Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 2


Minister Zdrowia i Opieki Społecznej przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Mokrzyckiego, złożone na 32. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 35):

Warszawa, dnia 09.04.1999 r.

Sz. Pani
Prof. dr hab. Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

W odpowiedzi na oświadczenie senatora Jerzego Mokrzyckiego wygłoszone podczas 32 posiedzenia Senatu w dniu 18 marca 1999 r., przesłanego z pismem z dnia 23 marca 1999 r, (AG/043/109/99/IV), z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów uprzejmie informuję, że zgodnie z informacjami napływającymi z poszczególnych Kas Chorych, rozliczenia z zakładami lecznictwa uzdrowiskowego dokonywane są na bieżąco. Przekazywanie środków odbywa się po zakończeniu 24-dniowego turnusu lub najpóźniej do 24 dnia następnego miesiąca względnie w terminie 14 dni od daty wpływu rachunku. W przypadku leczenia trwającego powyżej 30 dni dokonuje się płatności zaliczkowych po otrzymaniu rachunku częściowego.

Szczegóły dotyczące kwot zakontraktowanych świadczeń w Uzdrowisku Połczyn-Zdrój S.A. na rok 1999 oraz przekazanych środków za miesiąc styczeń i luty przedstawiamy w poniższym zestawieniu na podstawie danych przekazywanych sukcesywnie przez Kasy Chorych.

Opóźnienia w przekazywaniu środków finansowych spowodowane były trudnościami wynikającymi z przedłużających się negocjacji oraz nieprawidłowości w wystawionych fakturach (większość faktur była wadliwa merytorycznie i rachunkowo wymagająca korekt i wyjaśnień), co znacznie wydłużało czas obiegu dokumentacji i końcowe rozliczenia finansowe dla danego miesiąca.

Ustawowym obowiązkiem Kas Chorych jest zrównoważenie w planie finansowym wpływów i wydatków. Kasy Chorych finansując świadczenia z zakresu lecznictwa uzdrowiskowego muszą czynić to w miarę posiadanych środków, tak aby zabezpieczyć potrzeby swoich ubezpieczonych i ich preferencje. Nie jest więc możliwe, aby oferty przedstawione przez wszystkie zakłady uzdrowiskowe (Kasa Opolska - 124 oferty) były zrealizowane; przekracza to bowiem znacznie możliwości finansowe Kas Chorych. Z drugiej strony jest rzeczą oczywistą, że Kasy Chorych, które na swoim obszarze posiadają uzdrowiska wieloprofilowe, zawierają kontrakty przede wszystkim z tymi uzdrowiskami z uwagi na dogodność dojazdu - co jest częstym postulatem ubezpieczonych, szczególnie rodziców dzieci wysyłanych na leczenie uzdrowiskowe z powodu schorzeń układu oddechowego i astmy, układu krążenia, narządu ruchu, przewodu pokarmowego i cukrzycy oraz osób starszych ubiegających się o skierowania do miejscowości w pobliżu miejsca zamieszkania. Tak więc rezygnacja ze świadczeń w niektórych zakładach lecznictwa uzdrowiskowego nastąpiła w związku z zakupem większej ilości świadczeń o identycznym profilu w uzdrowiskach położonych bliżej regionu.

Kasy Chorych zaprzeczają jakoby negocjacje odbywały się "na zasadzie dyktatu z pozycji silniejszego" utrzymując, że negocjacje prowadzone były na zasadach partnerstwa, a ostateczna wersja wspólnie wypracowana w czasie szeregu rozmów z przedstawicielami zakładów uzdrowiskowych. Jest rzeczą niewątpliwą, że rynek usług uzdrowiskowych stał się rynkiem klienta. Zarzut, że Kasy Chorych "nie chcą ponosić ryzyka i płacić za zamówioną liczbę skierowań wynika z niezrozumienia celów działania Kas Chorych, które zobowiązane są do dysponowania pieniędzmi swoich ubezpieczonych w sposób ekonomiczny, kupując świadczenia zgodnie z rozpoznaniem potrzeb w zakresie lecznictwa uzdrowiskowego oraz zapewniając dostępność i jakość tych świadczeń. Są to jedyne kryteria, którymi kierują się kasy przy zawieraniu umów. Finansowane są tylko zrealizowane świadczenia, a nie koszty związane z funkcjonowaniem uzdrowiska. Pokrywanie przez Kasy Chorych kosztów tzw. pustostanów jest niedopuszczalne. Tego typu roszczenia ze strony zakładów lecznictwa uzdrowiskowego są próbą przeniesienia na Kasy Chorych kosztów własnych, związanych często z niegospodarnością błędami w zarządzaniu lub zaniechaniem przekształceń koniecznych w nowej sytuacji funkcjonowania, w której wprowadzony system ubezpieczenia zdrowotnego wymusza niezbędne zmiany restrukturyzacyjne zakładów opieki zdrowotnej, nie omijając również zakładów uzdrowiskowych. Preferowane są i będą w przyszłości te zakłady, które zapewniają odpowiedni standard usług, wydobywają surowce naturalne, znajdują się w uzdrowiskach o wyjątkowych walorach klimatycznych oraz oferują konkurencyjne ceny.

