Odpowiedź na oświadczenie senatora Grzegorza Lipowskiego, wygłoszone na 37. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 41), przekazał Minister Transportu i Gospodarki Morsk
iej:Warszawa, dnia 1999.07.12
Pani
Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Odpowiadając na oświadczenie Pana Grzegorza Lipowskiego Senatora RP złożone na 37 posiedzeniu Senatu w dniu 18 czerwca 1999 roku, skierowane do Pana Jerzego Buzka Prezesa Rady Ministrów uprzejmie wyjaśniam, co następuje:
Rzecz nie w tym, że nie przyznano środków na drogi gruntowe (przyznane środki dotyczą wszystkich dróg), ale, że jako jedną z wielkości do obliczenia parametru (pracy przewozowej) przyjęto drogi twarde, które są istotnie obciążone ruchem i które wymagają odpowiednich zabiegów
Nie mniej jednak postanowiono zebrać dane o drogach gruntowych (problem jak określić ich powierzchnię) i zlecono
do Instytutu Badawczego Dróg i Mostów w Warszawie ustalenie kosztu 1 m2 drogi gruntowej (ulepszonej i nieulepszonej) jaki należałoby ponieść w celu ich budowy (dane do wartości odtworzeniowej).Ustalona też zostanie, metodą ekspercką, wielkość ruchu jaki należy przyjąć do obliczenia pracy przewozowej.
Nowe zasady przyjmowania wielkości do obliczenia parametrów algorytmu zostaną przedłożone stronie samorządowej do akceptacji.
Jesteśmy otwarci na wszelkie propozycje umożliwiające znalezienie takich rozwiązań aby podziałem nakładów usatysfakcjonowana była maksymalna liczba zarządców dróg. Należy jednak pamiętać, że zapewnienie pokrycia potrzeb dla wszystkich zarządców dróg zależy nie od najracjonalniejszego ich podziału a od wielkości środków przeznaczanych
na drogi w corocznej ustawie budżetowej.Chciałbym jednocześnie poinformować, że wg informacji otrzymanej z Ministerstwa Finansów w budżecie powiatu kłobuckiego (dział 50, rozdział 5614) przewidziano nakłady na drogi w wysokości tylko 2336 tys. zł wobec przyznanej części drogowej subwencji ogólnej w wysokości 2686 tys. zł.
Tadeusz Syryjczyk