Spis oświadczeń, oświadczenie 1, oświadczenie 2


Minister Gospodarki złożył wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Jerzego Markowskiego, wygłoszonym na 36. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 39):

Warszawa, 1999-06-30

Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak

W odpowiedzi na pismo z dnia 26 maja 1999 r. znak AG/043/228/99/IV w sprawie oświadczeń złożonych przez Pana Senatora Jerzego Markowskiego podczas 36 posiedzenia Senatu RP w dniu 21 maja 1999 roku wyjaśniam, co następuje:

I. W sprawie oświadczenia dotyczącego odwołania z zajmowanego stanowiska prezesa BSW S.A. - pana Leszka Kucytowskiego informuję, iż Ministerstwo Gospodarki nie było autorem przywołanego przez Pana Senatora "wzorcowego programu naprawczego dla Bytomskiej Spółki Węglowej S.A. zaakceptowanego uroczyście w 1998 roku przez trzech ministrów".

Program uzdrowienia gospodarki, jaki spółka ta przygotowała w 1997 r., uzyskał, zawierającą szereg uwag, opinię Ministerstwa Gospodarki. Ostatecznie program ten został zatwierdzony przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy w roku 1998.

W dniu 30 czerwca 1998 r. Rada Ministrów RP przyjęła program rządowy "Reforma górnictwa węgla kamiennego w Polsce w latach 1998-2002". Realizacja tego programu wymagała przygotowania przez podmioty górnictwa biznes planów na lata 1998-2002. Bytomska Spółka Węglowa S.A. przygotowała, spełniający zasadnicze cele postawione w rządowym programie reformy, "Biznes Plan na lata 1998-2002", który został zatwierdzony przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy. Jego uszczegółowienie stanowi "Plan Techniczno-Ekonomiczny Spółki na rok 1999". Realizacja zadań założonych w planach techniczno-ekonomicznych spółek jest nieodzownym warunkiem realizacji reformy górnictwa. Zarząd Bytomskiej Spółki Węglowej, podobnie jak zarządy innych spółek, w podpisanych umowach menedżerskich, został zobligowany do realizacji zadań kwartalnych wynikających z planu techniczno-ekonomicznego.

Tymczasem w I kwartale 1999 r. Bytomska Spółka Węglowa S.A. uzyskała wyniki znacząco gorsze od założonych w ich planie techniczno-ekonomicznym na ten okres:

Jednocześnie w I kwartale br. Bytomska Spółka Węglowa S.A. nie dopełniła warunku realizacji postępowania oddłużeniowego, wynikającego z ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o dostosowaniu górnictwa węgla kamiennego do funkcjonowania w warunkach gospodarki rynkowej oraz szczególnych uprawnieniach i zadaniach gmin górniczych, jakim jest terminowe regulowanie, począwszy od 1 stycznia 1999 r., bieżących zobowiązań z tytułu ubezpieczeń społecznych, składki na Fundusz Pracy oraz Fundusz Gwarantowanych Świadczeń Pracowniczych. Zestawienie należnych składek z w/w tytułów za dwa pierwsze miesiące 1999 r. z dokonanymi wpłatami do dnia 22.IV.1999 r. wskazuje, że wielkość nieuregulowanych zobowiązań osiągnęła 12,67 mln zł, co stanowi prawie 30% należnych kwot.

Znaczące odchylenia uzyskanych wyników od zatwierdzonego przez WZA planu techniczno-ekonomicznego za I kwartał 1999 r. oraz nie regulowanie zobowiązań wobec ZUS było zasadniczą przyczyną, dla której Walne Nadzwyczajne Zgromadzenie Akcjonariuszy Bytomskiej Spółki Węglowej w dniu 10 maja 1999 r. odwołało ze składu Zarządu Bytomskiej Spółki Węglowej S.A. Prezesa Zarządu - Pana Leszka Kucytowskiego, na podstawie art. 368 Kodeksu handlowego.

II. W sprawie decyzji o likwidacji KWK "Niwka-Modrzejów" w Sosnowcu informuję, że podczas opracowywania biznes planu Zarząd KHW S.A. dokonał analizy rentowności poszczególnych kopalń i perspektyw osiągnięcia dodatniego wyniku finansowego przez Spółkę. Mając na uwadze dostosowanie produkcji do poziomu ustalonego w programie rządowym, po zatwierdzeniu w dniu 5.03.1999 r. przez Nadzwyczajne Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy KHW S.A. biznes planu, Zarząd Holdingu podjął, zgodnie z przepisami prawa, uchwałę o zatrzymaniu z dniem 1.07.1999 r. wydobycia w KWK "Niwka-Modrzejów" i rozpoczęciu procesu likwidacji tej kopalni.

Na podjęcie decyzji o likwidacji kopalni wpłynęły następujące fakty:

W związku z powyższym podjęcie takiej decyzji jest zrozumiałe w świetle art. 474 § 2 kodeksu handlowego i zgodne z interesem Spółki.

Podjęta decyzja o zatrzymaniu i likwidacji kopalni "Niwka-Modrzejów", jak zresztą inne tego typu działania, wywołała niepokoje społeczne wśród załogi, czego wyrazem była okupacja budynku Zarządu KHW S.A. w Katowicach oraz blokada dróg w Sosnowcu - Modrzejowie.

Po rozmowach, jakie przeprowadzono w dniu 26.05.1999 r., w których uczestniczył jako mediator Wojewoda Śląski - Marek Kempski, zawarto porozumienie pomiędzy Zarządem KHW S.A. i przedstawicielami załogi kopalni. W myśl zawartego porozumienia zostanie utrzymany termin likwidacji kopalni, natomiast 6 mln ton złoża węgla kopalni "Niwka-Modrzejów", w wydobyciu którego weźmie udział część obecnej załogi, zostanie przyłączone do innej kopalni, według ostatnich ustaleń do KWK "Mysłowice".

W ten sposób, bez potrzeby wydzielania zakładu górniczego z kopalni "Niwka-Modrzejów", osiągnięte zostaną cele, które Pan Senator wymienia w swoim oświadczeniu. Nastąpi efektywne wyeksploatowanie istniejących w kopalni "Niwka-Modrzejów" zasobów węgla, dalsze zatrudnienie części załogi oraz rozłożenie na kilka lat społecznych skutków decyzji o likwidacji kopalni, a także zostanie utrzymany decyzyjny termin likwidacji kopalni.

Z poważaniem

MINISTER GOSPODARKI

z up. Jan Szlązak

Podsekretarz Stanu


Spis oświadczeń, oświadczenie 1, oświadczenie 2