Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie


88. posiedzenie Senatu RP

11 sierpnia 2001 r.

Oświadczenie

Oświadczenie złożone
przez senatora Bogusława Litwiń
ca

Oświadczenie skierowane do ministra edukacji narodowej Edmunda Wittbrodta

Szanowny Panie Ministrze!

Niniejsze oświadczenie składam po bezowocnych poszukiwaniach śladów realizacji międzyresortowego programu edukacji kulturalnej z dnia 27 listopada 1996 r. Tekst programu odkryłem w Komisji Nauki i Edukacji Narodowej Senatu RP dzięki uprzejmości jej urzędników dbających, jak widać, o archiwa mądrych inicjatyw. Pewne trudności w odnalezieniu tego ze wszech miar twórczego dokumentu napotkałem w resortach uczestniczących w porozumieniu.

Moim celem nie jest jednak biadolenie nad losem niespełnionych postulatów przyjętych do realizacji i potwierdzonych autorytetem Rady Ministrów RP, chociaż miałbym do tego prawo, występując w imieniu troszczących się o autorytet państwa obywateli, dla których podejmowanie uchwał trafiających do kosza jest postępowaniem niebywałym.

Jako uczestnik zmagań o wychowanie młodzieży przez czynne uczestniczenie w kulturze spotykam się od kilkunastu lat z postępującym w Rzeczypospolitej karleniem uwagi stron odpowiedzialnych za spełnianie tej powinności. Wspomniany wyżej międzyresortowy program był tu bardzo obiecującym wyjątkiem. Duch jego intencji powinien być wskrzeszony. Z tym poglądem spotkałem się w parlamencie, w resorcie pana ministra i w MKiDN.

Od chwili powstania programu w życiu kraju i w ustawodawstwie polskim nastąpiły zmiany, które uniemożliwiają sięgnięcie wprost do postanowień z roku 1996 zawartych w tym programie. Szczególnie istotna stała się tu transformacja samorządowa i reforma systemu oświaty. W czasie historycznych przemian, które biegną szybciej niż ustawy i decyzje wykonawcze, wskrzeszenie programu w celu nadania mu nowego wymiaru praktycznego wymaga koncentracji sił.

Moje oświadczenie zmierza do tego, by w pracy nad reaktywowaniem głównych, nadal żywych założeń programu połączyć siły parlamentu i rządu. Z apelem o taki system pracy spotykam się coraz częściej, gdy chodzi o inicjatywy ustawodawcze. Połączenie w pracy nad nimi wyobrażeń społecznych przedstawicieli parlamentu z pragmatyzmem rządu już na etapie redakcji ustawy lub rozporządzenia to metoda coraz częściej praktykowana, pro publico bono, w krajach Unii Europejskiej.

Kształcenie kulturowe dzieci i młodzieży obejmuje nie tylko tradycyjne przygotowanie nowych pokoleń do zwiększenia konsumpcji dzieł sztuki, do ich odbioru i rozumienia czy wpajanie nawyków odwiedzania placówek kultury. Człowiek współczesny, jak się dzisiaj spostrzega, przez czynny udział w aktach kultury i sztuki, w tych tradycyjnie ważnych sferach uczestnictwa społeczeństwa w kulturze, kształci w sobie cechy bytu innowacyjnego, kreacyjnego i bardziej elastycznej, otwartej, zdolnej sprostać wyzwaniom współczesnej cywilizacji osobowości. I właśnie ta ścieżka edukacyjna polegająca na kształtowaniu metodami kulturowymi kreatywnej wrażliwości, twórczej fantazji, przedsiębiorczości młodzieży, by sprostała ona konkurencji na dynamicznym rynku wiedzy i inicjatyw, jest przywoływana dziś w kręgach wychodzących naprzeciw człowiekowi przyszłości. Polska dbająca o ambitny, nieperyferyjny rozwój społeczeństwa nie może zagapić się, jeśli chodzi o rozwój reformy systemu oświaty. Mimo starych i nowszych prób, którym przyświecała idea edukacji kulturowej, wiele głosów wskazuje na to, że sytuacja w tym względzie, zwłaszcza w gimnazjach, jest wyzywająco niepokojąca. Zadanie to powinno być spełniane z mocy prawa. Sądzę, że wskazane byłoby tu kierowanie się przykładem rozwiązań, do jakich sięgnął parlament w ustawie z dnia 18 stycznia 1996 r. o kulturze fizycznej. Jestem przygotowany, wraz z gronem zainteresowanych posłów i senatorów do szybkiego podjęcia prac nad tą inicjatywą ustawodawczą.

Uprzejmie proszę Pana Ministra o wyrażenie swego poglądu na ten temat oraz ewentualne wskazanie osoby lub osób z Ministerstwa Edukacji Narodowej, które uczestniczyłyby w parlamentarno-rządowym zespole opracowującym projekt ustawy.

Z wyrazami szacunku
Bogusław Litwiniec


Spis oświadczeń, poprzednie oświadczenie, następne oświadczenie