Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Wiesława Pietrzaka, złożone na 34. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 37):
Warszawa, dnia 12.05.1999 r.
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W nawiązaniu do pisma z dnia 28 kwietnia 1999 roku znak: AG/043/185/99/IV, przekazującego oświadczenie złożone przez Senatora Wiesława Pietrzaka podczas 34 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 22 kwietnia 1999 roku, uprzejmie Panią Marszałek informuję, że wprowadzony w latach poprzednich pilotaż reformy służby zdrowia, między innymi na terenie byłego województwa suwalskiego, pole
gał na przekształceniu jednostek budżetowych w samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej, będące jednostkami organizacyjnymi prowadzącymi działalność gospodarczą, których celem działania nie było osiągnięcie zysku. Konsekwencją nadania publicznemu zakładowi opieki zdrowotnej atrybutu samodzielności była komercjalizacja jego działań, polegająca na odpłatności za świadczenia realizowane na zlecenie organów tworzących zakład na podstawie zawartej umowy między wojewodą a jednostką. Zadaniem kierownictwa jednostki ochrony zdrowia było zadbane o to, żeby wysokość otrzymanych środków zagwarantowała możliwość wykonania tych i takiej ilości świadczeń zdrowotnych, które określał przedmiot umowy. Proces przekształcenia jednostek budżetowych w samodzielne zakłady wspierany był dodatkowymi środkami z budżetu państwa przeznaczonymi głównie na oddłużenie, zmiany organizacyjne i dostosowawcze. Efektem działalności zakładów samodzielnych powinna być lepsza, w porównaniu z jednostkami budżetowymi, sytuacja finansowa.Jednocześnie pragnę Panią Marszałek poinformować, że wprowadzana od 1 stycznia 1999 roku nowa struktura administracji publicznej państwa spowodowała, iż działalność zakładów opieki zdrowotnej leży w kompetencji administracji samorządowej. Przekształcenie publicznych zakładów opieki zdrowotnej w samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej skutkowało uzyskaniem osobowości prawnej przez te zakłady i samodzielnym prowadzeniem gospodarki finansowej w oparciu o rachunek kosztów oraz samodzielnym gospodarowaniem nieruchomościami i majątkiem przekazanym w nieodpłatne użytkowanie przez Skarb Państwa lub samorząd lokalny, a także majątkiem własnym zakupionym lub otrzymanym. Samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej gospodarując wydzielonym i nabytym mieniem działa na zasadzie samofinansowania, pokrywając z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów koszty działalności i zobowiązania, a ujemny wynik finansowy pokrywany jest we własnym zakresie. Wobec powyższego organ założycielski i właściciel zakładu opieki zdrowotnej (bez względu na szczebel samorządu) ma obowiązek utrzymania majątku nieruchomego zakładu i niedopuszczenia do jego dekapitalizacji poprzez realizację odpowiednich prac remontowych, natomiast finansowaniem usług medycznych zajmuje się Kasa Chorych na podstawie zawartej umowy.
Ponadto pragnę Panią Marszałek poinformować, że w świetle obowiązujących przepisów prawnych zakłady będące jednostkami samodzielnymi nie mogą być oddłużone, bowiem zobowiązania powstałe w posiadających osobowość prawną samodzielnych publicznych zakładach opieki zdrowotnej nie są zobowiązaniami Skarbu Państwa.
Z wyrazami szacunku
Franciszka Cegielska