Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, złożone na 64. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" n
r 68):Warszawa, 29 sierpnia 2000 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Szanowna Pani Marszałek
W związku z oświadczeniem Pana Senatora Wiesława Pietrzaka przekazanym przy piśmie AG/043/255/2000/IV z dnia 11 sierpnia br. w sprawie zróżnicowania średniej wojewódzkiej kwoty dotacji na jednego mieszkańca w domu pomocy społecznej uprzejmie wyjaśniam, że:
Z dniem 1 stycznia 1999 roku, zgodnie z założeniami reformy administracyjnej naszego państwa zmieniała się podległość domów pomocy społecznej. Organizowanie, prowadzenie i zapewnienie usług na poziomie określonego standardu w domu pomocy społecznej stało się zadaniem własnym powiatu.
W okresie przejściowym administracja rządowa wspiera samorządy powiatowe przeznaczając, dotację celową na dofinansowanie mieszkańców domów pomocy społecznej. Poziom dotacji celowej wynika z wysokości zaplanowanych środków finansowych przez wojewodów na rok 1999, które z kolei były planowane w oparciu o wykonanie budżetu roku poprzedniego, poziom dota
cji wynika z faktycznych nakładów na funkcjonowanie domów pomocy społecznej w latach ubiegłych.Dotacja celowa została obniżona jedynie o wpływy z odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej, które na zgodnie z ustawą o dofinansowaniu jednostek samorządu terytorialnego są dochodami powiatu, z założeniem, że środki z ponoszonej przez mieszkańców odpłatności są podstawą pokrywania kosztów utrzymania mieszkańców domów pomocy społecznej a dotacja jej uzupełnieniem (powiększona o poziom inflacji). Dotacja celo
wa z budżetu państwa została rozdysponowana w ubiegłym roku według zasad zawartych w rozporządzeniu Ministra Pracy i Polityki Socjalnej z dnia 29 grudnia ub.r. w sprawie szczegółowych zasad ustalania dotacji celowych z budżetu państwa na dofinansowanie ponadgminnych domów pomocy społecznej. Tak więc dofinansowanie dla każdego powiatu zostało wyliczone z funkcji iloczynu liczby mieszkańców powiatu przebywających w domach i miesięcznego kosztu utrzymania jednego mieszkańca nie więcej niż średnia miesięczna wojewódzka kwota dotacji.Doświadczenia pierwszych miesięcy funkcjonowania powyższego rozporządzenia skłoniły mnie do jego zmiany w taki sposób aby środki jak najszybciej trafiały do adresata czyli domu pomocy społecznej jako uzupełnienie środków własnych powiatu przeznaczonych na organizowanie i zapewnienie usług w domach pomocy społecznej. Nowe rozporządzenie zostało podpisane 17 maja i weszło w życie z dniem 1 czerwca ub.r.
Rozporządzenie wprowadza zmiany polegające na:
- podziale środków finansowych znajdujących się u wojewody w sposób polegający na rozdziale posiadanej dotacji celowej zgodnie z liczbą miejsc w domach pomocy społecznej znajdujących się w powiecie i liczbą miesięcy w roku - wyliczając w ten sposób średnią miesięczną kwotę dotacji;
- przekazaniu do powiatu posiadającego domy miesięcznie dotacji celowej w wysokości iloczynu liczby osób znajdujących się w tych domach i średniego miesięcznego kosztu utrzymania w domu, nie więcej niż średnia miesięczna wojewódzka kwota dotacji z możliwością zróżnicowania wysokości przekazanej powiatom dotacji w zależności od rodzaju niepełnosprawności mieszkańców domu i wysokości dochodu powiatu otrzymywanego z tytułu opłaty ponoszonej przez mieszkańców domu nie więcej jednak niż o 10%.
Zmiana pozwala na finansowanie w dalszym ciągu osoby z tym, że finansowana jest osoba przebywająca w domu pomocy społecznej w miejscu położenia domu pomocy społecznej.
Z posiadanych przez resort informacji wynika, że faktycznie w poszczególnych województwach średnia miesięczna kwota dotacji na jednego mieszkańca jest zróżnicowana ale różnice kształtują się na poziomie 100-200 złotych. Wpływa na nie głównie różny koszt funkcjonowania domów wynikający z różnic wynikających z bieżącego utrzymania domów pomocy społecznej (głównie koszty związane z zatrudnieniem personelu - wyższe w dużych aglomeracjach miejskich).
W trakcie prac nad nowelizacją rozporządzenia resort zrezygnował z planowanego rozdziału dotacji celowej w 2000 roku według średniego krajowego kosztu utrzymania, uznając, że pogorszyłoby to i tak słabą kondycję domów pomocy społecznej i nie celowym byłoby wprowadzanie tak drastycznych zmian na okres przejściowy przed wejściem w życie nowych zasad finansowania samorządów.
Z poważaniem
MINISTER
Up.
Sekretarz Stanu
Joanna Staręga-Pi
asek