Minister Finansów złożył wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Wiesława Pietrzaka, wygłoszonym na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 41):
Warszawa, 13 lipca 1999 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
Odpowiadając na oświadczenie złożone przez senatora Wiesława Pietrzaka podczas 37 posiedzenia Senatu w sprawie podatku leśnego, przesłane przy piśmie AG/043/249/99/IV uprzejmie wyjaśniam.
Stosownie do przepisów art. 62 ust. 1 ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz.U. Nr 101, poz. 444 ze zm.) do końca 1996 r. z podatku leśnego zwolnione były lasy:
Wychodząc naprzeciw zgłaszanym przez samorządy postulatom o ograniczenie obligatoryjnych zwolnień z podatku leśnego i kierując się zasadą powszechności opodatkowania, Sejm RP ustawą z dnia 4 lipca 1006 r. o zmianie ustaw o podatku rolnym, o lasach, o podatkach i opłatach lokalnych oraz o ochronie przyrody (Dz.U. Nr 91, poz. 409) zdecydował o objęciu opodatkowaniem podatkiem leśnym lasów ochronnych i lasów wch
odzących w skład rezerwatów przyrody i parków narodowych.Ze względu na to, iż w lasach tych w porównaniu do lasów produkcyjnych, gospodarka leśna, prowadzona jest w ograniczonym zakresie, ustawodawca określił dla tych lasów odrębny sposób ustalania podstawy opodatkowania oraz stawkę podatkową z jednostki powierzchni.
Pomimo, iż jednostkowe obciążenie lasów ochronnych w porównaniu do lasów pozostałych jest mniejsze to jednak między innymi w wyniku ich opodatkowania wpływy do budżetów gmin z podatku leśnego wzrosły z kwoty 98,4 mln zł w 1996 r. do kwoty 111,2 mln zł w 1997 r.
Ustawodawca dokonując kolejnej nowelizacji ustawy o lasach uznał, że przyjmowanie do obliczenia stawki podatku wyłącznie ceny drewna tartacznego iglastego, a więc najcenniejszego, nie jest w pełni uzasadnione, bowiem z lasów pozyskuje się różne asortymenty drewna, którego ceny są zróżnicowane.
Poczynając od dnia 1 stycznia 1999 r. zgodnie ze znowelizowanymi - ustawą z dnia 24 kwietnia 1997 r. o zmianie ustawy o lasach oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz.U. Nr 54, poz. 349 ze zm.) - przepisami art. 65 ustawy o lasach - stawka podatku leśnego obliczana jest według średniej ceny sprzedaży drewna uzyskiwanej przez nadleśnictwa.
Wprowadzenie średniej ceny drewna nie wpłynęło w istotny sposób na obniżenie dochodów gmin z tytułu podatku leśnego.
Wpływy z tego podatku za I kwartał 1998 r. wynosiły 31,1 mln zł zaś za I kwartał 1999 r. 29,9 mln zł.
Przedstawiony stan prawny nie stwarza podstaw do podjęcia prac zmierzających do jego zmiany.
Z poważani
emZ upoważnienia Ministra Finansów
Podsekretarz Stanu
Jan Rudowski