Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Zdrowia przekazał informację w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Markowskiego, złożonym na 61. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 65):

Warszawa, 26 lipca 2000 r.

Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek

W odpowiedzi na oświadczenia Pana Senatora Jerzego Markowskiego podczas 61 posiedzenia Senatu Rzeczypospolitej Polskiej w dniu 29 czerwca 2000 r., przekazane przy piśmie znak: AG/043/209/2000/IV, uprzejmie informuję, że w celu wyjaśnienia przedmiotowych spraw zwrócono się do Śląskiej Regionalnej Kasy Chorych.

Odnosząc się do oświadczenia Pana Senatora w sprawie prawidłowego funkcjonowania Instytutu Onkologii w Gliwicach w świetle niepełnego finansowania usług i porad medycznych przez Śląską Regionalną Kasę chorych w Katowicach uprzejmie informuję, iż zgodnie z informacją uzyskaną w Śląskiej Regionalnej Kasie Chorych w zakresie kontraktu na rok 2000 z Instytutem Onkologii w Gliwicach, efekt finansowy powyższego jest o 13,5% wyższy w porównaniu do roku ubiegłego.

Wymieniony świadczeniodawca realizuje usługi medyczne dla ubezpieczonych w Śląskiej Regionalnej Kasie Chorych w ramach: lecznictwa stacjonarnego, specjalistycznej opieki ambulatoryjnej, diagnostyki i terapii wysokospecjalistycznej. Możliwości Instytutu w zakresie wykorzystania zasobów kadrowych oraz sprzętu oszacował i przedstawił świadczeniodawca w ofercie. Liczba zakontraktowanych przez Kasę Chorych świadczeń jest zgodna z przedstawioną ofertą lub niewiele odbiega od propozycji zakładu, co widać w tabeli nr 1, natomiast zmniejszenie osobodni na oddziale chemioterapii wynika z wprowadzenia odrębnego rozliczania hospitalizacji związanych z wykonywaniem zabiegów chemioterapii.

Należy podkreślić, że odpowiadając na zwiększone zapotrzebowanie na świadczenia z zakresu onkologii, Śląska Regionalna Kasa Chorych w dniu 23 maja 2000 roku przeprowadziła z powyższą jednostką renegocjacje, które doprowadziły do zakontraktowania w bieżącym roku większej ilości świadczeń w każdym z omawianych powyżej zakresów, mimo że nie wszystkie pracownie i poradnie zrealizowały w pełni ubiegłoroczną umowę.

Tabela 1.

Kontakt na rok 2000 w porównaniu z przedstawioną przez Instytut Onkologii ofertą

Nazwa usługi

Liczba usług

Zakontraktowanych w 2000 r.

Liczba usług

przedstawiona

w ofercie na rok 2000

Hospitalizacja na oddziale medycyny nuklearnej

1136

1046

Osobodzień na oddziale chemoterapeutycznym

2500

5645

Hospitalizacja na oddziale ginekologicznym

972

972

Hospitalizacja na oddziale chirurgii onkologicznej

1047

1057

Osobodzień na oddziale radioterapii ogólnej

28788

29553

Porada w poradni endokrynologicznej

7689

7609

Porada w poradni onkologicznej

80001

83336

Zabieg chemoterapeutyczny (w zakładach lecznictwa zamkniętego)

10610

10610

Seans w pracowni brachyterapii

1416

1451

Seans w pracowni radio terapii

63996

66501

Badanie w pracowni rezonansu magnetycznego (NMR)

3504

3754

Badanie w pracowni tomografii komputerowej (TK)

5354

5674

Tabela 2.

Liczba wykonanych i zakontraktowanych usług w 1999 r.

Nazwa usługi

Liczba usług

wykonana

w 2000 r.

Liczba usług

Planowana

do wykonania

w 1999 r.

Porada w poradni endokrynologicznej

6775

8000

Porada w poradni onkologicznej

70740

80000

Badanie w pracowni rozonansu magnetycznego (NMR)

3300

3968

Badanie w pracowni tomografii komputerowej (TK)

4865

5000

Zabieg w pracowni radioterapii

61857

61000

Zabieg w pracowni radioterapii (brachyterapia)

1622

2480

Hospitalizacja na oddziale medycyny nuklearnej

1265

1300

Hospitalizacja na oddziale chemoterapeutycznym

1985

1400

Hospitalizacja na oddziale radioterapii ogólnej

492

470

Hospitalizacja na oddziale radioterapii ogólnej

459

450

Hospitalizacja na oddziale chirurgii ogólnej

1013

930

Hospitalizacja na oddziale ginekologii

888

822

W związku z powyższym informacje o braku pełnej umowy z Śląską Regionalną Kasą Chorych nie znajdują potwierdzenia.

