Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie
34. posiedzenie Senatu RP
22 kwietnia 1999 r.
Oświadczenie
Szanowna Pani Minister!
Jak zapewne pani minister wiadomo, oprócz całego szeregu trudności i napięć związanych z wprowadzeniem reformy służby zdrowia, powstał szczególnie drażliwy problem, a mianowicie problem tak zwanych trzynastych pensji dla służby zdrowia. Problem ten dotyczy wszystkich pracowników służby zdrowia, ale szczególnie tych, którzy zdecydowali się na wcześniejsze usamodzielnienie się.
Odmowa przyznania środków budżetowych na wypłacenie dodatkowego wynagrodzenia za 1998 r. budzie powszechny sprzeciw. Taka decyzja jest odbierana jako swoista "kara" dla tych załóg jednostek służby zdrowia, które zdecydowały się wcześniej ponieść trud i ryzyko reformy. Decyzja ta - moim zdaniem - jest również niezgodna z prawem.
Ustawa o dodatkowym wynagrodzeniu rocznym dla pracowników jednostek sfery budżetowej z dnia 12 grudnia 1997 r., DzU nr 160 poz. 180, dotyczy jednostek sfery budżetowej, ale ze względu na art. 231 § 1 kodeksu pracy, odnosi się także do samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej, ponieważ nie nastąpiło wypowiedzenie dotychczasowych warunków płacy. Wypowiedzenie dotychczasowych warunków wynagrodzenia nie mogło nastąpić, ponieważ dotychczas nie został uzgodniony ponadzakładowy zbiorowy układ płacy, a nadto brak pewności finansowej co do uregulowania wszystkich dotychczasowych uprawnień pracowniczych, tak nisko wymiernych w porównaniu do innych zawodów.
Wyżej wymieniona ustawa uchyliła poprzednią, to jest tą z dnia 10 lipca 1985 r., ustawę o rocznych nagrodach z zakładowego funduszu nagród w państwowych jednostkach organizacyjnych nie będących przedsiębiorstwami państwowymi, która dotyczy także samodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej i weszła w jej miejsce, tworząc ciąg prawny uprawnień pracowników w zakresie dodatkowego wynagrodzenia rocznego nie tylko jednostek sfery budżetowej, ale i samodzielnych zakładów opieki zdrowotnej przez art. 231 § 1 kodeksu pracy. Nie można inaczej interpretować tych przepisów, ponieważ zostałaby naruszona konstytucyjna zasada równości wszystkich wobec prawa oraz art. 112 § 1 kodeksu pracy, który stanowi, że pracownicy mają równe prawa z tytułu jednakowego wypełniania takich samych obowiązków pracy. Z tego wynika wniosek, że pracownicy samodzielnych i niesamodzielnych publicznych zakładów opieki zdrowotnej mają równe prawa do dodatkowego rocznego wynagrodzenia.
Należy zaznaczyć, że mimo różnych form organizacyjnych zakładów samodzielne i niesamodzielne w 1998 r. finansowe były z tego samego źródła, to jest z budżetu państwa, i dlatego nie mogą być finansowane w s
posób bardziej i mniej korzystny.Wojewoda koszaliński zawarł umowy z samodzielnymi zakładami opieki zdrowotnej w zakresie zarządzania wydzielonymi środkami publicznymi z budżetu znacznie poniżej kalkulacji kosztów własnych, dlatego różnica z tego tytułu nadal pozostała zobowiązaniem skarbu państwa i w niej znajdowało się także dodatkowe wynagrodzenie roczne pracowników zatrudnionych w tych zakładach.
Nadto należy zwrócić uwagę na fakt, że ze środków publicznych otrzymywanych z budżetu na bieżącą działalność samodzielne publiczne zakłady opieki zdrowotnej część przeznaczyły na spłatę zobowiązań za okres sprzed uzyskania samodzielności, a były to zobowiązania skarbu państwa dotychczas nie zrefundowane.
W tej sytuacji jestem przekonany, że podejmie pani taką decyzję, która wyjdzie naprzeciw oczekiwaniom pracowników służby zdrowia i że otrzymają oni wszyscy dodatkowe wynagrodzenia za rok 1998.
Z poważaniem
Jerzy Mokrzycki
Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, odpowiedź, następne oświadczenie