zainteresowanych grup społecznych.
W chwili obecnej nie przewiduje się nowelizacji ww. rozporządzenia w tym zakresie.
Mam nadzieję, że przedstawione powyżej wyjaśnienia będą wystarczającą odpowiedzią na oświadczenie Pana Senatora Zbyszka Piwońskiego.
Tadeusz Syryjczyk