Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, złożonym na 51. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP
" nr 56):Warszawa, 2000.02.22
Pani
Alicja Grześkowiak
Z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów, w odpowiedzi na oświadczenie senatora Wiesława Pietrzaka wygłoszone podczas 51 posiedzenia Senatu w dniu 5 lutego 2000 r., w sprawie przetargu na dostawę i modernizację wagonów towarowych dla przedsiębiorstwa PKP, niniejszym uprzejmie przedstawiam informacje przygotowane w oparciu o materiały wyjaśniające Zarządu PKP:
1. Konsorcjum Taborowe S.A. będące samodzielnym podmiotem prawa handlowego (postanowieniem Sądu Rejonowego dla miasta Krakowa - Śródmieście - Wydział VI Gospodarczo-Rejestrowy zostało wpisane do rejestru handlowego - Nr rejestru H/B 8791) ogłosiło zgodnie z trybem przewidzianym w kodeksie cywilnym przetarg
na dostawę dla PKP w latach 1999 - 2001 4500 wagonów typu Falns.2. Do przetargu przystąpiły następujące przedsiębiorstwa produkujące w Polsce wagony towarowe dla PKP:
- "Zastal Wagony" S.A. w Zielonej Górze,
- Greenbrier Polska Sp. z o.o.,
- "Tabor Polski" w skład, którego wchodzą: "Fabryka Wagonów Gniewczyna" S.A. i "Fabryka Wagonów S.A. w Ostrowie Wielkopolskim
oraz Agencja Węgla i Stali AWiS Katowice.
3. Na początku października 1999 r. Zarząd Konsorcjum Taborowego S.A. powołał Komisję Przetargową, która wyznaczyła termin negocjacji z oferentami na dzień 9 listopada 1999 r. Negocjacje dotyczyły m.in. warunków handlowych umów o dostawy wagonów. Do negocjacji przystąpiły wymienione w pkt 2 przedsiębiorstwa za wyjątkiem Agencji Węgla i Stali - AWiS. Zgodnie z opracowanymi dla tego przetargu wymaganiami Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia oferta Agencji Węgla i Stali w związku z powyższym została odrzucona.
4. Bezpośrednio po przeprowadzeniu negocjacji Komisja Przetargowa przystąpiła do oceny ofert przedstawionych przez przedsiębiorstwa uczestniczące w negocjacjach. Oceny ofert dokonywano wyłącznie wg. wcześniej opracowanych kryteriów ujętych w Specyfikacji Istotnych Warunków Zamówienia dla tego przetargu.
Jako kryteria zostały określone następujące elementy ofert:
- ocena ofertowa,
- okres udzielanych gwarancji,
- wiarygodność techniczna (tj. doświadczenie w dostawach i naprawach wagonów towarowych dla PKP),
- wiarygodność ekonomiczna,
Ponadto ze względu na potrzebę pilnego dostarczenia wagonów dla PKP Komisja Przetargowa brała pod uwagę przedstawione przez oferentów harmonogramy dostaw.
5. W wyniku przeprowadzonego postępowania Komisja Przetargowa wybrała oferty następujących firm:
- "Zastal Wagony" S.A. w Zielonej Górze,
- Konsorcjum "Tabor Polski", w którego skład wchodzą: "Fabryka Wagonów Gniewczyna" S.A. i "Fabryka Wagonów S.A. w Ostrowie Wielkopolskim
6. Firma Greenbrier Polska Sp. z o.o. przegrała przetarg, nie zgadzając się z jej wynikiem mogła skorzystać z przewidzianej w prawie polskim instytucji zaskarżenia jego wyników. Z możliwości takiej Firma Greenbrier Polska Sp. z o.o. nie skorzystała. Przegrywając walkę konkurencyjną jako przyczynę porażki starała się wskazać na dyskryminację zastosowaną w przeprowadzonym przetargu.
7. Krytyka Konsorcjum Taborowego S.A. i zasad ogłoszonego przetargu na dostawę dla PKP 450 wagonów towarowych była już wcześniej przedmiotem rozstrzygnięcia w Urzędzie Zamówień Publicznych, w którym Firma Greenbrier Polska Sp. z o.o. sprawę przegrała.
8. Z uwagi na fakt, że niektórzy z klientów PKP wymagają wagonów Falns o nieco innych charakterystykach techniczno-eksploatacyjnych, PKP - Dyrekcja Kolejowych Przewozów Towarowych CARGO ogłosiła w bieżącym miesiącu przetarg na wybór leasingodawcy 1000 nowych wagonów towarowych serii Falns z dostawą w latach 2001-2002.
Ponadto wyjaśniam, że zgodnie z poleceniem Ministra TiGM Nr TK-1k-4-14/99 z dnia 18.11.1999 roku trwa postępowanie kontrolne, prawidłowości przeprowadzonego w dniu 9 listopada 1999 roku przetargu na dostawę dla PKP 4,5 tys. wagonów towarowych typu FALNS.
Przedstawiając powyższe informuję, że udzielenie pełnej odpowiedzi będzie możliwe po zakończeniu trwającej w PKP kontroli.
Z poważaniem