Minister Gospodarki przesłał wyjaśnienie w związku z oświadczeniem senatora Grzegorza Lipowskiego, złożonym podczas 29. posiedzenia Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 31):
Warszawa, dnia 2.03.1999 r.
Pani
Alicja GRZEŚKOWIAK
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
Ustosunkowując się do oświadczenia Pana senatora Grzegorza Lipowskiego przesłanego za Pani pośrednictwem pismem z dnia 3.02.1999 r. znak: AG/043/26/99/IV dotyczącego przemysłu lekkiego informuję, że Ministerstwo Gospodarki zintensyfikowało działania prowadzące do poprawy funkcjonowania przemysłu lekkiego i w szczególności dotyczą one:
-wydania w dniu 6 sierpnia 1998 roku postanowienia o wszczęciu postępowania ochronnego w związku z nadmiernym przywozem na polski obszar celny określonych rodzajów obuwia pochodzącego z ChRL, na wniosek Polskiej Izby Przemysłu Skórzanego występującej w imieniu przemysłu krajowego,
-wprowadzenia decyzją z dnia 6 stycznia 1999 roku dodatkowej opłaty celnej w związku z nadmiernym przywozem niektórych rodzajów obuwia pochodzącego z ChRL,
-zweryfikowania stanowiska negocjacyjnego w sprawie umowy o wolnym handlu pomiędzy Rzeczypospolitą Polską a Turcją w zakresie zwiększonej ochrony tekstyliów i obuwia,
-utworzenia nowej jednostki organizacyjnej w Ministerstwie Gospodarki - Departament Postępowań Ochronnych, której działalność będzie skierowana w szczególności na ochronę rynku wyrobów tekstylnych i obuwia,
-wprowadzenia zasady stałych konsultacji z izbami gospodarczymi przemysłu lekkiego w zakresie regulacji taryfowych i pozataryfowych.
Ponadto podjęto działania polegające na:
-Opracowaniu ekspertyzy mającej na celu ustalenie kryteriów optymalności oraz identyfikację pożądanego miejsca sektorów przemysłu lekkiego w gospodarce, na tle światowej sytuacji (w tym w krajach UE) i przewidywanych trendach jego funkcjonowania. Materiał ten zostanie wykorzystany przy określaniu kierunków działań w poszczególnych sektorach przemysłu lekkiego oraz przy opracowaniu:
- polityk regionalnych w obszarach o dużej koncentracji tego przemysłu przez wojewodów,
- strategii działań dla poszczególnych branż przez branżowe izby gospodarcze,
- Nowelizacji pakietu ustaw tzw. "okołocelnych" pod kątem uproszczenia prowadzących postępowań w szczególności do krajów nie będących członkami Światowej Organizacji Handlu;
- Wdrażaniu dyrektyw Unii Europejskiej obligatoryjnie ujednolicających oznaczenie wyrobów tekstylno-odzieżowych;
- Kontynuowaniu negocjacji umowy o wolnym handlu pomiędzy Polską a Turcją pod kątem zapewnienia interesów krajowego rynku produktów tekstylno-odzieżowych i obuwia.
Ministerstwo Gospodarki wraz z ekspertami czterech instytutów przemysłu włókienniczego i trzech izb gospodarczych przygotowuje jednolity i zweryfikowany pod względem merytorycznym tekst odnoszący się do nazewnictwa wyrobów. Zgodnie z dyrektywami UE, dokument ten zawiera warunki, zasady i procedury wprowadzania na rynek produktów tekstylnych i odzieżowych wraz z informacją dla konsumenta (oznaczanie produktów, etykietowanie, rodzaj zastosowanego surowca i jego mieszanek. Przygotowano także analizę Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług pod kątem zgodności określeń tam zawartych z postanowieniami ww. dokumentów unijnych. Przygotowywane są również propozycje programu i harmonogramu wdrożenia w przemyśle i handlu postanowień zawartych w ww. regulacjach. Materiały te zostaną wkrótce przekazane do Urzędu Ochrony Konsumentów i Konkurencji w celu przygotowania odpowiednich rozporządzeń, jak również do Głównego Urzędu Statystycznego w celu umożliwienia dokonania korekty PKWiU pod kątem zgodności nazewnictwa odnoszącego się do produktów tekstylnych i odzieżowych.
Odnosząc się do poruszanych w oświadczeniu Pana senatora Grzegorza Lipowskiego zagadnień przedstawiam informację o podjętych działaniach w innych resortach.
Ministerstwo Finansów podjęło działania mające na celu zawieranie umów o współpracy i wzajemnej pomocy w sprawach celnych równolegle z umowami o wolnym handlu. Przykładem takiego postępowania jest uwarunkowanie podpisania przez Polskę umowy o wolnym handlu z Turcją od zawarcia przez Urzędy Celne obu stron umowy o współpracy i wzajemnej pomocy w sprawach celnych. Zostaną tym samym stworzone podstawy prawne do weryfikacji przez władze tureckie m.in. dokumentów handlowych dotyczących importowanych do Polski towarów.
Jednocześnie administracja celna zintensyfikowała bieżącą kontrolę deklarowanych przez importerów cen przywożonych z krajów Dalekiego Wschodu wyrobów przemysłu lekkiego, w celu przeciwdziałania procederowi zaniżania wartości celnej. W uzasadnionych przypadkach organy celne przeprowadzają również stuprocentowe rewizje celne i kontrole postimportowe.
