Minister Transportu i Gospodarki Morskiej Tadeusz Syryjczyk przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Pieniążka, złożone podczas 34. posiedzenia Senatu ("Diariu
sz Senatu RP" nr 37):Warszawa, 1999-05-20
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W związku z oświadczeniem senatora Jerzego Pieniążka, wygłoszonym na 34. posiedzeniu Senatu RP w dniu 22 kwietnia 1999 r. w sprawie dopłat budżetowych dla przewoźników komunikacji autobusowej i skierowanym do Prezesa Rady Ministrów (pismo AG/043/174/99/IV z dnia 28 kwietnia br.), z upoważnienia udzielonego mi przez Prezesa Rady Ministrów (pismo SJB 440-156(1)99 z dnia 29 kwietnia 1998 r.) uprzejmie przedstawiam następujące stanowisko.
Prawdą jest, że do 31 grudnia 1998 r. przewoźnicy autobusowi otrzymali z budżetu państwa dotację przedmiotową do pasażerskich przewozów autobusowych w komunikacji międzymiastowej zwykłej i w tym zakresie obowiązywało rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 11 maja 1991 r. w sprawie zasad i trybu udzielania dotacji przedmiotowych.
Od stycznia 1999 r., w związku z reformą samorządową państwa, transport wojewódzki stał się zadaniem samorządu województwa, a ceny urzędowe na przewozy autobusowe, ustalane przez Ministra Transportu i Gospodarki Morskiej w porozumieniu z ministrem Finansów zostały zniesione.
Przewoźnicy autobusowi świadczący usługi przewozu osób w krajowych pasażerskich przewozach autobusowych ustalają ceny za te przewozy we własnym zakresie i dlatego nie mają tu zastosowania przepisy o dotacjach przedmiotowych.
Zgodnie z art. 16 ustawy z dnia 29 grudnia 1998 r. o zmianie niektórych ustaw w związku z wdrożeniem reformy ustrojowej państwa, zaistniała konieczność dokonania zmiany przepisów ustawy z dnia 20 czerwca 1999 r. o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego.
Wprowadzono w ustawie o ulgach nowy art. 8a, który stanowi, że koszty związane z finansowaniem ustawowych uprawnień do bezpłatnych lub ulgowych przejazdów pokrywane są z budżetu państwa.
Dopłaty do przewozów w krajowym pasażerskim transporcie autobusowym z tytułu stosowania przez przewoźników ustawowych ulg i bezpłatnych przejazdów, przekazują przewoźnikom samorządy województw na zasadach określonych w umowach między samorządami województwa a przewoźnikami. Wysokość dopłaty określana jest na podstawie ewidencji prowadzonej przez przewoźników za pomoc kas fiskalnych.
Mimo, iż przewoźnicy autobusowi, za pośrednictwem Ministerstwa Transportu i Gospodarki Morskiej już od 1997 r. domagali się pełnego refundowania z budżetu państwa ulg przejazdowych, to jednak okazało się po wprowadzeniu ww. zmiany do ustawy o ulgach przejazdowych, że przewoźnicy ci w obecnie stosowanych kasach fiskalnych nie mogą udokumentować oddzielnie wszystkich rodzajów ulg ustawowych i komercyjnych stosowanych przez przewoźników. W kasach tych rejestrowane są oddzielnie tylko ulgowe bilety szkolne. Dlatego też przedstawione samorządom województw przez przewoźników wydruki z kas fiskalnych, dotyczące ulgowych i bezpłatnych przejazdów, nie mogły być w pełni refundowane przez budżet państwa, gdyż byłoby to sprzeczne z przepisami ustawy o ulgach.
Uprzejmie informuję, że dla rozwiązania tego problemu w dniu 12 maja 1999 r. w Ministerstwie Pracy i Spraw Socjalnych odbyło się spotkanie strony rządowej z przedstawicielami związków zawodowych i pracowników PPKS w sprawie dopłat do ulg ustawowych w krajowych pasażerskich przewozach autobusowych, na którym uzgodniono, że:
1) Za 1999 r. dopłata do biletów ulgowych autobusowych będzie dotyczyła tylko pełnej rekompensaty straty u przewoźników autobusowych z tytułu sprzedaży miesięcznych biletów szkolnych.
2) Po zmianie oprogramowania kas fiskalnych przez przewoźników, dopłaty do utraconych wpływów z tytułu stosowania ulg ustawowych będą dotyczyły wszystkich ulg wynikających z ustawy z dnia 20 czerwca 1992 r. o uprawnieniach do bezpłatnych i ulgowych przejazdów środkami publicznego transportu zbiorowego udokumentowanych wydrukami z kas fiskalnych przez przewoźników autobusowych.
Protokół ustaleń ze spotkania Ministerstwo Spraw Wewnętrznych i Administracji przekaże Wojewodom i Marszałkom województw.
Sprawa umiejscowienia w kompetencji jednego organu zarówno zadań związanych z dopłatami do ulgowych i bezpłatnych przejazdów, jak i środków budżetowych na ich realizację jest znana zarówno Ministerstwu Finansów, jak i Ministerstwu Transportu i Gospodarki Morskiej, jednak prawne jej uregulowanie wymaga zmian legislacyjnych, które wymagają dłuższego okresu czasu.
Tadeusz Syryjczyk