Minister Spraw Wewnętrznych i Administracji przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, złożonym na 73. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu
RP" nr 78):Warszawa, 21 lutego 2001 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W nawiązaniu do oświadczenia, złożonego przez Senatora RP Pana Wiesława Pietrzaka podczas 73 posiedzenia Senatu RP, w sprawie podjęcia działań mających na celu poprawę stanu bezpieczeństwa publicznego na obszarach wiejskich województwa warmińsko-mazurskiego, przedkładam poniższe wyjaśnienia.
Od 1 stycznia 1999 r., po wejściu w życie reformy administracyjnej kraju, uprawnienia Komendanta Głównego Policji - dotyczące działalności Policji w terenie - ograniczają się do:
- określenia szczegółowych zasad organizacji i zakresu działania komend, komisariatów i innych jednostek organizacyjnych (art. 7 ustawy z dnia 10 maja 1990 r. o Policji - Dz.U. Nr 30 poz. 179 -; zarządzenie nr 3 Komendanta Głównego Policji z dnia 20 marca 2000 r.);
- egzekwowania przestrzegania przepisów zawartych w wymienionym wyżej zarządzeniu przez komórkę właściwą w sprawach organizacji oraz monitorowania struktur organizacyjnych w kontekście efektywności działania Policji;
- kontroli w zakresie realizacji ustawowych działań Policji.
Na mocy art. 6 ustawy o Policji, organem właściwym w sprawach organizacji Policji na terenie województwa - jest komendant wojewódzki, a na terenie powiatu - komendant powiatowy. W ich kompetencji pozostaje właściwie rozdysponowanie sił i środków poprzez tworzenie jednostek Policji z odpowiednimi komórkami organizacyjnymi, w których liczba policjantów jest m.in. funkcją liczby mieszkańców, wielkości terenu i występującego na nim stanu zagrożenia przestępczością.
Z dniem 1 stycznia 1999 r. Komendant Wojewódzki Policji w Olsztynie otrzymał 3.718 etatów, w tym 366 etatów dla Oddziału Prewencji Policji i 18 etatów przeznaczonych na Ośrodek Szkolenia. Liczba 3.334 etatów została rozdysponowana, stosownie do stwierdzonych potrzeb, na aparat pomocniczy Komendanta i pozostałe jednostki Policji. W latach 1999 - 2000 zwiększono wymienioną liczbę etatów o 34 - przekazane z rezerwy Komendanta Główn
ego Policji.Jednocześnie informuję, że po wejściu w życie reformy administracyjnej kraju, ograniczone zostały również kompetencje Komendanta Głównego Policji w zakresie gospodarowania środkami finansowymi Policji, bowiem w znacznym zakresie przekazano je organom administracji publicznej stopnia wojewódzkiego i powiatowego. Wydatki na komendy wojewódzkie, powiatowe i miejskie Policji planuje w swoim budżecie każdy z wojewodów, jako dysponent odrębnej części budżetu państwa (85 - Budżety wojewodów). Ministe
r Spraw Wewnętrznych i administracji ma bardzo ograniczony wpływ na ustalanie poziomu wydatków jednostek Policji, finansowanych z tej części budżetu, gdyż jest dysponentem części 42 - Sprawy wewnętrzne, z której finansowane są wydatki m.in. Komendy Głównej Policji oraz jednostek jej podległych.Oceniając stan bezpieczeństwa na terenach wiejskich regionu warmińsko-mazurskiego należy stwierdzić, że liczba zamieszkałej tam ludności sięga 40% całej populacji województwa, natomiast liczba stwierdzonych przestępstw stanowi tylko 25% ogółu czynów zabronionych w całym województwie. Zagrożenie w roku 2000 nie odbiega od liczby wydarzeń w latach ubiegłych.
Z poważaniem
Marek Biernacki