Spis oświadczeń, oświadczenie


Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Ireneusza Michasia, złożone na 53. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 59):

Warszawa, 27.04. 2000 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na oświadczenie Senatora Ireneusza Michasia z 53 posiedzenia Senatu RP w sprawie bezrobocia na terenie byłego województwa ciechanowskiego, załączone przy piśmie z dnia 7 kwietnia br. przekazanym przez Kancelarię Prezesa Rady Ministrów (nr DSPR 440-21/00) informuję, że:

1. Rząd RP z niepokojem przyjmuje informacje o wzroście bezrobocia w kraju.

Sytuacja taka wynika z powodów demograficznych (wzrost ludności w wieku produkcyjnym) oraz gospodarczych, wśród których ujawnia się w szczególności konieczność restrukturyzacji wielu branż przemysłowych i sfery usług publicznych. W styczniu br. Rada Ministrów zatwierdziła Narodową Strategię Wzrostu zatrudnienia i rozwoju Zasobów Ludzkich w latach 2000-2006. Strategia jest dokumentem, który będzie impulsem do podjęcia działań interwencyjnych i zapobiegających rozszerzaniu się bezrobocia. Obecnie trwają prace nad sporządzeniem Narodowego Planu Działań na Rzecz Zatrudnienia na lata 2000-2001 w oparciu o ww. Strategię. Zapisane w nim będą szczegółowe działania operacyjne wraz ze wskazaniem podmiotów odpowiadających za ich realizację i opisem spodziewanych efektów.

Działania te zawierają się w czterech podstawowych kategoriach:

- wzroście tzw. "zatrudnialności" (co oznacza wyposażanie ludzi w lepsze, niż dotąd atrybuty dające większe szanse na bycie zatrudnionym),

- promocji równości szans na rynku pracy dla różnych grup społecznych,

- rozwoju przedsiębiorczości,

- poprawie zdolności adaptacyjnych przedsiębiorstw i ich pracowników do nowych warunków rynku pracy.

Lista działań w obrębie każdej z tych kategorii jest bardzo szeroka a stosowane rozwiązania mają wielowymiarowy charakter. Wzrost "zatrudnialności" realizowany będzie głównie poprzez rozwój systemu edukacji i poprawę jego jakości. W szczególności chodzi o dostosowanie treści i form kształcenia do warunków zatrudnieniowych tak, aby zwiększyć indywidualne możliwości znalezienia pracy w sytuacji rosnącego popytu na wysokie i specjalistyczne kwalifikacje zawodowe.

Zasada ta będzie także przesłanką wspierania osób bezrobotnych. Preferowane będą te programy działań na rzecz osób bezrobotnych, które przyczyniają się do zdobywania nowych i poszukiwanych na rynku umiejętności.

Rozwój przedsiębiorczości osiągany będzie przez liberalizację warunków tworzenia podmiotów gospodarczych oraz tworzenie zachęt finansowych dla przedsiębiorców. Chodzi tu zarówno o upowszechnianie systemu pożyczek i dotacji na określonego rodzaju działalność gospodarczą, jak też o modyfikowanie systemu podatkowego. Proponowane będą rozwiązania zachęcające do podejmowania inicjatyw gospodarczych i zmniejszania nadmiernego ryzyka z tym związanego. Rozszerzone będą formy doradztwa gospodarczego i zakres wsparcia dla regionalnych i lokalnych instytucji działających w obszarze przedsiębiorczości. Procesy te jednak nie będą miały charakteru jednorazowego aktu, ale następować będą stopniowo.

Jeśli chodzi o poprawę zdolności adaptacyjnych przedsiębiorstw i ich pracowników to przewiduje się w tym zakresie m.in. przedsięwzięcia kierunkowe, jak:

- zwiększenie elastyczności pracy,

- ograniczanie kosztów pracy,

- zmianę mechanizmów ustalania płacy minimalnej,

- zmianę przepisów regulujących stosunki pracy,

- doskonalenie regulacji prawnych dialogu społecznego,

- wspieranie mobilności pracowników

Powyższe działania mają charakter systemowy. Realny przyrost miejsc pracy w Polsce będzie funkcją realnego rozwoju gospodarczego. Rząd traktuje poziom zatrudnienia, jako zmienną wynikową tego rozwoju uznając, że mechanizmy pobudzające gospodarkę zaowocują także wzrostem zatrudnienia. W tym sensie nie przewiduje się bezpośrednich działań interwencyjnych na rynku pracy, które miałyby zapewniać zatrudnienie typu socjalnego.

2. Chciałbym poinformować także, że zgodnie z Rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 21 grudnia 1999 r. (Dz.U. z dnia 30 grudnia 1999 r.) w sprawie określenia powiatów (gmin) zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym, gmina wiejska Mława oraz gminy: Dzierzgowo, Lipowiec Kościelny, Radzanów, Strzegowo, Stupsk, Szereńsk, Szydłowo, Wietrznia Kościelna i Wiśniewo zostały uznane za zagrożone szczególnie wysokim bezrobociem. Na podstawie odrębnych przepisów są tam stworzone szczególne instrumenty ekonomiczno-finansowe i inne preferencje w celu ograniczenia bezrobocia i jego skutków.

W szczególności należy wskazać na zastosowanie Rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 18 sierpnia 1999 r. w sprawie trybu i warunków przyznania dotacji z budżetu państwa na dofinansowanie inwestycji infrastrukturalnych realizowanych w systemie robót publicznych jako zadanie własne gmin zagrożonych szczególnie wysokim bezrobociem strukturalnym (Dz.U. z dnia 26 sierpnia 1999 r.).

Z poważaniem

Longin Komołowski


Spis oświadczeń, oświadczenie