Informację w związku z oświadczeniem senatora Krzysztofa Majki, złożonym na 55. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 60), przekazał Minister Transportu i Gospodarki M
orskiej:Warszawa, 2000.05.15
Pani
Alicja Grześkowiak
Szanowna Pani Marszałek,
W nawiązaniu do pisma Pani Marszałek z dnia 19 kwietnia 2000 r. znak: AG/043/100/2000/IV do Pana Jerzego Buzka Prezesa Rady Ministrów w sprawie oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Krzysztofa Majkę podczas 55 posiedzenia Senatu RP w dniu 14 kwietnia 2000 r. oraz otrzymanym upoważnieniem od Prezesa Rady Ministrów do ustosunkowania się, uprzejmie podaję następujące informacje.
Pan Senator Krzysztof Majka wnioskuje uwzględnienie w projekcie dokumentu pt. "Narodowa strategia rozwoju transportu na lata 2000-2006" dróg krajowych Nr 6 i 11 jako ekspresowych. Uprzejmie informuję Panią Marszałek, że wniosek ten nie może być uwzględniony z następujących m.in. powodów:
Wymieniony dokument stanowi strukturalną część koordynowanego przez Ministerstwo Gospodarki opracowania pt. "Narodowy plan rozwoju na lata 2000-2006", który po przyjęciu przez Komisję Europejską Unii będzie podstawą dla określenia wielkości i sposobu wykorzystania środków finansowych stanowiących pomocowe fundusze UE dla Polski. Przewiduje się, że do sektora transportu w latach 2000-2006 trafi ze źródeł publicznych ok. 16,3 mld EURO, z czego z funduszy pomocowych Unii Europejskiej, zarządzanych przez MTiGM będzie pochodzić ok. 3,0 mld EURO (z Funduszu Przedakcesyjnego ISPA - część transportowa i z Funduszu Spójności - część transportowa). Ponadto, przewidziane są dla transportu środki finansowe z funduszy pomocowych, którymi będą zarządzać województwa.
Wspomniane środki (z Funduszy ISPA i Spójności), dysponowane przez MTiGM zostały wstępnie przeznaczone w projekcie dokumentu "Narodowa strategia rozwoju transportu na lata 2000-2006" na zrealizowanie 51 przedsięwzięć, głównie infrastrukturalnych. Lista tych przedsięwzięć została ustalona z uwzględnieniem limitu środków i zaleceń Unii Europejskiej. Podstawowym zaś zaleceniem jest zlokalizowanie proponowanych przedsięwzięć w już ustalonych Pan-europejskich korytarzach transportowych według projektu TINA (Ocena potrzeb infrastruktury transportowej w krajach kandydujących do akcesji) oraz możliwością przeznaczania w odpowiedniej wysokości środków budżetowych.
Wobec wspomnianych ograniczeń nie jest możliwe uwzględnienie propozycji Pana Senatora Krzysztofa Majki (drogi Nr 6 i 11 nie leżą w ustalonych korytarzach transportowych a jednocześnie zbyt szczupłe środki publiczne).
Nie oznacza to jednak, że omawiane drogi nie będą naprawiane i na pewnych fragmentach modernizowane. Usprawnienie ruchu drogowego na ich ciągach będzie można uzyskać poprzez modernizacje lokalne, np. budowę obejść miast i miejscowości, gdzie stopień zagrożenia bezpieczeństwa ruchu i zatłoczenia są największe.
Nie wykluczam także pewnych korekt wymienionego dokumentu "Narodowa strategia rozwoju..." po zakończeniu procesu konsultacji z samorządami i przeprowadzeniu uzgodnień wewnątrz Rządu, jeśli propozycje zmian okażą się realistyczne i celowe.
Z poważaniem
Tadeusz Syryjczyk