Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Gospodarki przesłał odpowiedź na oświadczenie senatora Jerzego Markowskiego, wygłoszone podczas 11. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 13):

Warszawa, dnia 03.06.1998 r..

Pani
Prof. dr hab.
Alicja Grześkowiak
Marszałek
Senatu Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

W odpowiedzi na pismo Pani Marszałek (znak: AG/043/64/98/IV z dnia 23.04.1998 r., przy którym został przekazany tekst oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Jerzego Markowskiego podczas 11 posiedzenia Senatu RP w dniu 16 kwietnia 1998 r., uprzejmie informuję, że Kopalnia Węgla Kamiennego "Budryk" S.A., Rudzka Spółka Węglowa S.A. oraz Rybnicka Spółka Węglowa S.A. znajdują się w wykazie jednoosobowych spółek Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa (jsSP) stanowiącym załącznik nr 2 do rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 25 września 1997 r. w sprawie określenia przedsiębiorstw państwowych oraz jednoosobowych spółek Skarbu Państwa o szczególnym znaczeniu dla gospodarki państwa (Dz.U. Nr 126, poz. 806).

Ustawa z dnia 30 sierpnia 1996 r. o komercjalizacji i prywatyzacji przedsiębiorstw państwowych (Dz.U. Nr 118, poz. 561 z późn.zm.) przewiduje szczególny tryb powoływania Rady Nadzorczej i Zarządu w jsSP.

Stosownie do art. 1a ust. 4 ustawy o k.p.p.p. skład Rady Nadzorczej jsSP wymaga uzgodnienia z ministrem właściwym ze względu na przedmiot działalności spółki, przy czym przynajmniej połowa respondentów Skarbu Państwa w składzie Rady Nadzorczej powoływana jest spośród kandydatów przedstawionych przez właściwego ministra. W stosunku do spółek sektora węglowego, zgodnie z wspomnianym wcześniej rozporządzeniem - ministrem właściwym do uzgodnień jest Minister Gospodarki.

Radę Nadzorczą powołuje i odwołuje Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy - dla jsSP Walnym Zgromadzeniem jest Minister Skarbu Państwa, który na podstawie art. 2 pkt5a) ustawy z dnia 30 sierpnia 1996 r. o urzędzie Ministra Skarbu Państwa (Dz.U. Nr 106, poz. 493), wykonuje uprawnienia wynikające z praw majątkowych Skarbu Państwa, w szczególności w zakresie praw z akcji i udziałów należących do Skarbu Państwa.

Zgodnie z art. 1a. ust. 5 ustawy o k.p.p.p. powołanie i odwołanie Zarządu w jsSP należy do wyłącznej kompetencji Rady Nadzorczej.

Decyzja o odwołaniu Zarządu Spółki jest suwerenną decyzją Rady Nadzorczej, na którą wpływ powinna mieć sytuacja ekonomiczna spółki oraz jej związek ze sposobem kierowania spółką przez Zarząd. Jeżeli Rada Nadzorcza, obowiązana do stałego nadzoru nad działalnością spółki, uznała, że odwołanie Zarządu jest konieczne, to należy sądzić, iż miała ku temu wystarczające powody. Za podejmowane przez siebie działania Rada Nadzorcza odpowiada tylko przed Walnym Zgromadzeniem.

Rada Nadzorcza nie ma obowiązku informowania Walnego Zgromadzenia, ani Ministra Gospodarki o przyczynach podjęcia decyzji o odwołaniu Zarządu. Walne Zgromadzenie corocznie kwituje władze spółki, w tym Radę Nadzorczą, z wykonania przez nie obowiązków. W tym trybie możliwa jest ocena decyzji podejmowanych przez Radę Nadzorczą. Poza tym Walne Zgromadzenie może w każdej chwili odwołać Radę Nadzorczą.

W związku z powyższym pragnę podkreślić, że odwołanie Zarządów w Kopalni Węgla Kamiennego Budryk S.A., Rudzkiej Spółce Węglowej S.A. oraz Rybnickiej Spółce Węglowej S.A. dokonane przez Rady Nadzorcze, było zgodne z obowiązujący prawem oraz statutami spółek. Zasadność decyzji Rad Nadzorczych oraz ich wpływ na kondycję finansową i ekonomiczną ww. spółek zostaną ocenione przez Walne Zgromadzenie Akcjonariuszy.

Z wyrazami szacunku

Janusz Steinhoff


Spis oświadczeń, oświadczenie