Nie można także pomijać faktu, iż w Instytucie Onkologii leczą się również pacjenci należący do innych Kas chorych i Instytut uzyskuje z tego tytułu, na podstawie umów, znaczne środki finansowe.

Ponadto, Instytut realizuje procedury wysokospecjalistyczne finansowane z budżetu Ministerstwa Zdrowia.

Śląska Regionalna Kasa Chorych nie jest jedynym płatnikiem dla Instytutu, nie można więc oczekiwać, że spełni wszystkie oczekiwania finansowe Instytutu.

Uprzejmie informuję, że Minister Zdrowia nie posiada uprawnienia do ingerowania w działalność Kasy Chorych.

Należy dodać, iż stosownie do przepisów ustawy z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. Nr 28, poz. 153 z późn. zm.) Kasa Chorych jest samorządną instytucją ubezpieczenia zdrowotnego, reprezentującą ubezpieczonych, posiadającą osobowość prawną. Kasa Chorych zapewnia ubezpieczonym w ramach posiadanych środków finansowych świadczenia określone w ustawie; w tym celu gromadzi środki finansowe, zarządza nimi oraz zawiera umowy ze świadczeniodawcami.

Ponadto informuję, że samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej prowadzi gospodarkę finansową na zasadach określonych zgodnie z ustawą z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm).

Z posiadanych środków i uzyskiwanych przychodów pokrywa koszty działalności i zobowiązań oraz samodzielnie gospodaruje przekazanymi w nieodpłatne używanie nieruchomościami i majątkiem Skarbu Państwa lub komunalnym oraz majątkiem własnym (otrzymanym i zakupionym).

Sposoby uzyskiwania środków finansowych przez zakład opieki zdrowotnej enumeratywnie określa przepis art. 54 ust. 1 wymienionej ustawy, w tym środki finansowe uzyskiwane z odpłatnych świadczeń zdrowotnych udzielanych na zlecenie, środki na realizację zadań i programów zdrowotnych oraz pochodzące z darowizn, zapisów spadków i ofiarności publicznej.

Dodać należy, że samodzielny publiczny zakład opieki zdrowotnej decyduje sam o podziale zysku i we własnym zakresie pokrywa ujemny wynik finansowy. Zakład opieki zdrowotnej wraz ze statusem samodzielności uzyskuje możliwość gromadzenia środków finansowych oraz osiągania i dysponowania nadwyżką finansową, możliwość pozyskiwania środków finansowych na inwestycje.

Zakład opieki zdrowotnej, jak każdy inny podmiot funkcjonujący w gospodarce rynkowej zobowiązany jest do minimalizowania kosztów (poprzez niższe koszty zaopatrzenia wykorzystanie sprzętu) ekonomicznego wykorzystywania posiadanych zasobów oraz zmian w strukturze zarządzania zakładem.

Nie można pominąć także przepisu 54 ust. 1 pkt 3, na mocy którego zakład może uzyskiwać środki finansowe z wydzielonej działalności gospodarczej.

Ubezpieczenie zdrowotne realizowane przez Kasę Chorych oparte jest na zasadach gospodarności i celowości. Przy zawieraniu umów Kasa Chorych obowiązana jest do przestrzegania zasady zrównoważenia wydatków z przychodami Kasy Chorych. Świadczenia zdrowotne są udzielane ubezpieczonym w ramach środków finansowych posiadanych przez Kasę Chorych.

W tej sytuacji składki na ubezpieczenie zdrowotne nie mogą być traktowane jako wyłączne źródło przychodów zakładów opieki zdrowotnej oraz zapewniające finansowanie wszystkich potrzeb bieżących, do tego likwidacji zaniedbań i braków.

Odpowiadając na zarzut nieprawidłowości powstałych w trakcie przejmowania majątku byłego już Górnośląskiego Szpitala Onkologicznego przez Instytut Onkologii pod nadzorem Ministerstwa Zdrowia uprzejmie informuję, że zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 10 listopada 1999 r. w sprawie szczegółowego zakresu działania Ministra Zdrowia (Dz.U. Nr 91, poz. 1036 oraz z 2000 r. Nr 8, poz. 106) - Górnośląski Szpital Onkologiczny w Gliwicach oraz Centrum Onkologii - Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie (którego oddział znajduje się w Gliwicach) znalazły się w wykazie organów i jednostek organizacyjnych podległych lub nadzorowanych przez Ministra Zdrowia.

Zgodnie z art. 36 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, zarządzeniem Nr 33 Ministra Zdrowia z dnia 4 lutego 2000 r. Minister Zdrowia zlikwidował Górnośląski Szpital Onkologiczny w Gliwicach przy ul. Armii Krajowej 16a, (działający w formie samodzielnie publicznego zakładu opieki zdrowotnej).

