Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Skarbu Państwa nadesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Mokrzyckiego, złożone na 32. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 35):

Warszawa, 08 kwietnia 1999

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu RP

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na pismo Pana Gabriela Beszłeja Dyrektora Sekretariatu Prezesa Rady Ministrów z dnia 25 marca 1999 r. (znak: BM-S/0701/168/99) z prośbą o ustosunkowanie się do oświadczenia senatora Jerzego Mokrzyckiego wygłoszonego podczas 32 posiedzenia Senatu w dniu 18 marca 1999 roku, w sprawie przekazania wykonywania praw i akcji do Sejmiku Województwa Zachodniopomorskiego, uprzejmie wyjaśniam co następuje.

W związku z wejściem w życie art. 68 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1998 roku - Przepisy wprowadzające ustawy reformujące administrację publiczną (Dz.U. Nr 133 poz. 872) zostały rozpoczęte prace mające na celu jego realizację. Brak precyzyjnego określenia podmiotów do których odnosi się przekazanie wykonywania praw z akcji ("agencja rozwoju regionalnego"), dla właściwego wykonania czynności związanych z realizacją powyższej ustawy, zmusił do przeprowadzenia działań wyjaśniających które są jeszcze w toku.

W odpowiedzi z dnia 8 lutego 1999 (DL 163/24/99) na pismo Ministra Skarbu Państwa do pana Aleksandra Proksy Sekretarza Rady Ministrów z prośbą o jednoznaczną interpretację zapisu art. 69 ust. 1 ustawy, pan Józef Siemiątkowski Wicedyrektor Departamentu Legislacyjnego Rządu, stwierdził m.in. że "odesłanie w art. 69 ust. 1 do przepisu art. 50 ustawy o samorządzie województwa, który to przepis należy stosować odpowiednio - rodzi szereg problemów dotyczących wykładni tego artykułu". W piśmie z dnia 26 lutego 1999 roku pan Józef Siemiątkowski wyjaśnił że "Niewątpliwie w przepisach prawa brak jest definicji 'agencji rozwoju regionalnego', gdyż agencje te są spółkami prawa handlowego działającymi w oparciu o przepisy Kodeksu Handlowego".

Departament Prawny MSP przedstawił opinię z dnia 26 stycznia 1999 roku w której "wyraża wątpliwość, by dopuszczalne było wywodzenie z cytowanego przepisu wniosku, jakoby agencją rozwoju regionalnego w rozumieniu ustawy była spółka z o.o. lub spółka akcyjna, która działa pod firmą - Agencja Rozwoju Regionalnego. Podobnie, nie wydaje się by zamieszczenie w statucie spółki działalności na rzecz rozwoju regionalnego, jako przedmiotu przedsiębiorstwa spółki , przesądzało o uznaniu podmiotu za agencję rozwoju regionalnego w rozumieniu ustawy" oraz że "o uznaniu danej spółki za agencję rozwoju regionalnego w rozumieniu art. 69 ust. 1 ustawy powinien decydować cel zawiązania spółki. W szczególności należy rozważyć, czy podstawowym celem powstania i istnienia konkretnej spółki była działalność którą zgodnie z przyjętą praktyką i z uwzględnieniem specyfiki danego regionu można uznać za typową dla rozwoju regionalnego" i "że wobec trudności w wykładni omawianego przepisu, nieodzownym staje się odwołanie do utrwalonej praktyki administrowania gospodarką regionalną. Z tego względu, wydaje się, że każdy przypadek będzie wymagał odrębnego zbadania". Ze względu na powyższą opinię prawną wystąpiono do Rad Nadzorczych i zarządów poszczególnych spółek o przedstawienie informacji na temat działań podejmowanych w poszczególnych latach działalności spółki, dotyczących rozwoju regionalnego.

Ustosunkowując się do zarzutu pana senatora Jerzego Mokrzyckiego odnośnie niezgodności z prawem działań Ministra Skarbu Państwa na Walnym Zgromadzeniu informuję, że w Koszalińskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. w wyżej przytoczonym piśmie z dnia 8 lutego 1999 "Departament Legislacyjny Rządu wyraża opinię, iż do momentu przekazania przez Ministra Skarbu Państwa akcji Skarbu Państwa w Koszalińskiej Agencji Rozwoju Regionalnego S.A. zarządowi województwa zachodniopomorskiego prawa z tych akcji wykonuje Minister Skarbu Państwa".

Z poważaniem

Emil Wąsacz


Spis oświadczeń, oświadczenie