Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Transportu i Gospodarki Morskiej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Pieniążka, złożone na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59):

Warszawa, 2000.04.21

Pani
Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na oświadczenie, złożone przez senatora Jerzego Pieniążka podczas 53. posiedzenia Senatu RP w dniu 29 marca 2000 r, w sprawie zawieszania przewozów pasażerskich na odcinku Kępno - Wieruszów - Wieluń Dąbrowa na linii nr 181 Herby Nowe - Oleśnica, w oparciu o wyjaśnienia Zarządu PKP, uprzejmie informuję:

Na odcinku Kępno - Wieluń Dąb. w nowym rozkładzie jazdy pociągów, który będzie obowiązywał od 28 maja br. zostanie zmniejszona liczba pociągów z 6 do 2 par w dobie, uwzględniając dowóz do szkół i zakładów pracy oraz powrót. Pociągi te będą oznaczone literką "G" - co oznacza, że będą kursowały do odwołania. Realizowane przewozy pasażerskie będą poddawane stałej analizie ekonomicznej i w przypadku pogorszenia się wyników Zarząd PKP podejmie stosowne działania mające na celu całkowite zawieszenie przewozów.

Rozważając ograniczenie przewozów pasażerskich lub ich całkowite zawieszenie, przedsiębiorstwo PKP kieruje się w szczególności poniższymi kryteriami:

1. stopień pokrycia kosztów przychodami w okresie co najmniej 6-ciu miesięcy przed złożeniem wniosku o zawieszenie przewozów - poniżej 20%,

2. dobowy potok pasażerów na linii lub na odcinku - średnio poniżej 25% w stosunku do 100% miejsc inwentarzowych eksploatowanego taboru przy kursowaniu minimum 4-ch pociągów.

Z aktualnie przeprowadzonej analizy ekonomicznej dla omawianego odcinka linii kolejowej wynika, że stopień pokrycia kosztów przychodami ze sprzedaży biletów wynosi 13%,a deficyt roczny ok. 2,9 mln zł.

Dalsze utrzymywanie istniejącej sytuacji w zakresie kolejowych przewozów pasażerskich, polegającej na pozostawieniu całkowitej odpowiedzialności za ich organizowanie i finansowanie w PKP grozi zagładą przewozów kolejowych w ogóle, a lokalnych w szczególności.

PKP są niestety nadal postrzegane jako przedsiębiorstwo mające obowiązek realizacji służby publicznej, bez względu na efektywność ekonomiczną swojej działalności, odpowiedzialne za dostęp społeczności lokalnych do cywilizacji, nauki, miejsc pracy itp. Próby ograniczania nieefektywnych przewozów są odbierane jako "zamykanie okna na świat" i uruchamiają lawinę protestów, żądań i nacisków dotyczących utrzymania wszystkich dotychczas uruchamianych pociągów.

Wdrożenie regionalizacji przewozów stwarza szansę na porozumienie społeczne w zakresie świadomego odstąpienia od świadczenia dotowanych usług przewozowych transportem kolejowym w określonych przypadkach, gdy niegospodarnością byłoby przeznaczenie dopłat z budżetu państwa lub budżetów samorządów do uruchamiania pociągów obsługujących znikome potoki pasażerów odpowiednie dla innych środków transportu (np. mikrobusów lub autobusów).

Regionalizacja będzie również dokonywaniem wyboru przez władze lokalne celów przeznaczenia posiadanych zasobów finansowych.

Z poważaniem

PODSEKRETARZ STANU

Witold Chodakiewicz


Spis oświadczeń, oświadczenie