W świetle art. 53a ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, podmiot, który utworzył publiczny zakład opieki zdrowotnej sam decyduje o przeznaczeniu majątku zakładu, po zaspokojeniu wierzytelności.

Na mocy wymienionego zarządzenia, zadania i mienie likwidowanego szpitala wraz z jego prawami oraz zobowiązaniami przekazano Centrum Onkologii - Instytutowi im. Marii Skłodowskiej-Curie, oddziałowi w Gliwicach, zaś pracownicy likwidowanego szpitala zostali pracownikami Centrum Onkologii Instytutu im. Marii Skłodowskiej-Curie, Oddział w Gliwicach.

Uprzejmie informuję Pana Senatora, że zostały spełnione wymogi określone w art. 43 ust. 2 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej; projekt zarządzenia o likwidacji Górnośląskiego Szpitala Onkologicznego poparła Komisja Promocji i Ochrony Zdrowia Sejmiku Wojewódzkiego (uchwałą z dnia 11 stycznia 2000 r. Komisja podtrzymała swoje wcześniejsze stanowisko o utworzeniu jednej jednostki, wyrażone w uchwale z dnia 26 kwietnia 1999 r. nr I/7/2/9) oraz przewodniczący Sejmiku Województwa Katowickiego (pismo z dnia 12 stycznia 2000 r., znak: KS/88/2000) i Wojewoda Śląski (pismo z dnia 10 stycznia 2000 r., znak: SZ.IV.53/1/00).

Należy dodać, iż na mocy porozumienia zawartego w dniu 3 lutego 2000 r. w sprawie przejęcia przez Centrum Onkologii - Instytut im. Marii Skłodowskiej-Curie w Gliwicach likwidowanego Górnośląskiego Szpitala Onkologicznego w Gliwicach pomiędzy Ministrem Zdrowia reprezentowanym przez Sekretarza Stanu Macieja Piróga a Centrum Onkologii - Instytutem im. Marii Skłodowskiej-Curie w Warszawie reprezentowanym przez Dyrektora Naczelnego Instytutu im. M. Skłodowskiej-Curie, pana Marka Nowackiego oraz Dyrektora Gliwickiego Oddziału instytutu im. M. Skłodowskiej-Curie, Pana Bogusława Maciejewskiego ustalono, że:

- Minister Zdrowia przekazuje Centrum Onkologii - Instytutowi im. M. Skłodowskiej-Curie w Warszawie zadania i mienie likwidowanego szpitala, prawa i zobowiązania likwidowanego szpitala na dzień 10 maja 2000 r.

- Centrum Onkologii - Instytut im. M. Skłodowskiej-Curie w Warszawie przejmuje zadania i mienie likwidowanego szpitala oraz prawa i zobowiązania likwidowanego szpitala na dzień 10 maja 2000 r.

- Centrum Onkologii w Warszawie zobowiązuje się przekazać przejęty szpital swojemu oddziałowi w Gliwicach, a reprezentujący ten Oddział oświadcza, że mienie, zadania, prawa i zobowiązania likwidowanego szpitala przejmie oraz, że stanie się stroną w stosunkach pracy z dotychczasowymi pracownikami szpitala na zasadach wynikających z art. 23 Kodeksu pracy.

- Przekazanie szpitala nastąpi w drodze protokolarnej: w tym celu została powołana 5 osobowa Komisja zdawczo-odbiorcza.

Należy dodać, iż wszelkie czynności wymienione w zarządzeniu i porozumieniu przeprowadzono pod nadzorem Komisji zdawczo-odbiorczej, zgodnie z obowiązującymi przepisami prawa, w szczególności art. 56-58 i 61 ustawy o zakładach opieki zdrowotnej, w związku z przepisami ustawy z dnia 29 września 1994 r. o rachunkowości - Dz.U. Nr 121, poz. 591 z późn. zm.), oraz przepisami dotyczącymi amortyzacji środków trwałych (z wymienionych czynności Komisja zdawczo-odbiorcza sporządziła protokoły). Powyższe zweryfikuje także badany przez biegłych bilans.

W świetle powyższego, wydaje się pochopnym, wyciąganie tak daleko idących wniosków o istnieniu nieprawidłowości powstałych w trakcie przejmowania majątku.

Z poważaniem

Z up. MINISTRA ZDROWIA

Pełnomocnik Rządu do Spraw Wprowadzenia

Powszechnego Ubezpieczenia Zdrowotnego

PODSEKRETARZ STANU

Anna Knysok


Spis oświadczeń, oświadczenie