Informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Pieniążka, złożonym na 52. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59), przekazał Minister Transportu i Gospodarki
Morskiej:Warszawa, 2000.0406
Pani
Alicja Grześkowiak
Szanowna Pani Marszałek,
W nawiązaniu do pisma Pani Marszałek z dnia 22 marca 2000 r. znak: AG/043/50/2000/IV do Prezesa Rady Ministrów Pana Jerzego Buzka w sprawie oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Jerzego Pieniążka podczas 52 posiedzenia Senatu RP w dniu 16 marca 2000 r. oraz otrzymanym upoważnieniem, uprzejmie informuję o zajętym stanowisku.
Ograniczenie zakresu rzeczowego przewidzianych do zbudowania w Polsce autostrad i dróg ekspresowych zostało spowodowane głównie możliwościami inwestycyjnymi ze środków publicznych, wielkością prognozowanego ruchu drogowego oraz względami lokalizacyjnymi. Przyjęliśmy bowiem zasadę, że niejednokrotnie zrezygnowanie z budowy drogi wysokiej klasy technicznej umożliwi przyspieszenie realizacji najpilniejszych fragmentów trasy drogi w miejscach gdzie stopień zagrożenia bezpieczeństwa ruchu drogowego i zatłoczenia są największe. W znacznej liczbie przypadków poprawę będzie można osiągnąć poprzez budowę obwodnic miast i miejscowości oraz lokalne modernizacje dróg.
Wykonane w resorcie transportu i gospodarki morskiej analizy wykazują, że dostępne w latach 2000-2015, środki budżetowe, wsparcie środkami finansowymi Unii Europejskiej i kredyty Międzynarodowych Instytucji Finansowych, pozwolą prawdopodobnie jedynie na:
- realizację autostrady A-1 od Gdańska do Śląska oraz autostrad A-2 i A-4 od granicy Polski z Niemcami do linii Wisły,
- realizacją programu zwiększenia nośności nawierzchni dróg krajowych o znaczeniu międzynarodowym do 115 kN/oś pojazdu (wymóg Unii Europejskiej),
- zapoczątkowanie modernizacji dróg krajowych do parametrów technicznych dróg ruchu szybkiego,
- zaawansowanie programu budowy obwodnic drogowych miast i poprawy bezpieczeństwa ruchu drogowego oraz przejezdności.
Z podanych wyżej powodów, w przygotowywanych w resorcie transportu i gospodarki morskiej projektach dokumentów koncepcyjno-planistycznych:
- "Narodowa strategia rozwoju transportu na lata 2000-2006",
- "Rozporządzenie Rady Ministrów w sprawie ustalenia sieci autostrad i dróg ekspresowych"
nie znalazły się postulowane w oświadczeniu Pana Senatora Jerzego Pieniążka przedsięwzięcia: autostrada A-8 Wrocław - Łódź, droga ekspresowa łącząca autostrady A
-2 i A-8.Jednocześnie uprzejmie informuję, że we wspomnianym projekcie Rozporządzenia Rady Ministrów (mającym zastąpić obowiązujące dotychczas Rozporządzenie Rady Ministrów z dnia 23 stycznia 1996 r. w sprawie ustalenia sieci autostrad i dróg ekspresowych, opublikowanym w Dz.U. Nr 12, poz. 63) do dróg ekspresowych została zaliczona droga krajowa nr 8 (S8) o następującym (zmodyfikowanym) przebiegu: (Kowno) granica państwa z Litwą - Budzisko - Augustów - Białystok - Ostrów Mazowiecka - Warszawa - Piotrków T
rybunalski - Kępno - Wrocław - A-4. Wśród przedsięwzięć przewidzianych do realizacji w "Narodowej strategii rozwoju transportu na lata 2000-2006" uwzględniono dostosowanie (wzmocnienie) nawierzchni do przenoszenia nacisków 115 kN/oś pojazdu na drodze krajowej Nr 8 na odcinkach: Piotrków Trybunalski - Wrocław i Mszczonów - Janki.Odnosząc się do propozycji Pana Senatora Jerzego Pieniążka, dotyczących:
- przyspieszenia nowelizacji ustawy o budowie autostrad i wykorzystania do tego celu m.in. środków z podatku drogowego zbieranego od użytkowników poprzez akcyzę włączoną w cenę paliw silnikowych,
- wyodrębnienia z budżetu państwa środków zabranych w akcyzie - w postaci quasi-funduszu budowy dróg i autostrad.
uprzejmie informuję Panią Marszałek, że:
1. projekt nowelizacji ustawy o autostradach płatnych jest w Sejmie - obecnie analizowany przez Podkomisję nadzwyczajną do rozpatrzenia rządowego projektu ustawy o autostradach płatnych.
Wykorzystanie środków finansowych, pochodzących z podatku akcyzowego od paliw silnikowych, na budowę autostrad płatnych - nie jest możliwe. W ustawie z dnia 29 sierpnia 1997 r. o finansowaniu dróg publicznych, w ust. 2 Art. 1 stwierdza się, że przepisy tej ustawy nie mają zastosowania do autostrad płatnych budowanych i eksploatowanych na zasadach określonych przepisami o autostradach płatnych;
2. we wspomnianym projekcie noweli ustawy o autostradach płatnych zostało przewidziane utworzenie przez Bank Gospodarstwa Krajowego Funduszu Autostradowego. Przychodami tego Funduszu by były m.in.:
- środki przekazywane z budżetu państwa w wysokości stanowiącej część dochodów budżetowych z tytułu podatku akcyzowego od samochodów,
- przychody ze sprzedaży akcji i udziałów w spółkach, przekazywanych Bankowi Gospodarstwa Krajowego przez Skarb Państwa w celu zasilenia Funduszu,
- środki pochodzące z opłat pobieranych za przejazdy autostradą,
- wpływy z obligacji emitowanych przez Agencję Budowy i Eksploatacji Autostrad.
Ponadto pragnę nadmienić, że oba wymienione wyżej projekty dokumentów są jeszcze konsultowane m.in. z władzami samorządowymi i zgłaszane do nich opinie i uwagi są analizowane, w związku z czym nie mogę wykluczyć pewnych modyfikacji projektowanych przedsięwzięć o ile tylko zostanie zachowany realizm i celowość dokonania korekt.
Z poważaniem
Tadeusz Syryjczyk