Kasy Chorych opracowały plan zakupów świadczeń lecznictwa uzdrowiskowego na rok 1999 na podstawie analizy wielu czynników takich jak: potrzeby leczenia poszczególnych rodzajów schorzeń, grup wiekowych pacjentów preferencji pacjentów i lekarzy kierujących na leczenie, danych epidemiologicznych, liczby wniosków dla poszczególnych grup schorzeń i liczby zwrotów w ubiegłych latach. Generalnie liczba zakupionych świadczeń kształtuje się na poziomie realizacji z 1998 r. Niektóre Kasy Chorych faktycznie wykupiły mniejszą liczbę świadczeń w sanatoriach uzdrowiskowych w porównaniu z rokiem ubiegłym, przewidując zmniejszenie zapotrzebowania po wprowadzeniu od stycznia br. odpłatności za zakwaterowanie i wyżywienie, zwiększając jednocześnie zakontraktowaną liczbę skierowań do szpitali uzdrowiskowych zgodnie z preferencją bardziej intensywnych form leczenia uzdrowiskowego. Niejednokrotnie rozszerzono ofertę o podmioty, które do tej pory nie świadczyły tej formy usług np. o byłe sanatoria branżowe, które często oferowały lepsze warunki finansowe i bogatszy pakiet usług. Kasy Chorych dokonały również przesunięć w liczbie skierowań zakupionych w poszczególnych uzdrowiskach, które odbiegały od rozdzielnika skierowań MZiOS w latach ubiegłych. Stały rozdział miejsc na leczenie uzdrowiskowe nie uwzględniał bowiem potrzeb zdrowotnych pacjentów ani ich preferencji. Przykładem są tu ubezpieczeni w Śląskiej Regionalnej Kasie Chorych, których większość cierpi na schorzenia układu krążenia i narządu ruchu. Zbyt mała liczba skierowań do sanatoriów prowadzących leczenie tych grup schorzeń w ubiegłych latach, powodowała znaczne wydłużenie czasu na leczenie i zaleganie nie zrealizowanych wniosków. Zmiany dotyczyły również liczby zakupionych świadczeń w uzdrowiskach nizinnych i nadmorskich kosztem uzdrowisk górskich i podgórskich zgodnie z życzeniami pacjentów.

W niektórych przypadkach, w których zakłady lecznictwa uzdrowiskowego stawiały twarde warunki dot. stawki osobodnia (np. wzrost o ponad 100% w stosunku do roku 1998) znacznie przekraczające racjonalne granice, kasy rezygnowały z zakupu tych świadczeń z uwagi na ograniczenie posiadanych środków, co mogło faktycznie zmniejszyć liczbę świadczeń zakontraktowanych przez te zakłady. Z drugiej strony fakt, że Kasy Chorych nie zawierają umów ze wszystkimi zakładami lecznictwa uzdrowiskowego nie jest jednoznaczny z brakiem dostępności do świadczeń. Wręcz przeciwnie. Pozwoliło to na skrócenie okresu rozpatrywania skierowań (w Kasie Łódzkiej do miesiąca), a ich wypełnianie jest dokładniejsze i lepiej określa profil leczenia. Ubezpieczeni zaskoczeni niejednokrotnie szybkim potwierdzeniem skierowania, rezygnują często z wyjazdu (Kasa Łódzka 114 rezygnacji od 1-go stycznia 1999 r.).

Kasy Chorych nie finansują działalności statutowej zakładów lecznictwa uzdrowiskowego. Inwestycje, remonty, wymiana sprzętu medycznego, infrastruktura okołouzdrowiskowa należą do zadań właściciela, czyli organu założycielskiego, którym jest najczęściej samorząd lokalny.

Przedstawiciele Kas Chorych uważają ujednolicenie stawek za koszty leczenia sanatoryjnego za niezbyt szczęśliwy pomysł, ponieważ różne koszty w poszczególnych profilach leczniczych, standard bazy hotelowej i wyżywienie, poziom przygotowania kadry, organizacja i zarządzanie zakładami, a także liczba zakontraktowanych świadczeń muszą wpływać na zróżnicowanie stawek.

Można jedynie oczekiwać, że renegocjacje umów Kas Chorych z uzdrowiskami po zakończeniu I-go kwartału 1999 r. umożliwią wprowadzenie zmian zgodnie z faktycznym zapotrzebowaniem na świadczenia, satysfakcjonując ubezpieczonych oraz partnerów umowy.

Z poważaniem
Z up. Ministra Zdrowia i Opieki Społecznej
Pełnomocnik Rządu do Spraw Wprowadzenia
Powszechnego Ubezpieczenia Zdrowotnego
Podsekretarz Stanu
Anna Knysok


Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 2