Odpowiedź na oświadczenie senatora Wiesława Pietrzaka, złożone na 40. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 43):
Warszawa, 1999-08-30
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z przekazanym przez Dyrektora Sekretariatu Prezesa Rady Ministrów wystąpieniem Pani Marszałek do Prezesa Rady Ministrów (pismo z dnia 28 lipca 1999 r., znak: AG/043/304/99/IV) wraz z oświadczeniem złożonym przez Senatora Wiesława Pietrzaka na posiedzeniu Senatu w dniu 23 lipca 1999 r. uprzejmie informuję, co następuje:
Problem reformowania administracji publicznej jest w dalszym ciągu przedmiotem wymiany poglądów, analiz oraz zdobywania dalszej wiedzy celem wypracowania właściwych i oczekiwanych przez społeczeństwo rozwiązań.
Na tym tle problematyka organizacji powiatowych urzędów pracy, pomimo dokonanych już odpowiednich zapisów prawnych mających obowiązywać od 1 stycznia 2000 roku jest żywa i dyskutowana. Sprzyjają temu również prace związane z wdrożeniem założeń do budżetu na 2000 rok.
Uprzejmie informuję, że w dniach 7 i 21 lipca br. obradowała Podkomisja ds. rynku pracy Komisji Polityki Społecznej i rozpatrywała projekt poselski ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu. W projekcie tym proponuje się aby powiatowe urzędy pracy nadal stanowiły administrację specjalną i podlegały dyrektorom wojewódzkich urzędów pracy.
Tak więc kwestia organizacji powiatowych urzędów pracy stała się ponownie przedmiotem obrad Parlamentu.
Jednocześnie informuję, że bez względu na usytuowanie urzędów pracy dokładam wszelkich starań aby środki Funduszu Pracy przeznaczone na przeciwdziałanie bezrobociu w 2000 r. zapewniały niezbędne potrzeby przewidziane przepisami o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu.
Oczywistym jest, że dokonując podziału środków Funduszu Pracy na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu dla poszczególnych województw Prezes Krajowego Urzędu Pracy bierze pod uwagę stopę bezrobocia występującą w danym województwie, jak również wiele innych czynników (liczba bezrobotnych, w tym: kobiety, absolwenci, zamieszkali na wsi, długotrwale bezrobotni), co powoduje, że województwa, a w konsekwencji powi
atowe urzędy pracy, gdzie wskaźniki bezrobocia są najwyższe otrzymują preferencyjne naliczenie środków.Ponadto w świetle ustawy z dnia 24 lipca 1999 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa środki Funduszu Pracy mają być (od 1 stycznia 2000 r.) przekazywane przez Prezesa Krajowego Urzędu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym według algorytmu, do którego określenia została upoważniona Rada Ministrów. Algorytm, o którym
mowa w ust. 1 powinien uwzględniać w szczególności liczbę osób pobierających zasiłek, zapotrzebowanie na środki do realizacji zadań aktywnej polityki rynku pracy, zapotrzebowanie na roboty publiczne, potrzeby programów regionalnych i socjalnych.Informując o powyższym
Z wyrazami szacunku
Longin Komołowski