Wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, złożonym na 74. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 79), przekazał Minister Obrony Narodowej:
Warszawa, 26 lutego 2001 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W odpowiedzi na oświadczenie Pana Senatora Wiesława Pietrzaka złożone na 74 posiedzeniu Senatu RP w dniu 26 stycznia 2001 r., uprzejmie proszę o przyjęcie następujących wyjaśnień.
Zasady zwalniania żołnierzy z zasadniczej służby wojskowej przed odbyciem jej ustawowego okresu reguluje ustawa z dnia 21 listopada 1967 r. o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej (Dz.U. Nr 4 z 1992 r., poz. 16 z późn. zm.). Zgodnie z artykułem 87 ust. 2 tej ustawy przewiduje się jedynie kilka, ściśle określonych przypadków dopuszczających taką możliwość. Artykuł ten ma zastosowanie do osób które, odbywają służbę w kilku okresach, uznane są ze względu na stan
zdrowia za trwałe lub czasowo niezdolne do pełnienia służby wojskowej, sprawują bezpośrednią opiekę nad członkiem rodziny, zostały wybrane do Sejmu lub też, zarządzono w stosunku do nich wykonanie kary pozbawienia wolności, w tym również kary zastępczej.W świetle obowiązujących obecnie przepisów, żaden organ w państwie nie jest upoważniony do indywidualnego zwolnienia żołnierza z zasadniczej służby wojskowej przed jej odbyciem z uwagi na jego szczególnie ciężką sytuację osobistą lub rodzinną, nawet gdy znalazł się on w położeniu równie trudnym jak Pan Płóciennik, o którego losach wspomina Pan Senator Pietrzak. Dlatego też, biorąc pod uwagę liczne wnioski żołnierzy zasadniczej służby wojskowej z taką prośbą, w których przedstawiali ono swoją budzącą współczucie, nierzadko dramatyczną, sytuację wydałem polecenie przeanalizowania dotychczasowych uregulowań prawnych w przedmiotowej kwestii oraz możliwości i skutków nowelizacji wspomnianej na wstępie ustawy o powszechnym obowiązku obrony Rzeczypospolitej Polskiej.
Ewentualne zmiany musiałyby zmierzać w kierunku ustanowienia delegacji dla Ministra Obrony Narodowej, lub innego organu, do przedterminowych zwolnień żołnierzy z zasadniczej służby wojskowej lub przeszkolenia wojskowego na wniosek żołnierza, udokumentowany ważnymi względami rodzinnymi lub osobistymi.
W tym kontekście niech wolno mi będzie podzielić się z Panią Marszałek pojawiającym się wątpliwościami: czy takie rozwiązanie nie zniweczyłoby idei i celów, jakie legły u podstaw poprzedniej nowelizacji. Obawiam się bowiem, iż wprowadzenie omawianej możliwości dałoby asumpt do licznych wystąpień do Ministra Obrony Narodowej z taką prośbą.
Przekazując powyższe wyjaśnienia żywię nadzieję, iż uzna je Pani Marszałek za wystarczające.
Łączę wyrazy szacunku
Bronisła
w Komorowski