Spis oświadczeń, oświadczenie, odpowiedź 1
Informację w związku z oświadczeniem senatora Zbigniewa Kulaka, złożonym na 49. posiedzeniu Senatu ("Diariusz Senatu RP" nr 54), przekazał Wiceprezes Urzędu Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych:
Warszawa, dnia 14.06.2000 r.
Szanowna Pani
Prof. dr hab. Alicja Grześkowiak
Marszałek Senatu
Rzeczypospolitej Polskiej
Szanowna Pani Marszałek,
W nawiązaniu do pisma nr AG/043/13/2000/IV w sprawie tekstu oświadczenia złożonego przez senatora Zbigniewa Kulaka, uprzejmie informuję, że do Zarządu, jak i do Rady MRKCh zostały przekazane uwagi dotyczące kontraktowania świadczeń zdrowotnych udzielanych przez Szpital przy ulicy Kopernika 43 w Warszawie.
Do przedstawionych zarzutów ustosunkował się Dyrektor MRKCh, który potwierdził uwagi dotyczące sposobu przeprowadzenia negocjacji i uznał je za zasadne.
Również Rada MRKCh na swym posiedzeniu w dniu 26 stycznia 2000 roku zajęła stanowisko, w którym odniosła się do sytuacji w całym lecznictwie szpitalnym, w tym również do uwag zgłoszonych przez Wojewódzki Szpital Dziecięcy przy ul. Kopernika 43 w Warszawie. Rada MRKCh zobowiązała Zarząd Kasy Chorych do przeznaczenia dodatkowych środków finansowych na lecznictwo szpitalne. Stanowisko Rady zawiera również stwierdzenie, że Kasa Chorych nie jest instytucją prawnie upoważnioną i zobowiązaną do dokonywania restrukturyzacji placówek ochrony zdrowia.
W piśmie skierowanym do UNUZ Przewodniczący Rady MRKCh zobowiązał się, iż Mazowiecka Regionalna Kasa Chorych będzie finansowała placówki lecznictwa zamkniętego w taki sposób, aby proces restrukturyzacji mógł być faktycznie i skutecznie realizowany.
Urząd Nadzoru Ubezpieczeń Zdrowotnych w związku z zaistniałą sytuacją przeprowadził kontrolę w Mazowieckiej Regionalnej Kasie Chorych. Przedmiotem kontroli było kontraktowanie świadczeń w lecznictwie szpitalnym ze szczególnym uwzględnieniem kontraktowania świadczeń zdrowotnych z wymienionym świadczeniodawcą.
W trakcie kontroli ustalono:
Należy podkreślić również, iż zgodnie z art. 36 ustawy z dnia 30 sierpnia 1991 r. o zakładach opieki zdrowotnej (Dz.U. Nr 91, poz. 408 z późn. zm.) tworzenie, przekształcenie i likwidacja publicznego zakładu opieki zdrowotnej następuje w drodze zarządzenia właściwego organu administracji rządowej albo w drodze uchwały właściwego organu jednostki samorządu terytorialnego, chyba że przepisy ustawy lub przepisy odrębne stanowią inaczej. Również wszelkie konsekwencje wynikające z likwidacji jednostki oraz cały ciężar utrzymania łącznie z przekształceniem ustawowo przejmuje organ założycielski.
W sytuacji kiedy zakład popada w długi, a organ założycielski zdecyduje o jego likwidacji, to organ założycielski musi mieć środki na pokrycie wszelkich zobowiązań do przeprowadzenia całego procesu likwidacyjnego. Ponadto zgodnie z art. 43 ust. 2 cytowanej ustawy projekt zarządzenia lub likwidacji publicznego zakładu opieki zdrowotnej wymaga opinii wojewody oraz opinii właściwych organów gminy i powiatu w tym również ludności której zakład udziela świadczeń zdrowotnych, a także sejmiku wojewódzkiego, jeśli zasięg zakładu obejmuje województwo lub jego część.
Z poważaniem
Dariusz Dudarewicz