Spis oświadczeń, oświadczenie


Minister Gospodarki przekazał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Grzegorza Lipowskiego, złożonym na 42. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 47):

Warszawa, dnia 15 listopada 1999 r.

Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej

Szanowna Pani Marszałek,

Z upoważnienia Prezesa Rady Ministrów przedstawiam na ręce Pani Marszałek wyjaśnienia do oświadczenia złożonego przez Pana Senatora Grzegorza Lipowskiego na 42 posiedzeniu Senatu w dniu 23.09.1999 r.:

Zagadnienia związane z budową gazociągów tranzytowych Jamał - Europa Zachodnia były wielokrotnie przedmiotem obrad Rządu RR i Sejmu RP. W roku 1998 w wyniku dyskusji na posiedzeniu Sejmowej Komisji Gospodarczej w Ministerstwie Gospodarki przeprowadzono rozpoznanie odnośnie uwarunkowań ekonomicznych i prawnych, które legły u podstaw podpisania "Porozumienia z dnia 25 sierpnia 1993 r. między Rządem RP a Rządem FR o budowie systemu gazociągów dla tranzytu gazu rosyjskiego przez terytorium RP i dostawach gazu rosyjskiego do RP" oraz "Protokółu z dnia 18 lutego 1995 r. między rządem RP a Rządem FR w sprawie przedsięwzięć organizacyjnych zmierzających do zapewnienia realizacji Porozumienia..." dokumentów, które doprowadziły w efekcie do zawarcia wieloletniego kontraktu na dostawy gazu do Polski.

W wyniku tych prac uzyskano opinie prawne, które generalnie oceniają działania kolejnych rządów w tym zakresie, jako zgodne z prawem polskim, a podpisane dokumenty międzyrządowe za obowiązujące.

Równolegle z tymi ekspertyzami powołałem specjalny zespół ekspertów, który dokonał analizy wieloletniego kontraktu na dostawy gazu do Polski pomiędzy Polskim Górnictwem Naftowym i Gazownictwem S.A. i Gazpromem S.A. , nie stwierdzają zagrożeń dla interesu Państwa.

Z wynikami prac zapoznano Sejm RP, Kancelarię Premiera, Rządowe Centrum Studiów Strategicznych oraz NIK.

Jednocześnie pragnę poinformować, że we wrześniu bieżącego roku zakończono, z opóźnieniem prawie trzyletnim w stosunku do pierwotnie zakładanego harmonogramu prac, budowę części liniowej pierwszej nitki gazociągu jamalskiego na terytorium Polski. (Opóźnienie spowodowane było m.in. incydentami z właścicielami ziemi, przez których tereny przebiega trasa gazociągu).

W związku z tym zostaną podjęte rozmowy pomiędzy PGNiG S.A. a GASPROM S.A. m.in. w sprawie korekty harmonogramu dostaw gazu do Polski. W trakcie prowadzonych rozmów PGNiG S.A. będzie informowała organy statutowe spółki (Rada Nadzorcza, Minister Skarbu Państwa) oraz inne organy Rządu odnośnie stanu i propozycji nowelizacji ustaleń kontraktowych.

Obszerne wyjaśnienia na temat problemów związanych z trudnościami na trasie budowy gazociągu zostały przedstawione przez Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji, w porozumieniu z zainteresowanymi członkami Rady Ministrów, w udzielonej w dniu 24.02.1999 r. odpowiedzi na interpelację Pana Posła Jana Łopuszańskiego w sprawie nieprawidłowości występujących przy realizacji gazociągu tranzytowego oraz podczas 49 posiedzenia Sejmu RP w dniu 7 maja 1999 r.

Odnośnie kolejnych kwestii poruszonych w oświadczeniu Pana Senatora wyjaśniam:

EUROPOL GAZ S.A. będzie świadczył dla PGNiG S.A. usługi na podstawie zawartych kontraktów na transport i tranzyt, a tym samym będzie ograniczony warunkami tych kontraktów.

Pod pojęciem tranzyt rozumie się transport gazu ziemnego przez terytorium Polski od wschodniej do zachodniej granicy kraju. W kontraktach na tranzyt gazu przez terytorium Polski używa się określenia transport z uwagi na to, że PGNiG S.A. nie może pobierać opłaty za wykonywaną przez siebie usługę transportu w tranzycie. Uzgodniono, że do czasu zakończenia budowy i przygotowania do eksploatacji całego gazociągu tranzytowego na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wybudowane od strony granicy zachodniej odcinki będą sukcesywnie wprowadzane do eksploatacji dla tranzytu niewielkich ilości gazu z Rosji do Niemiec z wykorzystaniem istniejących gazociągów sieci krajowej.

