Informację w związku z oświadczeniem senatora Janusza Lorenza, złożonym na 74. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 79), przekazał Prezes Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Z
drowotnych:Warszawa, 5 marca 2001 r.
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W związku z oświadczeniem Pana Janusza Lorenza Senatora Rzeczypospolitej Polskiej złożonym na 74 posiedzeniu Senatu w dniu 26 stycznia 2001 r., które zostało przekazane pismem Pani Marszałek z dnia 31 stycznia 2001 r. (znak pisma AG/043/60/01/IV), Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych uprzejmie informuje, że nie posiada informacji dotyczących niewypłacania przez Branżową Kasę Ch
orych dla Służb Mundurowych jej pracownikom należnych wynagrodzeń. Na podstawie zawartych w wystąpieniu wskazówek należy przypuszczać, że chodzi tu o pracowników zatrudnionych w Samodzielnym Publicznym Zakładzie Opieki Zdrowotnej Obwód Lecznictwa Kolejowego w Olsztynie.Zgodnie z art. 758 ustawy z dnia 17 listopada 1964 r. - Kodeks postępowania cywilnego (Dz.U. Nr 43, poz. 296 z późn. zm.) sprawy egzekucyjne należą do właściwości sądów i działających przy sądach komorników, zaś zgodnie z art. 2 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego do rozpoznawania spraw cywilnych powołane są sądy powszechne. Zgodnie z ustawą z dnia 6 lutego 1997 r. o powszechnym ubezpieczeniu zdrowotnym (Dz.U. Nr 28, poz. 153 z późn. zm.) Urząd Nadzoru nie posiada kompetencji do rozwiązywania
problemów polegających m.in. na nieotrzymywaniu przez personel medyczny należnych wynagrodzeń wskutek egzekwowania przez komornika od pracodawcy należności stwierdzonych wyrokiem niezawisłego sądu.Jednocześnie Urząd Nadzoru uprzejmie informuje, że w dniu 14 listopada 2000 r. wpłynęło do Urzędu Nadzoru pismo Pana Wacława Awiżeń Dyrektora Samodzielnego Publicznego Zakładu Opieki Zdrowotnej Obwód Lecznictwa Kolejowego w Olsztynie - zwanego dalej "Zakładem", zawierające prośbę o podjęcie interwencji w sprawie
kierowania przez Branżową Kasę Chorych dla Służb Mundurowych - zwanej dalej "Kasą", należności Zakładu z tytułu wykonanych świadczeń zdrowotnych do komornika oraz o wyjaśnienie słuszności takiego działania.Realizując przyznane ustawowo kompetencje Urząd Nadzoru przeprowadził w dniu 11 i 12 grudnia 2000 r. kontrolę doraźną w Oddziale Kas w Gdańsku w zakresie realizacji płatności z tytułu należności sądowych i ZUS w ramach egzekucji z wierzytelności. W wyniku tej kontroli Urząd Nadzoru nie stwierdził działań Kasy niezgodnych z przepisami Kodeksu postępowania cywilnego. W okresie 1 stycznia - 11 grudnia 2000 r. Kasa przekazała komornikowi z tytułu zajętych wierzytelności Zakładu należności na łączną kwotę 153.954,46 zł, co stanowiło niecałe 8% kwoty należnośc
i powstałych w 2000 r., które zostały przekazane Zakładowi przez Kasę.Urząd Nadzoru nie stwierdził prowadzenia przez Kasę działalności z naruszeniem przepisów prawa, ponieważ zgodnie z art. 896 § 1 Kodeksu postępowania cywilnego do egzekucji z wierzytelności komornik przystępuje przez jej zajęcie. Zgodnie z tym przepisem w celu zajęcia komornik zawiadamia dłużnika, że nie wolno mu odbierać żadnego świadczenia ani rozporządzać zajętą wierzytelnością i ustanowionym dla niej zabezpieczeniem, oraz wzywa dłużni
ka wierzytelności, aby należnego od niego świadczenia nie uiszczał dłużnikowi, lecz złożył je komornikowi lub do depozytu sądowego. Ponadto w art. 831 Kodeksu postępowania cywilnego, który zawiera katalog składników majątkowych dłużnika podlegających ograniczeniu spod egzekucji świadczeń pieniężnych, nie zostały wymienione należności świadczeniodawców wobec Kas Chorych z tytułu wykonanych świadczeń zdrowotnych. Ponieważ przepis ten stanowi wyjątek od ogólnej zasady dającej prawo do prowadzenia egzekucji ze wszystkich części majątku dłużnika, nie podlega on wykładni rozszerzającej.Z wyrazami szacunku
PREZES
Piotr Gryza