W sytuacjach, w których prawdopodobne jest stosowanie podwójnego fakturowania, występuje się o weryfikację faktur w krajach eksporterów. Obecnie kontrole te prowadzone są na bieżąco. Jednocześnie podejmowane są działania mające na celu większe skoordynowanie powtórnych kontroli celnych z działaniami Urzędów Kontroli Skarbowej.
Ministerstwo Finansów przygotowuje nowelizację Kodeksu Celnego, w którym zostaną rozszerzone i sprecyzowane przepisy celne w zakresie wykonywania kontroli celnej poza urzędem. Ponadto podaje, że zintensyfikowaniu uległy kontrole cudzoziemców (zwłaszcza obywateli Dalekiego Wschodu) zajmujących się handlem odzieżą i tekstyliami, na polskich bazarach i targowiskach. Również zintensyfikowaniu uległy działania kontrolne Inspekcji Celnej. W tym przypadku istotnego znaczenia nabierze uruchomienie nowych plac
ówek w Katowicach, Przemyślu, Gdańsku i Olsztynie. W planach na rok 1999 przewidziano szereg czynności kontrolnych podmiotów gospodarczych i osób fizycznych zajmujących się głównie importem i obrotem towarami zagranicznymi wewnątrz kraju.Główny Urząd Ceł w celu usprawnienia funkcjonowania służb celnych organizuje szkolenia funkcjonariuszy celnych w zakresie materiałoznawstwa wyrobów przemysłu lekkiego. Jednocześnie dążąc do podniesienia jakości przeprowadzanych przez funkcjonariuszy celnych odpraw celnych
i kontroli, GUC zorganizował już cykl szkoleń prowadzonych przez specjalistów rekomendowanych przez Polską Izbę Przemysłu Tekstylnego.Równocześnie kontynuowane są prace nad wprowadzeniem w administracji celnej kompleksowego systemu komputerowego, który umożliwi zastosowanie nowych metod analizy ryzyka, a co za tym idzie zapewni też skuteczniejsze wykonywanie powtórnej kontroli celnej.
Trwają przygotowania administracji celnej do wytypowania urzędów celnych upoważnionych do odpraw "wrażliwych" towarów tekstylno-odzieżowych. Funkcjonariusze celni zatrudnieni w tych urzędach specjalizowaliby się zarówno w zakresie danej branży, jak i cen transakcyjnych wybranych towarów. Wytypowano ok. 40 takich specjalistycznych oddziałów i posterunków celnych, jednakże forma
lne wprowadzenie takich rozwiązań będzie mogło nastąpić po nowelizacji podstawy prawnej (Kodeksu celnego) do wydania zarządzenia Prezesa Głównego Urzędu Ceł z dnia 3 października 1997 r. w sprawie określenia urzędów celnych, w których mogą być dokonywane czynności przewidziane przepisami prawa celnego w zależności od rodzaju towarów lub procedur celnych, którymi mogą być obejmowane towary w poszczególnych urzędach celnych, oraz nadania statutu urzędom celnym (M.P. Nr 71, poz. 689). Taka nowelizacja jest niezbędna w świetle art. 93 ust. 2 Konstytucji RP - projekt zmian Kodeksu celnego znajduje się w fazie prac w Sejmie RP.Podjęte już zostały prace legislacyjne w zakresie czytelnego i jednolitego znakowania wyrobów konsumpcyjnych wprowadzanych do obrotu. Potrzeba wydania takich przepisów wynika między innymi z obowiązku harmonizacji prawa polskiego z ustawodawstwem UE.
Urząd Ochrony Konsumentów i Konkurencji przygotowuje projekt ustawy o ogólnym bezpieczeństwie produktu, w którym przewiduje upoważnienie dla Rady Ministrów do wydania rozporządzenia w sprawie bezpieczeństwa i znakowania wyrobów włókienniczych.
Główny Inspektor Ochrony Środowiska w celu ograniczenia przywozu na polski rynek odzieży używanej sprowadzanej jako odpady podjął następujące działania.
- wstrzymanie wydawania decyzji uprawniających do importu odpadów o nazwie handlowej "odzież zużyta",
- weryfikacja wydanych zezwoleń,
- wypracowanie nowego trybu udzielania zezwoleń na import odpadów przemysłowych, niezbędnych dla określonych gałęzi przemysłu.
Jednocześnie podaję, iż sytuacja przemysłu lekkiego oraz zagadnienia ochrony krajowego rynku i jego wyrobów były omawiane na spotkaniu z przedstawicielami przemysłu podczas sympozjum nt. "Przemysł lekki - szanse i zagrożenia", które odbyło się w dniu 9.
01.1999 r. w gmachu Sejmu RP, na posiedzeniu Sejmowej Komisji Gospodarczej w dniu 20.01.1999 r. oraz na posiedzeniu Sejmu w dniu 19.02.1999 r.Pragnę również poinformować, że Minister Pracy i Polityki Socjalnej w dniu 27.01.1999 r. powołał Zespół Trójstronny ds. Przemysłu Lekkiego w celu koordynacji i zintensyfikowania działań mających na celu poprawę sytuacji w przemyśle lekkim.
Z wyrazami szacunku
Janusz Steinhoff