Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Ireneusza Michasia, złożonym na 50. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 55), przekazał Minister Zdrowia:
Warszawa, dn.2000-02-16
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 31 stycznia 2000 r. znak: AG/043/17/2000/IV oświadczeniem Pana Senatora Ireneusza Michasia w sprawie funkcjonowania urzędów pracy po dniu 1 stycznia 2000 roku uprzejmie informuję, co następuje:
Do końca 1999 r. wojewódzkie i powiatowe urzędy pracy funkcjonowały jako rządowa administracja specjalna (nie zespolona) i podlegały Prezesowi Krajowego Urzędu Pracy. Decyzję o podporządkowaniu urzędów pracy samorządom terytorialnym, podjął Parlament, przyjmując takie właśnie rozwiązanie w ustawie z dnia 24 lipca 1998 r. o zmianie niektór
ych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U. Nr 106, poz. 668 z późn. zm.).Jednocześnie nadmieniam, że w rządowym projekcie powyższej ustawy, przyjętym przez Radę Ministrów i skierowanym w dniu 21 kwietnia 1998 r. do Sejmu RP, proponowane było utrzymanie funkcjonowania urzędów pracy jako administracji specjalnej, przy równoczesnym zwiększeniu kompetencji samorządów terytorialnych w zakresie realizacji polityki zatrudnienia i przeciwdziała
nia bezrobociu.Odnosząc się do niektórych kwestii przedstawionych w oświadczeniu Pana Senatora Ireneusza Michasia pragnę podkreślić, że Konwencje Międzynarodowej Organizacji Pracy, a w szczególności Konwencje Nr 2 i 88, a także zlecenia Konferencji Ogólnej MOP nr 83 i 158, nie zawierają postanowień dotyczących bezwzględnego obowiązku funkcjonowania urzędów pracy jako administracji rządowej.
Nie przewiduje takiego obowiązku również o Układ o Stowarzyszeniu Polski ze Wspólnotami Europejskim, choć faktem jest, że w państwach Unii Europejskiej obsługą bezrobocia i łagodzeniem jego negatywnych skutków zajmują się przede wszystkim wyspecjalizowane służby, funkcjonujące jako administracja rządowa lub pod ścisłym nadzorem i kontrolą rządu.
Pan Senator Ireneusz Michaś wyraża w swoim oświadczeniu również zaniepokojenie dotyczące dalszego funkcjonowania systemu informatycznego PULS. Trudno nie zgodzić się z przedstawionymi w tym zakresie obawami, jednak z uwagi na fakt, że całość prac związanych z wdrożeniem systemu informatycznego PULS jest koordynowana oraz nadzorowana przez Krajowy Urząd Pracy, wyrażam przekonanie, że dotychczas poniesione nakłady nie zostaną zmarnotrawione i funkcjonował będzie w urzędach pracy jednolity system informatyczny. Między innymi w tym celu w przepisach ustawy z dnia 21 stycznia 2000 r. o zmianie niektórych ustaw związanych z funkcjonowaniem administracji publicznej (oczekującej na podpis Prezydenta RP), zawarty został przepis upoważniający i zobowiązujący Prezesa Krajowego Urzędu Pracy do nadzorowania systemu informatycznego w organach zatrudnienia.
Przejęcie urzędów pracy przez samorządy wojewódzkie i powiatowe utrudni zapewne realizowanie programów na rzecz przeciwdziałania bezrobociu o zasięgu większym niż jeden powiat (lub obszar działania powiatowego urzędu pracy). Pragnę jednak nadmienić, że dotychczasowe doświadczenia wskazują, że z uwagi na małą mobilność siły roboczej w Polsce, programy rynku pracy obejmują przede wszystkim bezrobotnych zamieszkałych na obszarze działania jednego ur
zędu pracy.Odnośnie kontroli efektywności programów rynku pracy uprzejmie informuję, że zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 1999 r. w sprawie algorytmu przekazywania środków Funduszu Pracy samorządom wojewódzkim i powiatowym (Dz.U. Nr 109, poz. 1237) - część środków Funduszu Pracy (do 50%) na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu przekazywana będzie samorządom po zawarciu kontraktów zawieranych z Prezesem Krajowego Urzędu Pracy. Kontrakty te określać będą między innymi założone w
skaźniki efektywności wykorzystania przyznanych środków oraz ustalenia dotyczące standardu realizowanych programów. Istnieje również możliwość kontroli wykorzystania środków Funduszu Pracy.Ponadto zgodnie z przepisami ustawy o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu, ustalane będą standardy realizacji przez organy zatrudnienia zadań określonych w ustawie, które także powinny przyczynić się do racjonalnego wykorzystania środków Funduszu Pracy.
Przedstawiając powyższe informacje,
z szacunkiem
Longin Komołowski