Wiceprezes Rady Ministrów, Minister Pracy i Polityki Społecznej przekazał odpowiedź na oświadczenie senatora Krzysztofa Majki, złożone na 74. posiedzeniu Senatu ("Diariusz
Senatu RP" nr 79):Warszawa, 13 lutego 2001 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek
W związku z przekazanym przy piśmie z dnia 31 stycznia 2001 r. znak: AG/043/42/01/IV Oświadczeniem Pana Senatora Krzysztofa Majki złożonym na 74 posiedzeniu Senatu RP w dniu 26 stycznia 2001 r., w sprawie środków finansowych na zatrudnienie absolwentów, uprzejmie informuję, co następuje:
Sytuacja finansowa Funduszu Pracy w 2000 r. była wyjątkowo napięta i dotyczyła wszystkich powiatowych urzędów pracy. Wynikała ona ze znacznie wyższej od założonej w ustawie budżetowej na 2000 r. liczby wypłacanych zasiłków dla bezrobotnych, zasiłków przedemerytalnych i świadczeń przedemerytalnych, a także (z uwagi na wyższą inflację) wypłacania tych zasiłków i świadczeń w wyższej od planowanej wysokości. W wyniku powyższego, wydatki na zasiłki i świadczenia były w 2000 r. o 1.382,8 mln zł. wyższe od planowanych.
W celu utrzymania płynności finansowej Funduszu Pracy, w dniu 26 lipca 2000 r. przyjęta została przez Sejm RP ustawa o zmianie ustawy o zatrudnieniu i przeciwdziałaniu bezrobociu (Dz.U. Nr 70, poz. 820), stwarzająca możliwość zaciągania przez Fundusz Pracy w 2000 r. kredytów i pożyczek w łącznej wysokości do 12,5% planowanych docho
dów tego Funduszu. Zgodnie z przepisami powyższej ustawy, środki z zaciągniętych kredytów i pożyczek mogły być przeznaczone wyłącznie na uzupełnienie niedoboru środków Funduszu Pracy na wypłatę zasiłków, zasiłków przedemerytalnych i świadczeń przedemerytalnych. Na podstawie powyższej ustawy, Prezes Krajowego Urzędu Pracy - dysponent Funduszu Pracy - w okresie wrzesień - listopad ub.r. zaciągnął kredyty w łącznej dopuszczalnej ustawą kwocie 745 mln zł.Ponadto na podstawie art. 47 ustawy budżetowej na 2000 r. Minister Finansów podjął decyzję o przyznaniu dla Funduszu Pracy dodatkowej kwoty dotacji w wysokości 1000 mln zł. - w ramach niższych kosztów obsługi długu publicznego. Uzyskane w wyniku zaciągniętych kredytów oraz dodatkowej dotacji środki zostały bez
zwłocznie przekazane samorządom powiatowym.Te dodatkowe środki (oprócz pochodzących przede wszystkim ze składek na Fundusz Pracy) umożliwiły wypłatę obligatoryjnych zasiłków i świadczeń. Umożliwiły one również uregulowanie w znacznej części zobowiązań Funduszu Pracy, w tym z tytułu realizacji programów aktywnego przeciwdziałania bezrobociu.
Pragnę jednocześnie podkreślić, że trudna sytuacja finansowa Funduszu Pracy w 2000 r. nie była efektem złej woli określonych organów oraz niedostrzegania wynikających z tego konsekwencji (w tym konieczności wstrzymania lub ograniczenia realizacji programów aktywnego przeciwdziałania bezrobociu, czy też wzrostu liczby bezrobotnych).
Jednocześnie uprzejmie informuję, że Prezes Krajowego Urzędu Pracy pismami z dnia 19 grudnia 2000 r. oraz z dnia 17 stycznia 2001 r. poinformowała wszystkich starostów, że sfinansowanie wydatków na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu do wysokości przyznanych na 2000 rok limitów nastąpi w 2001 r.
Nadmieniam także, że Parlament przyjmując ustawę budżetową na 2001 r. zadecyduje o kwotach jakie będą mogły być przeznaczone w roku bieżącym na finansowanie poszczególnych celów i zadań, w tym finansowych z Funduszu Pracy.
Ponadto nadmieniam, że w ramach ustalonych limitów na aktywne formy przeciwdziałania bezrobociu na 2001 r. samorządy powiatowe, po zasięgnięciu opinii powiatowej rady zatrudnienia, samodzielnie podejmują decyzje dotyczące wyboru form aktywizacji zawodowej bezrobotnych, w tym absolwentów. Ustalenie powyższych limitów nastąpi przez
Prezesa Krajowego Urzędu Pracy, bezzwłocznie po przyjęciu przez Parlament ustawy budżetowej na 2001 r.Informując o powyższym
z szacunkiem
Longin Komołowski