Minister Zdrowia i Opieki Społecznej nadesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Pieniążka, złożone podczas 29. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):
Warszawa, dnia 12.05.1999 r.
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
W nawiązaniu do oświadczenia złożonego przez Pana senatora Jerzego Pieniążka na 29 posiedzeniu Senatu w dniu 29 stycznia 1999 roku z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów uprzejmie wyjaśniam, że:
Zgodnie z ustawą o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym publiczny zakład opieki zdrowotnej aby zawrzeć umowę z Kasą Chorych na udzielanie świadczeń zdrowotnych musi mieć status zakładu samodzielnego. W 1998 roku został oprac
Przyczyną zadłużenia nie jest usamodzielnienie w III kwartale 1998 roku, bowiem wiele samodzielnych w tym okresie szpitali nie zadłużyło się. Dlatego należałoby dokonać analizy wydatków tego szpitala w ostatnim kwartale 1998 roku, aby określić przyczynę zadłużenia się jednostki już samodzielnej.
Z analizy danych będących w dyspozycji Ministerstwa Zdrowia i Opieki Społecznej a pochodzących z grudnia 1998 roku wynika, że do 26 grudnia 1998 roku zawarto ok. 110 umów cywilnoprawnych z dyrektorami zakładów opieki zdrowotnej, czyli kontraktów menedżerskich. Średnia wartość kontraktu wynosiła ok. 8.000,
-zł brutto (od 3.000,-zł. do 15.000,-zł.). Należy pamiętać, że stroną był dyrektor zakładu i Wojewoda. Wojewoda jako organ założycielski w stosunku do podległych mu zakładów ponosi odpowiedzialność za podejmowane decyzje.Rozwijający się rynek usług zdrowotnych, konieczność zarządzania znacznym majątkiem zarówno materialnym i kadrowym zakładów opieki zdrowotnej oraz ogromnej odpowiedzialności w sytuacji gdy zakład jest samodzielny wymaga zmiany zasad działania kierowników zakładów. Istotne w osiągnięciu mak
symalnie efektywnego zarządzania jest zawieranie z dyrektorem zamiast umów o pracę - umów cywilnoprawnych. Obecnie opracowywany jest wzorcowy kontrakt menedżerski zgodny z obowiązującymi przepisami, który mógłby być zawierany w dobrze pojętym interesie zarówno publicznym jakim jest osiągnięcie efektywnego zarządzania zakładem opieki zdrowotnej, z korzyścią dla pacjentów, pracowników, organu założycielskiego oraz odpowiedniego menedżera.Co do wysokości uposażenia kadry kierowniczej Kas Chorych zasady ustalania wynagrodzenia stosuje się w oparciu o Regulamin Wynagradzania, którego załącznikiem jest taryfikator kwalifikacyjno-płacowy. Stawkę wynagrodzenia zasadniczego pracownika stanowi iloczyn wskaźnika określonego w przedziale wyznaczania wynagrodzenia zasad
niczego dla danego stanowiska i kwoty przeciętnego miesięcznego wynagrodzenia z ostatniego kwartału publikowanego w Obwieszczeniu Prezesa GUS.Regulaminy wynagradzania mają charakter tymczasowy. Ostateczny kształt wynagradzania pracowników Kas Chorych ma uwzględniać czynnik natury ekonomicznej, technicznej, prawnej i społeczno-kulturowej. Ma on stanowić skuteczny instrument zarządzania, poprzez zasoby ludzkie posiadanymi środkami finansowymi.
W załączeniu przedstawiam tabelę Zestawienia średnich wynagrodzeń brutto w Kasach Chorych na dzień 31.01.1999 r.
Z wyrazami szacunku
Franciszka Cegielska