Minister Skarbu Państwa nadesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Mokrzyckiego, złożone na 32. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 35):
Warszawa, 08 kwietnia 1999
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP
Szanowna Pani Marszałek
W odpowiedzi na pismo Pana Gabriela Beszłeja Dyrektora Sekretariatu Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 marca 1999 r. (znak: BM-S/0701/168/99) z prośbą o ustosunkowanie się do oświadczenia senatora Jerzego Mokrzyckiego wygłoszonego podczas 32 posiedzenia Senatu w dniu 18 marca 1999 roku, w sprawie przekazania wykonywania praw i akcji do Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego, uprzejmie wyjaśniam co następuje.
W związku z wejściem w życie art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 roku - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. Nr 133 poz. 872) zostały rozpoczęte prace mające na celu jego realizację. Brak precyzyjnego określenia podmiotów do kt
órych odnosi się przekazanie wykonywania praw z akcji ("agencja rozwoju regionalnego"), dla właściwego wykonania czynności związanych z realizacją powyższej ustawy, zmusił do przeprowadzenia działań wyjaśniających które są jeszcze w toku.W odpowiedzi z dnia 8 lutego 1999 (DL 163/24/99) na pismo Ministra Skarbu Państwa do pana Aleksandra Proksy Sekretarza Rady Ministrów z prośbą o jednoznaczną interpretację zapisu art. 69 ust. 1 ustawy, pan Józef Siemiątkowski Wicedyrektor Departamentu Legislacyjnego Rządu, stwierdził m.in. że "odesłanie w art. 69 ust. 1 do przepisu art. 50 ustawy o samorządzie województwa, który to przepis należy stosować odpowiednio - rodzi szereg problemów dotyczących wykładni tego artykułu". W piśmie z dnia 26 lutego 1999 roku pan Józef Siemiątkowski wyjaśnił że "Niewątpliwie w przepisach prawa brak jest definicji 'agencji rozwoju regionalnego', gdyż agencje te są spółkami prawa handlowego działającymi w oparciu o przepisy Kodeksu Handlowego".
Departament Prawny MSP przedstawił opinię z dnia 26 stycznia 1999 roku w której "wyraża wątpliwość, by dopuszczalne było wywodzenie z cytowanego przepisu wniosku, jakoby agencją rozwoju regionalnego w rozumieniu ustawy była spółka z o.o. lub spółka akcyjna, która działa pod firmą - Agencja Rozwoju Regionalnego. Podobnie, nie wydaje się by zamieszczenie w statucie spółki działalności na rzecz rozwoju regionalnego, jako przedmiotu przedsiębiorstwa spółki , przesądzało o uznaniu podmiotu za agencję rozwoju regionalnego w rozumieniu ustawy" oraz że "o uznaniu danej spółki za agencję rozwoju regionalnego w rozumieniu art. 69 ust. 1 ustawy powinien decydować cel zawiązania spółki. W szczególności należy rozważyć, czy podstawowym celem powstania i istnienia konkretnej spółki była działalność którą zgodnie z przyjętą praktyką i z uwzględnieniem specyfiki danego regionu można uznać za typową dla rozwoju regionalnego" i "że wobec trudności w wykładni omawianego przepisu, nieodzownym staje się odwołanie do utrwalonej praktyki administrowania gospodarką regionalną. Z tego względu, wydaje się, że każdy przypadek będzie wymagał odrębnego zbadania". Ze względu na powyższą opinię prawną wystąpiono do Rad Nadzorczych i zarządów poszczególnych spółek o przedstawienie informacji na temat działań podejmowanych w poszczególnych latach działalności spółki, dotyczących rozwoju regionalnego.
Ustosunkowując się do zarzutu pana senatora Jerzego Mokrzyckiego odnośnie niezgodności z prawem działań Ministra Skarbu Państwa na Walnym Zgromadzeniu informuję, że w Koszalińskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w wyżej przytoczonym piśmie z dnia 8 lutego 1999 "Departament Legislacyjny Rządu wyraża opinię, iż do momentu przekazania przez Ministra Skarbu Państwa akcji Skarbu Państwa w Koszalińskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. zarządowi województwa zachodniopomorskiego prawa z tych akcji wykonuje Minister Skarbu Państwa".
Z poważaniem
Emil Wąsacz