Wielkość i ranga przedmiotowej inwestycji, realizowanej zgodnie z systemem zapewnienia jakości opracowanym i wdrożonym specjalnie dla potrzeb budowy gazociągu tranzytowego, wymaga bardzo precyzyjnego wyboru firm odpowiedzialnych za poszczególne zadania. Ostra selekcja odbywała się na podstawie konkursu ofert. Generalnym projektantem inwestycji jest Biuro Studiów i Projektów Gazownictwa "Gazoprojekt", firma posiadająca wieloletnie doświadczenie przy projektowaniu gazociągów w Polsce i zagranicą. "Gazoprojekt" pełni również nadzór autorski nad realizacją robót.

W realizacji poszczególnych zadań inwestycyjnych, głównie przy robotach budowlano-montażowych, brały udział polskie firmy takie jak: GAZ-2000 S.A. - w województwie wielkopolskim, Mega Gaz S.A. - w woj. wielkopolskim i kujawsko-pomorskim, Budownictwo Urządzeń Gazowniczych GAZOBUDOWA Sp. z o.o. - w woj. kujawsko-pomorskim, mazowieckim, Nafto-Gazowe Przedsiębiorstwo Budowlano-Montażowe "Karpaty" S.A. - w woj. mazowieckim i podlaskim. Wykonawcami przekroczeń gazociągiem rzek zostały następujące firmy: Freytag Budopol Sp. z o.o., Habau Polska Sp. z o.o., BUG Gazobudowa Sp. z o.o. oraz NGPBM "Karpaty" S.A. .

Przed przystąpieniem do składania zamówień na materiały zainteresowano polskich producentów. Żadna z polskich hut nie posiada w swoim profilu produkcyjnym rur w wymaganych parametrach, a wdrożenie ich produkcji byłoby trudne technicznie i nieuzasadnione ekonomicznie. Nadzorowanie produkcji rur i wydawanie certyfikatów potwierdzających żądaną jakość należało do obowiązków Towarzystwa Klasyfikacyjnego Bureau Veritas. Polska Huta Ferrum dostarczyła komory nadania i odbioru tłoka oraz rury osłonowe stosowane jako rury ochronne przy realizacji przekroczeń przeszkód terenowych oraz polska firma ARMATECH była dostawcą wsporników do rur osłonowych.

Jednocześnie informuję, że problemy związane z budową systemu gazociągów tranzytowych były przedmiotem kontroli w 1998 r. oraz w 1999 r. Najwyższej Izby Kontroli.

Odnośnie problemu interesu strategicznego i bezpieczeństwa energetycznego państwa w zakresie zaopatrzenia w gaz ziemny uprzejmie informuję, że zagadnienia te są analizowane przez specjalny Zespół powołany na mocy Zarządzenia Prezesa Rady Ministrów z dnia 2.06.1999 r. ds. dywersyfikacji kierunków dostaw gazu. Ponadto informuję, że w zakresie dostaw gazu w 1/3 z danego kierunku nie istnieją takie wymagania w Unii Europejskiej. Głównym celem jest bezpieczeństwo energetyczne kraju poprzez zapewnienie ciągłych dostaw gazu. W krajach UE osiągane jest to różnymi sposobami m.in. poprzez budowę podziemnych magazynów gazu, wymianę przygraniczną. W Polsce stosowane są również te same rozwiązania dla osiągnięcia celu bezpieczeństwa energetycznego.

Jednocześnie odnośnie podpisania umowy z firmą GASUNI (Holandia) na import gazu, pragnę poinformować, że w marcu 1999 r. podjąłem decyzję o wstrzymaniu podpisania kontraktu, którego realizacja w formie "swap" oznaczałaby przyjęcie przez Polskę gazu rosyjskiego, w ramach kontraktu GASUNI - GAZPROM. Do czasu przyjęcia przez Radę Ministrów, aktualnie opracowywanych "Założeń polityki energetycznej do roku 2020", poza kierunkiem norweskim, żadna transakcja na import gazu nie będzie zawarta.

Przedstawiając powyższe informacje na ręce Pani Marszałek mam nadzieję, że będą one pomocne w wyjaśnieniu wątpliwości stawianych przez Pana Senatora Grzegorza Lipowskiego w oświadczeniu złożonym na 42 posiedzeniu Senatu RP.

Z wyrazami szacunku

Minister

Janusz Steinhoff


Spis oświadczeń, oświadczenie