Minister Pracy i Polityki Socjalnej odpowiadając na oświadczenie złożone przez
Pana senatora Ireneusza Michasia podczas 21. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 25), poinformował:Warszawa, dnia 30.11.1998 r.
Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
Odpowiadając na oświadczenie złożone przez Pana Senatora Ireneusza Michasia podczas 21 posiedzenia Senatu RP w dniu 28 października 1998 roku w sprawie domów pomocy społecznej przekazanego mi przez Panią Marszałek przy piśmie z dnia 30 października 1998 r. Nr AG/043/218/98/IV uprzejmie informuję:
Propozycja Pana Senatora Ireneusza Michasia zachowania w kompetencjach administracji rządowej zadania pomocy społecznej polegającego na organizowaniu usług o określonym standardzie w domach pomocy społecznej o zasięgu ponadgminnym w świetle art. 64 pkt 4 ustawy z dnia 17 sierpnia 1998 r. o zmianie niektórych ustaw określających kompetencje organów administracji publicznej - w związku z reformą ustrojową państwa (Dz.U. Nr 106, poz. 668) nie jest możliwy do zrealizowania, gdyż to zadanie pomocy społecznej zostało przekazane samorządowi powiatowemu.
Wychodząc naprzeciw sygnalizowanej przez Pana Senatora potrzebie przygotowania rozwiązań dających możliwość prowadzenia i finansowania domów pomocy społecznej przez powiat pragnę poinformować, iż w okresie przejściowym, do czasu uchwalenia nowej ustawy o pomocy społecznej w przygotowywanym projekcie ustawy o dochodach jednostek samorządu terytorialnego w latach 1999-2000 zaproponowano mechanizm dotowania z budżetu państwa powiatów prowadzących ponadgminne domy pomocy społecznej. Wyrażam przekonanie, iż dotacje które przekazywane będą od 1999 r. powiatom prowadzącym ponadgminne domy pomocy społecznej umożliwią im realizowanie tego zadania na poziomie zbliżonym do standardów podstawowych usług jakie powinny być zapewniane mieszkańcom domów pomocy społecznej. Ponadto informuję, iż w § 5 projektu rozporządzenia Ministra do Spraw Zabezpieczenia Społecznego w sprawie szczegółowych zasad ustalania dotacji z budżetu państwa na finansowanie domów pomocy społecznej przewidziano taki sposób dotowania tego zadania pomocy społecznej, który umożliwi umieszczanie w domach pomocy społecznej osób z tych powiatów, na terenie których nie będzie funkcjonował żaden taki dom.
Jeśli idzie o sprawę dotyczącą zakładów pracy chronionej to pragnę stwierdzić, iż część wynagrodzenia odpowiadającą należnej od pracownika składce na ubezpieczenie emerytalne i chorobowe od 1 stycznia 1999 r. będzie finansował Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych, podobnie jak część kosztów osobowych pracodawcy odpowiadającą należnej składce na ubezpieczenie wypadkowe. Natomiast część kosztów osobowych pracodawcy odpowiadającą należnej od pracodawcy składce na ubezpieczenie emerytalne i rentowe sfinansuje budżet państwa. Przyjęte rozwiązania są korzystne dla pracodawców i z pewnością nie stanowią zagrożenia dla funkcjonowania chronionego rynku pracy.
Pozostaję z szacunkiem
Longin Komołowski