Spis oświadczeń, oświadczenie


Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Gospodarki przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Markowskiego, złożone na 67. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 73):

Warszawa, 29 listopada 2000 r.

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Pani Alicja Grześkowiak

Szanowna Pani Marszałek

Odpowiadając na pismo z dnia 3 listopada 2000 roku, znak: AG/043/344/2000/IV, przedstawiam informacje dotyczące Kopalni Węgla Kamiennego "Budryk" S.A., będące odpowiedzią na pytania zawarte w oświadczeniu Senatora Jerzego Markowskiego na 67. posiedzeniu Senatu w dniu 26 października 2000 r.

Skarb Państwa posiada wierzytelności w stosunku do Kopalni Węgla Kamiennego "Budryk" S.A .w związku ze spłatą przez Ministra Finansów poręczonych kredytów bankowych przeznaczonych na realizowaną przez kopalnię inwestycję centralną pn. "Budowa Kopalni Węgla Kamiennego "Budryk" o zdolności wydobywczej 20 tys. t/dobę". Powyższa inwestycja centralna realizowana od 1979 r., przerwana w 1990 r., a następnie wznowiona w 1991 r., finansowana była przede wszystkim kredytami bankowymi poręczonymi przez Skarb Państwa. W roku 1994 Skarb Państwa objął ww. kredyty 100% poręczeniem.

W wyniku trwałej utraty zdolności kredytowej przez KWK Budryk S.A. Ministerstwo Finansów spłaca kredyt bankowy wykorzystywany przez tę kopalnię w kwocie ok. 900 mln zł, z tego do dnia 30 czerwca br. spłaciło kwotę 408 mln zł (Ministrowi Finansów przysługują również odsetki ustawowe od powyższej kwoty).

W wyniku zawartego przez KWK Budryk S.A. w czerwcu 1998 r. układu sądowego z wierzycielami Ministerstwo Finansów oraz banki kredytujące zredukowały wierzytelności wobec KWK Budryk S.A. o 70%. Pozostałe 30% wierzytelności- ogółem w kwocie ok. 270 mln zł - miało podlegać spłacie przez Kopalnię na rzecz Ministerstwa Finansów oraz banków. Na mocy tego układu pozostała po redukcji wierzytelność została rozłożona na 12 rat płatnych co pół roku do 2004 r.

Budryk S.A. nie realizuje spłaty zadłużenia objętego układem w stosunku do wierzycieli instytucjonalnych, co daje wierzycielom podstawy do żądania uchylenia układu i w konsekwencji ogłoszenia upadłości. Ogłoszenie upadłości Kopalni skutkowałoby utratą przez Kopalnię koncesji na wydobywanie węgla, co wiązałoby się z koniecznością fizycznej likwidacji nowoczesnego, nowopowstałego zakładu górniczego.

Do spłaty przez Ministra Finansów na rzecz banków w latach 2000-2004 z tytułu umów poręczeń zawartych 18 grudnia 1995 r. pozostała kwota 434 mln zł.

Ponieważ przewidywana jest prywatyzacja KWK "Budryk" S.A., Minister Finansów w uzgodnieniu z Ministrem Gospodarki i Ministrem Skarbu Państwa podjął decyzję o wystąpieniu do Rady Ministrów o wyrażenie zgody na sprzedaż wierzytelności Skarbu Państwa wobec kopalni na rzecz inwestora strategicznego.

W związku z uchwaleniem przez Radę Ministrów w dniu 7 listopada br. wnioskowanej uchwały, przedmiotem sprzedaży będzie dotychczasowa wierzytelność regresowa Skarbu Państwa istniejąca na dzień zawarcia umowy sprzedaży wraz z należnymi odsetkami ustawowymi za zwłokę, jak również przyszła wierzytelność regresowa, która będzie wynikać ze spłat dokonywanych przez poręczyciela - Ministra Finansów, której maksymalna wartość w przypadku pełnej spłaty kredytu przez Ministra Finansów może osiągnąć kwotę 434 mln zł oraz odsetki ustawowe od tej kwoty. Przyszła wierzytelność zostałaby zaproponowana do sprzedaży inwestorowi strategicznemu.

Należy zauważyć, iż § 3 ust. 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 2 września 1997 r. w sprawie warunków i trybu sprzedaży Skarbu Państwa z tytułu udzielonych poręczeń i gwarancji, zmiany wierzytelności na akcje (udziały), rozłożenia na raty oraz umorzenia wierzytelności w całości lub w części (Dz.U. Nr 106, poz. 683) przewiduje możliwość sprzedaży przez Ministra Finansów wierzytelności z pominięciem publicznych trybów ze względu na szczególne znaczenie dla gospodarki narodowej.

Oferta sprzedaży wierzytelności o tak dużej wartości w trybie publicznych może doprowadzić do wrogiego przejęcia kopalni i w przyszłości zagrozić jej dalszej egzystencji. Biorąc pod uwagę specyfikę podmiotu oraz fakt, że kopalnia ta jest nowoczesnym obiektem, uzasadniona jest konieczność skierowania oferty sprzedaży na rzecz inwestora, który zapewni uzdrowienie jej kondycji finansowej, w konsekwencji umożliwi dalsze funkcjonowanie kopalni.

Działania powyższe pozwolą na uwzględnienie w procesie prywatyzacji problemu restrukturyzacji zadłużenia KWK "Budryk" S.A. wobec Skarbu Państwa.

Należy zaznaczyć, że ewentualną sprzedaż Kopalni "Budryk" S.A. inwestorowi strategicznemu poniżej wartości wynikającej z prawidłowego obliczenia, uwzględniającego wartość spłaconych rat kredytów, wymagać będzie odrębnej akceptacji Rady Ministrów zgodnie z art 39 ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (Dz.U. Nr 155, poz. 1014 z późniejszymi zmianami).

Prywatyzacja Kopalni "Budryk" S.A. będzie realizowana przy zapewnieniu większościowego udziału Skarbu Państwa w jej kapitale. Oferty prywatyzacji Kopalni "Budryk" S.A. będą kierowane do inwestorów gwarantujących dokapitalizowanie Kopalni i uzdrowienie jej kondycji finansowej, co w konsekwencji umożliwi efektywne funkcjonowanie tego nowoczesnego zakładu pracy.

Celem prywatyzacji jest dokapitalizowanie Spółki, zabezpieczenie jej stabilnego funkcjonowania i nie pogarszanie przy tym sytuacji Skarbu Państwa, a wręcz przeciwnie, stworzenie gwarancji odzyskania 100% należności w efekcie prywatyzacji Spółki.

Z wyrazami szacunku

Janusz Steinhoff


Spis oświadczeń, oświadczenie